Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#354874
Hej folkens.
Her er endnu et indlæg omkring nyt tv her op til black friday :D

Vi har et Samsung 55” lcd som vi købte for ca 7 år siden til 5.000kr.
Det fungerer fint og fejler intet ud over det er blevet ret langsomt. Vi har været fint tilfredse med det.

Vi kigger nu efter et nyere og større tv. Gerne 77” til max 15.000kr.

Udfordringen er dog at vi kun kommer til at anvende halv dårligt kildemateriale i form af flow tv (sd kvalitet) og streamingtjenester i MAX fuld hd (altså aldrig 4K) da jeg er for nærig til at betale for premium abonnement til de forskellige tjenester.

Afstanden fra sofa til tv er ca 4 meter.

Er det jeres vurdring at et 77” bliver for stort da det vil afsløre for dårligt billedkvalitet?

Kan vi nøjes med at købe et så billigt tv som muligt da vi sikkert ikke vil udnytte dets fulde potentiale eller vil et dyre tv have bedre billedekvalitet trods kun full hd materiale og endda ofte kun sd kvalitet?

Er oled bedre end lcd når det kommer til Sd kvalitets flow tv?

Håber I kan hjælpe :)
#354881
Fuld HD ville spille ok, men med så meget SD du ser, tror jeg du blive meget skuffet over at få det blæst op på 75/77 tommer, især også når du er vant til at se på et 55" med 4 meters afstand til siddeplads.
Et stort 75/77" vil fremhæve den dårlige SD kvalitet helt vildt, uanset om du køber OLED eller LED.
Alternativt kunne du nøjes med 65 tommer, så ville den dårlige kvalitet ikke ses lige så tydeligt.
Du skal overveje om det er værd at købe en topmodel når du ofte ser SD, så kan du måske nøjes med et mellemklasse 4k tv.
Jo større og bedre et tv er jo mere tydelig bliver dårlig kvalitet (SD)
#354882
Jeg har et 77" Philips OLED, afstand 3 m, så jeg taler af erfaring.


Flow Tv kan sagtens ses på et stor tv, det meste er vel også efterhånden i 720p.
Tv har indbygget masser af finesser så billedet bliver bedrer ved dårligt kilde materiale.
jeg ser ikke flow tv mere så alle filtrere er slået fra ved mig.

Og 1080p fra f.eks DR streaming og Netfliks er fuldt ud acceptabelt at se på.
#354883
Vil også mene at 65" er passende med 4 meters afstand. Vil anbefale Panasonic og Phillips da gengivelse af et billede med 720p/1080p klares ret godt de nævnte brands.

Det hele handler om billedbehandlingen gennem det enkelte tv's chip, hvor mine erfaringer siger mig at Panasonic klarer det allerbedst, hvor især LG og Samsung's tv klarer det dårligst når kildematerialet eller opløsningen er ringe. De sidstnævnte brands leverer simpelthen et billede uden dybde og naturlighed, hvorimod et godt kildemateriale i 1080p og 4K jo som bekendt altid ser godt på stort set alle tv.

Panasonic har et 65" MX950 Mini-LED som leveres med deres 'HCX Pro AI' videoprocessor ligesom det der sidder i deres bedste OLED tv....men desværre så er det mega dyrt. I skrivende stund koster det 13.995 og tror det kommer ned i 7-9.000 indenfor 5-7 mdr. I hvert fald det bedste non-OLED til gengivelse af sport, film og serier sendt i ringe kildemateriale grundet HCX Pro AI chippen.

Forresten så mister man ofte mere end man vinder på billedkvaliteten når man aktiverer de indbyggede features der "forbedrer" billedet yderligere. Disse tillægsfunktioner bør altid deaktiveres.
#354891
KimLarsen skrev: 5. nov 2023, 00:36 Jeg har et 77" Philips OLED, afstand 3 m, så jeg taler af erfaring.


Flow Tv kan sagtens ses på et stor tv, det meste er vel også efterhånden i 720p.
Tv har indbygget masser af finesser så billedet bliver bedrer ved dårligt kilde materiale.
jeg ser ikke flow tv mere så alle filtrere er slået fra ved mig.

Og 1080p fra f.eks DR streaming og Netfliks er fuldt ud acceptabelt at se på.
Fint har selv mulighed for at se en stor skærm, som jeg skriver er HD helt fint, men brugeren skriver jo han ofte ser SD, sorry men det er altså ikke godt.
Brugeravatar
Af TBC
#354893
George1 skrev: 5. nov 2023, 12:56
KimLarsen skrev: 5. nov 2023, 00:36Flow Tv kan sagtens ses på et stor tv, det meste er vel også efterhånden i 720p.
Tv har indbygget masser af finesser så billedet bliver bedrer ved dårligt kilde materiale.
jeg ser ikke flow tv mere så alle filtrere er slået fra ved mig.

