Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#354419
djon skrev: 11. okt 2023, 13:00 En pixelrens fjernede det. Betryggende er det dog ikke, at det spontant kan lave så graverende fejl i billedet.
Det er nu ikke noget at være utryg ved, da det blot er LUTen (LookUp Table), der bliver opdateret, så ikke noget at være bekymret for!
TVet kører det automatisk med faste intervaller, så hvis du havde ventet noget tid, ville det med garanti være gået i orden af sig selv.
Kun hvis du opdager at noget ikke er som det skal være, har du muligheden for at køre den mauelle rens, men det skal ikke gøres i tide og utide, da det går ud over panelets levetid...
#354421
George1 skrev: 11. okt 2023, 13:10 Fejlslagen teknik , som bruger alle tricks for at undgå problemer, tænker på deres sorte ramme på skærmen, dimming og div heat pis kan de nu heller ikke tåle sol lys hm. Ifølge 99% af brugerne herinde er det kun gamle OLEDS der har problemer.
Jeg venter nogle år, så håber jeg på QD OLED er ovre deres børne sygdomme og har fundet løsninger der tilfredsstiller alle både lys fanatikere( fan) og dem der frygter burn in.
Det er faktisk det modsatte af fejlslagen teknologi, da de tiltag, der er foretaget, virker efter hensigten!

Hvad mener du med "sorte ramme på skærmen"?

Jeg er ret sikker på, vi er nogle, der efterhånden har fået konstateret, at du ikke ønsker det bedste TV på markedet, på trods af Samsung ellers er hoppet med på vognen...
#354427
Alle mine OLED har stået i direkte sollys. Ingen af dem har haft burn-in og jeg har endda kørt dem på høj lysstyrke + masser af gaming med HUD samt PC brug (browsing og desktop brug). Jeg har dog kørt med screensaver på 2min på PC og kørt sort tema.

Jeg skal aldrig tilbage til LCD, for de har langt flere problemer end OLED. Det er bare noget folk har lært at acceptere.

OLED har overtaget high-end TV markedet af en grund. LCD kan slet ikke være med her. Det er ikke for sjovt at selv Samsung Display har stoppet udvikling og produktion af LCD.

Griner altid af folk som snakker om burn-in på OLED, alt imens de accepterer følgende på deres LCD TV fra dag ét:

- Blooming / Halo effect
- Dårlig uniformitet
- IPS/VA Glow
- Dårlig HDR, især i mørke scener
- Dårlige betragtningsvinkler (selv med wide-filter som også laver rainbow effect og sænker kontrast når det ses lige på - så ikke win/win uanset hvad)
- Smearing (især et problem i gaming, hvor baglyset også ofte deaktiveres eller zonerne begrænses markant for at opnå lavt input lag, hvilket gør billedkvaliteten endnu ringere på LCD TV her)
- Et generelt ringe billede grundet lav kontrast og bare LCD's svagheder i det hele taget

Så ja, du valgte rigtigt ved at købe OLED, men alle TV kan have defekter. Ikke sikkert dit har hvis det er væk nu :)

De fleste som stadig sværger til LCD er dem der vil have en stor skærm til billige penge, med dertilhørende ringe billedkvalitet til følge.
#354428
Supergris skrev: 12. okt 2023, 08:17
George1 skrev: 11. okt 2023, 13:10 Fejlslagen teknik , som bruger alle tricks for at undgå problemer, tænker på deres sorte ramme på skærmen, dimming og div heat pis kan de nu heller ikke tåle sol lys hm. Ifølge 99% af brugerne herinde er det kun gamle OLEDS der har problemer.
Jeg venter nogle år, så håber jeg på QD OLED er ovre deres børne sygdomme og har fundet løsninger der tilfredsstiller alle både lys fanatikere( fan) og dem der frygter burn in.
Det er faktisk det modsatte af fejlslagen teknologi, da de tiltag, der er foretaget, virker efter hensigten!

Hvad mener du med "sorte ramme på skærmen"?

Jeg er ret sikker på, vi er nogle, der efterhånden har fået konstateret, at du ikke ønsker det bedste TV på markedet, på trods af Samsung ellers er hoppet med på vognen...
Hvorfor blander du Samsung ind i dette? Er ret sikker på du bare spørger for at genere, da jeg skriver jeg også hopper på QD OLED vognen når teknikken har fået flere år på bagen, når nu du ikke vil forstå skal jeg prøve at forklare, med fejlslagen teknik mener jeg ikke på billedkvaliteten men alle de krumspring der skal laves og bliver lavet for at forhindre fastbrænding/burn in. Bla.sorte rammer som kommer for at forhindre burn in, dimming, heat zink for at forhindre burn in, pixel rens for at fjerne fastbrænding/rense skærmen som så går ud over panel levetiden.
Manglende garenti mod burn in, fordi alle producenter ved det kan blive dyrt, selvom det tydeligvis er blevet et mindre problem end det har været ifølge debatten på dette site.
#354429
Krumspring?

OLED er jo en forholdsvis ny teknologi, så det er klart, de løbende forsøger at forbedre teknologien!

LCD har været på banen i langt længere tid, og der bliver også stadig gjort små forbedringer.

