Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af feddersen
#354784
Jeg har et 55” LG C9 TV - godt nok med et par år på bagen, men fantastisk fungerende!
Jeg ser meget ofte Youtube videoer, som såkaldte Vloggere har lagt op - oftest naturoptagelser, som bliver gengivet i HDR eller HLG HDR. Disse optagelser er som regel lavet med ret simpelt udstyr (enten en Iphone eller Go Pro kamera eller lignende). Men ikke desto mindre er der på disse optagelser (særligt HDR versionerne) en ganske fabelagtig opløsning og detaljegengivelse, som dagligt - nu gennem et par år - blæser mig bagover! Disse optagelser - selv på en Youtube App - får almindelige landsdækkende TV stationers HD udsendelser til nærmest at ligne noget, der er afspillet på en gammel slidt VHS maskine!
Men nu til spørgsmålet:
Kræver det noget større kontrast omfang ved HDR en større strømforbrug i forhold til almindelig HD eller 4K?
Og “slider” det mere på selve Oled panelet at skulle håndtere den større forskel på mørkt og lyst ved HDR - eller 4K for den sags skyld?
Jeg har tænkt en del over det, men nyder altsa dagligt at se disse Youtube videoer - især de efterhånden utroligt mange i HDR og HLG HDR.
#354787
Ja de naturvideoer er fantastisk flotte og et godt eksempel på, hvad der er muligt med HDR-videostandarden ift. SDR. Nogle få spilskabere og filmskabere omfavner mulighederne, men de er stadig ret konservative.

Strømforbrug på OLED er variabelt idet lyset genereres i hver enkelt pixel i stedet for i en bagbelysning som på LCD TV (zone-styret LCD fraregnet). Det betyder, at HDR som udgangspunkt ikke har større strømforbrug, hvis lyssætningen i indholdet er nogenlunde ligesom den plejer, f.eks. i en film. HDR-formatet kan dog have væsentligt højere lysstyrke end SDR-formatet, hvorfor de i f.eks. naturscener, der jo ofte foregår udendørs, kan hæve strømforbruget.

Vi måler altid strømforbrug i både SDR og HDR i vores anmeldelser. Der er tale om gennemsnitligt strømforbrug henover en testscene, der både har lyse og mørke scener. Se LG C9 testen her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1559025204

Det kan også slide ekstra på panelet, men det skyldes primært varmeudvikling, idet varmere driftstemperatur fremskynder halveringstiden for lyset i OLED-pixels. Kan du mærke at panelet bliver væsentligt varmere end normalt, så vil det givetvis reducere levetiden. 4K-opløsning spiller ikke en rolle.