Og 1080p fra f.eks DR streaming og Netfliks er fuldt ud acceptabelt at se på.
Fint har selv mulighed for at se en stor skærm, som jeg skriver er HD helt fint, men brugeren skriver jo han ofte ser SD, sorry men det er altså ikke godt.
Ja, det skrev han og det undrede også mig - for bortset fra gamle videooptagelser og ældgamle YouTube klip, hvad er der så egentligt tilbage på flow-tv og streaming i SD?

Stort set alt er i dag vel minimum 720P, fraset måske sådan noget som enkelte MTV niche kanaler ?
#354897
Tusind tak for jeres input.

Jeg aner desværre ikke om det flow jeg ser er SD eller 720p.

Jeg har tænkt lidt over størrelsen og jeg hælder mest til et 75/77” da jeg tror et 65” hurtigt bliver for småt, hvilket også var tilfældet med mit nuværende 55”.

Jeg kan bare ikke regne ud om det er lige gyldigt hvilken prisklasse jeg skal kigge på når det skal bruges til full hd streaming og SD/720p flow tv
#354898
75/77 kan sagtens gå an. Jeg har selv 65 tommer nu, og 3 meter til skærmen. Mit næste TV bliver et OLED i 77 tommer. Bare sørg for at købe et TV i ordentlig kvalitet. Black Friday er lige på trapperne, så vent evt. til der. Medmindre selvfølgelig at du har kig på noget nu, hvor pris og kvalitet er i orden.
#354901
Thestrup79 skrev: 5. nov 2023, 15:16 Tusind tak for jeres input.

Jeg aner desværre ikke om det flow jeg ser er SD eller 720p.

Jeg har tænkt lidt over størrelsen og jeg hælder mest til et 75/77” da jeg tror et 65” hurtigt bliver for småt, hvilket også var tilfældet med mit nuværende 55”.

Jeg kan bare ikke regne ud om det er lige gyldigt hvilken prisklasse jeg skal kigge på når det skal bruges til full hd streaming og SD/720p flow tv
Hvis du ofte har SD så nøjes med en 65" det er min mening, men hvis du kun sjældent ser SD kan du trygt gå op i en større skærm.
PS. Tryk 2 gange på den knap der hedder info så kan du se om kanalen er SD-HD- ELLER Fuld HD
#354908
Der er flere der skriver at de har en 75/75" fladskærm synes det er ok fra 3-4 meter. Jeg er af en anden holdning og synes selv det hele kan blive for grynet og slet ikke så knivskarpt - med mindre det er et kvali-1080p eller 4K billede. Ved kort afstand bliver opløsningen afgørende for at det er til at holde ud at kigge på da øjet bliver mere kritisk ved lav opløsning og kort afstand.

Min bror købte på min anbefaling et 75" tv som blev placeret 3,5 meter væk- Efter nogle måneder blev det for meget for ham og han solgte det og erstattede det med et 65" hvor billedet fremstår meget mere smooth....han er mega tilfreds med udskifningen og kan godt forstå ham for det er en passende størrelse til den afstand.

Eftersom du i forvejen har brug for et tv der skal levere et flot billede til non-4K kildemateriale vil jeg mene, at 65" vil være det mest optimale for dig og aner at du ikke vil være tilfreds med et større tv med mindre du kommer >5 meter væk fra tv'et.

Har selv et 75" Panasonic LCD tv og sidder mellem 5,5 og 6,5 meter væk og det ser super godt ud. Kommer jeg tættere på end 4 meter og kildematerialet er 576p eller 720p og somme tider også 1080p (hvis det er i ringe kvalitet) så bliver det hele pludseligt kedeligt at se på.
#354961
Thestrup79 skrev: 4. nov 2023, 15:06
Vi kigger nu efter et nyere og større tv. Gerne 77” til max 15.000kr.

Udfordringen er dog at vi kun kommer til at anvende halv dårligt kildemateriale i form af flow tv (sd kvalitet) og streamingtjenester i MAX fuld hd (altså aldrig 4K) da jeg er for nærig til at betale for premium abonnement til de forskellige tjenester.

Afstanden fra sofa til tv er ca 4 meter.

Er det jeres vurdring at et 77” bliver for stort da det vil afsløre for dårligt billedkvalitet?

Kan vi nøjes med at købe et så billigt tv som muligt da vi sikkert ikke vil udnytte dets fulde potentiale
Du vil nok helt sikkert få det største løft i den visuelle oplevelse ved at spare lidt på tv'et og ofre lidt mere på streamingkvaliteten.