Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Draqonic
#355058
Hej,

Jeg er faldet over GQ65S92CAT som jeg kan læse mig frem til er en tysk model. Jeg har fundet den til 16400 DKK og kan se at den nordiske model sælges til 22990 DKK i diverse butikker (hifiklubben mm.)

Mit spørgsmål er om det er et godt køb i forhold til bl.a. LG G3, S95c som alle koster 5000+ mere for en 65". Derudover ved jeg godt at BlackFriday er lige om hjørnet, men mener selv at priser overstående nok ikke bliver billigere alligevel, men hvad tænker i?

Er der noget man skal være opmærksom på ved at købe en tysk model frem for en nordisk model? Går stærkt ud fra at man alligevel bare kan skifte sprog.

På forhånd tak!
Brugeravatar
Af KimKaos
#355064
Det store spørgsmål er garanti - hvad hvis du modtager en mandags model og det skal byttes mv.

Herhjemme kan du hente et tv i f.eks. Århus og indlevere det i København hvis butikken har en afd. der - nogle henter endda defekte tv på din bopæl

Så der kan være mange penge at spare ved at hente i f.eks. Tyskland eller for mig i Sverige - og spiller det bare i flere år så er det jo fedt

- men hvad nu hvis osv. Det skal du lige have helt styr på før du handler udenlands
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#355086
Mener bestemt at garanti for det meste elektronik købt i Europa gælder også gælder i Europa. Hvis en telefon eller bærbar er købt i feks USA så gælder garanti kun i USA/Canada.

Tror at garanti for Samsung TV købt i Tyskland håndteres af Samsung som ved fejl dækket af garanti vil henvise til en lokal samarbejdspartner der står reparation eller ombytning.

Køber jeg feks i tv hos Power i Danmark og flytter til Frankrig så må producenten henvise til nærmeste reparatør eller værksted i Frankrig, hvis der opstår fejl…..tror bare ikke altid det SKAL gå gennem forhandleren.
Brugeravatar
Af KimKaos
#355088
Tro og viden er to forskellige ting - som jeg skrev før skal han lige få styr på det før han køber.

Og jeg har brugt lidt tid på at undersøge tingene for dig (Google er din ven)

Dine rettigheder, når du køber varer i butikker i andre EU-lande
Når du køber varer i en butik i et hvilket som helst EU-land, har du altid minimum to års reklamationsret ved fejl og mangler. De enkelte EU-lande kan vælge at give forbrugere en længere reklamationsret, men det kan aldrig blive mindre end to år.

Læs mere her - da der er undtagelser osv:

https://www.forbrugereuropa.dk/koeb-af- ... -butikker/

Hvilke regler gælder, når jeg handler i tyske butikker?

Mange regler for køb i tyske butikker er de samme som reglerne i danske butikker, men der kan være nogle forskelle. Vores tyske søsterkontor har en fin oversigt over, hvad der gælder i tyske butikker. Fx at du ikke kan kræve at købe varen til den pris, der står på prissedlen.

Shopping in a Brick and Mortar Store: Your Consumer Rights in Germany

Læs mere her - så du er helt sikker på hvilke rettigheder du har:

https://www.evz.de/en/shopping-internet ... rmany.html

Og så husk på at nogle butikker kræver at du sender varen til dem i tilfælde af en defekt - det kan blive dyrt og besværligt hvis du f.eks. står med et 65"+ TV - du får måske pengene retur - men først skal du måske selv ligge ud hvis du ikke at fået en RMA og så hive pakken ned på et postkontor eller lign. hvis forhandler ikke har en aftale om afhentning - alt det skal du tage med i dine beregninger

Men som sagt får du et TV hjem og det spiller de næste 8-10 år uden problemer (og det gør det jo for det meste) så er der gode penge at spare - husk dog at ofte så opkræver en forhandler lovpligtige skatter og afgifter oven i prisen - og så er besparelsen en del mindre ;)

Læs grundigt på reglerne og spørg forhandler inden du handler - få noget på skrift just in case
Af flatnesdam
#355114
shr skrev: 15. nov 2023, 19:40 Hvor ser du reklamen? Vil gerne vide hvad de sælger deres 55” til…
Det er i deres nyeste tilbudsavis. 55" koster 8888.
Power sælger S94C til de samme priser fra i morgen. Jeg tænker at det er stort set samme model.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#355117
KimKaos skrev: 14. nov 2023, 07:44 Tro og viden er to forskellige ting - som jeg skrev før skal han lige få styr på det før han køber.

Og jeg har brugt lidt tid på at undersøge tingene for dig (Google er din ven)
Har også kigget lidt på Samsung's hjemmeside hvad angår garantidækning. Som jeg formodede så er der ikke noget til hinder for at kontakte Samsung direkte i tilfælde af at der skulle opstå behov for at gøre brug af producentgarantien.

Tror heller ikke Samsung opdeler forhandlere i 'autoriserede' og 'ikke autoriserede'. Enhver butik der modtager et Samsung produkt fra en distributør og videresælger det kan tilbyde at en garantidækning kan ske via dem. Men det forhindrer ikke køberen i at kontakte Samsung support og oprette en garantisag, hvorefter man kan vælge at lade forhandleren eller et autoriseret Samsung værksted stå for håndtering af repararation eller ombytning.

Læs mere om detaljerne her: Garantiinformation

Her et par linjer snippet fra deres hjemmeside:
Samsung yder en begrænset producentgaranti (European Bloc Warranty) til forbrugere, som i EU/EØS/Schweiz - direkte eller via forhandlere - har købt et Samsung produkt, der sælges af Samsung inden for EU/EØS/Schweiz.
Krav om garantiservice kan således fremsættes af forbrugeren i et hvilket som helst land inden for EU/EØS/Schweiz. Forbrugerens rettigheder under garantien (garantiperiode og garantiservice) er dem, der er gældende i det land, hvor kravet om garantiservice fremsættes. Bemærk, at denne garanti er en frivillig producentgaranti, som giver rettigheder i tillæg til - og som ikke påvirker - forbrugerens rettigheder i forbindelse med gældende national lovgivning om forbrugerkøb
Den begrænsede producentgaranti (European Bloc Warranty) gælder altså ikke for Samsung-produkter, som er købt på andre markeder end i EU/EØS/Schweiz. Derfor anbefaler vi forbrugere, som ønsker den begrænsede producentgaranti (European Bloc Warranty), at sikre sig ved købet, at produktet er en europæisk model.
• Hvis der er en betydelig forskel hvad angår produktspecifikation, er reparation ikke tilgængelig.
• Køb af produkter uden en producentgaranti (European Block Warranty), som ikke for tiden sælges i dit hjemland, men som er købt personligt direkte fra et andet land, kan repareres mod et omkostningsgebyr, hvis produktet kan repareres.
Her er det vigtigt at man forinden et køb sikrer sig at der ved køb medfølger en 'European Block Warranty' for at kunne gøre evt brug af en garantidækning.

Afslutningsvis erindrer jeg at der for år tilbage var brugere herinde der oplevede forskellige måder LG behandlede ejere af LG tv da de oplevede fejl og defekter i deres tv. Nogle var heldige og fik LG til at sende en reparatør ud til adressen mens andre fik at vide at de i første omgang skulle kontakte forhandleren som skulle formidle kontakten til en reparatør. Det var især defekter i panelerne der omhandlede burn-in.

Hvorom alting er så burde der ikke være problemer ved køb af et Samsung tv fra Tyskland og bede Samsung Danmark om hjælp til håndtering af garantidækning.