Igen, hvad mener du med "sorte rammer"?
Dimming er blevet meget bedre med de sidste firmwarer, der er blevet udsendt.
Heatzinks bliver først og fremmest brugt til at drive dioderne hårdere, så lysstyrken kan forbedres.
Pixel rens er ikke ment som en feature, der skal køres jævnligt, så panel-levetiden holder nok længere end TVets egentlige levetid, så ingen grund til at vække unødig angst, som jeg opfatter dine indlæg som et forsøg på.
Garanti mod burn in er udelukkende et forsøg fra Samsungs side på at kapre kunder, da de tidligere ikke tilbød OLED.
Jeg forstår i øvrigt ikke, hvorfor du altid dukker op i tråde, hvor der bliver diskuteret OLED TV, som du ikke har nogen som helst erfaring med, men hvor du blot kommer med dine negative ofte ubegrundede eller udokumenterede anmærkninger samt dit udsagn af, at du ikke agter at købe et OLED i nærmeste fremtid...
#354430
Vil ikke skrive mere med dig , du er uden for pædagogisk rækkevidde, og tydeligvis kun ude på at rav i den, mine udsagn er da ikke ubegrundet, igen nogle påstande fra dig som ikke har gang på jord, bla siger du jeg udtaler mig om OLED selv om jeg ikke ejer et, men har kammerater der ejer OLED, er flittig besøgende ved diverse butikker med OLED/ QD OLED.
Har stort set fulgt samtlige debatter/test der findes så mener da jeg har ret til at udtale mig, også selvom jeg ikke ejer et QD OLED endnu.
Hvis din påstand om at man skal eje et produkt for at udtale sig om produktet , hvad så med alle der udtaler sig om zoneopdelt tv og antireflex skærm uden at have en hm, hvis man skulle følge dig blev det sgu en lidt ensformigt debat. Burde vel være iorden at udtale sig ud fra hvad man har af erfaringer fra kammerater ,debatter og test.
Der er meget du ikke forstår eller vil forstå, start med at læse hele tråden, og lad være med at hugge bidder af en tekst som du plejer for udelukkende at skabe ballade eller en debat der går i ring.
#354431
Hvorfor jeg blander Samsung ind i det?
Fordi, det er det eneste mærke du prædiker om!

Prøv at se indad og udvid din horisont - der findes andet end SAMSUNG på markedet!

Den med at hugge bidder af en tekst, er blot for at gøre tråden mere overskuelig, da der ikke er grund til at skrive noget igen, som folk kan finde, hvis de ønsker, blot ved at gå tilbage i tråden!
#354433
LCD er ikke blevet forbedret i årevis. Det går nærmere lidt frem og tilbage. Mere lysstyrke = mere blooming, mindre lysstyrke, mindre blooming. Teknologien er helt maxet ud, hvilket er grunden til at selv Samsung Display har droppet at bruge flere ressourcer på LCD.

LCD TV med FALD mister også ekstremt meget billedkvalitet i game- og pc mode hvor baglyset delvist slåes fra. Nogle TV produceter slår det helt fra, så det nærmest bliver edge lit LED, som de absolut billigste LCD TV bruger. Så 500-1000 zoner bliver til 1, 4 eller maks 16 og det går kraftigt udover billedkvaliteten. Her bibeholder OLED sin billedkvalitet.

Der skal meget sminke på grisen før LCD er til at holde ud at se på og det meste af dette skæres fra igen, når der smides en konsol eller pc på, da det tager 200-300-400 ms at styre bagbelysningen korrekt. Der er absolut ingen fremtid i denne teknologi, når vi snakker high-end og med billedkvalitet i fokus.

LCD er kun brugbart i enkelte scenarier men til film og serier med dæmpet eller slukket lys, nej tak herfra. Ser forfærdeligt ud.

LCD TV er næsten ikke til at holde ud at se på om aftenen med slukket lys, især ikke i mørke scener, hvor man for alvor ser problemmatikken med bagbelysning og alle de andre flaws LCD har.

Så tager jeg hellere en minimal chance for burn-in over alle de ting som LCD døjer med fra dag ét. Det er og bliver aldrig perfekt. OLED er meget tættere på at være perfekt allerede og det vil kun blive bedre og bedre, indtil vi måske ser micro LED virke og til en pris som er til at betale.

Der er stadig salg i LCD, primært i de billlige klasser og det vil være sådan i mange år frem men når vi snakker high-end så har OLED overtaget for længst.
Senest rettet af Lape 12. okt 2023, 13:12, rettet i alt 5 gange.
#354439
Lape skrev: 12. okt 2023, 10:58 Alle mine OLED har stået i direkte sollys. Ingen af dem har haft burn-in og jeg har endda kørt dem på høj lysstyrke + masser af gaming med HUD samt PC brug (browsing og desktop brug). Jeg har dog kørt med screensaver på 2min på PC og kørt sort tema.
Har de stået i direkte sollys, altså uden glas imellem?

På denne årstid kan solen skinne direkte på mit OLED tv når altandøren er åben. Og jeg tror det var derfor jeg fik problemet på det gamle.
#354443
KimKaos skrev: 12. okt 2023, 13:05
Supergris skrev: 12. okt 2023, 06:38
KimKaos skrev: 10. okt 2023, 23:58 Det ligner en bytter
Endnu en bytter...
Du er en idiot
Kan konstatere, du har en ven ved navn "George"!

Vil det sige, du synes, det er god vejledning uden videre at konstatere, at noget er en "bytter", på trods af løsningen står i det allerførste indlæg?

Så kan man jo diskutere, hvem, der er hvad?
#354446
Brixen skrev: 12. okt 2023, 14:08
Lape skrev: 12. okt 2023, 10:58 Alle mine OLED har stået i direkte sollys. Ingen af dem har haft burn-in og jeg har endda kørt dem på høj lysstyrke + masser af gaming med HUD samt PC brug (browsing og desktop brug). Jeg har dog kørt med screensaver på 2min på PC og kørt sort tema.
Har de stået i direkte sollys, altså uden glas imellem?

På denne årstid kan solen skinne direkte på mit OLED tv når altandøren er åben. Og jeg tror det var derfor jeg fik problemet på det gamle.
Nej altså primært direkte sollys gennem et vinduesparti men det har nok også sket at det har fået noget direkte gennem døren til haven når den har stået åben.