Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#354278
Hej alle sammen.
Så landede dette tv endelig hos mig.
Det skal erstatte mit 12 år gamle Philips. Har egentlig ikke gået rigtigt op i tv siden sidst jeg shoppede tv, så der var lige en masse at sætte sig ind i. 12 år er fanme lææænge og det er sket meget. :D
Men det gamle tv har efterhånden fået sit eget liv, så nu var det ved at være uundgåeligt med nyt tv.
Jeg går fra 46 til 65 tommer, og tænker lidt hvilken højde det skal hænge i. Nuværende sidder 98-156 over gulvet. Tænker det nye kommer for højt op hvis jeg holder samme centrum.
Hvad siger i?
Ang. beslag så skal det hænge på væggen og gerne så tæt på som muligt. Noget jeg skal gå efter, eller noget jeg skal holde mig fra?
Indtil videre skal jeg kun have en PS5 og et 4KATV siddende, men tænker jeg skal have fat i nogle 2.1 kabler.
Kalibrering...er det noget der skal til, eller vil jeg få et godt nok billede når de forskellige sider selv får dette tv på bænken, og jeg kan kopiere deres settings? Det er bare et stue tv, og jeg er ikke en billede nørd per se. Men vil da gerne have at det står flot.
Andet jeg skal vide eller tænke over?
På forhånd tak /Lars
#354281
Hvis du var tilfreds med den højde, dit gamle TV hang i, når du så TV, skal du faktisk gå efter at ramme samme "centrum" (midten) af skærmen, da "centrum" jo gerne skulle fortsætte med at være centrum, når du kigger på skærmen, altså afhænger monteringshøjden ikke af størrelsen på skærmen.
Den tommelfingerregel, jeg selv benytter, når jeg skal hænge et TV op, er at tilnærme mig centrum i en højde mellem 100 - 110 cm målt fra gulv til midten på skærmen.
Der kan selvfølgelig være tilfælde, hvor der kan blive tale om, at skulle hæve skærmen.
Det kunne være den er så meget større end den gamle, at rammen vil komme i vejen for et evt. møbel, soundbar eller lign., men så er det jo bare om at hæve det, så det er så tæt på den ønskede højde som muligt...

Hvis du ikke sætter specielle krav til hvordan dit TV skal hænge på væggen, kan du smutte en tur i Harald Nyborg, hvor de har en del forskellige modeller i deres sortiment, som ikke koster mere end et par hundrede kroner.
Ønsker du, det skal helt tæt på væggen, kan du kigge på et "wire-ophæng", som de også sælger.
De har også HDMI-kabler i en fin kvalitet til fornuftige priser, ellers er der et meget stort udvalg hos f.eks. Av-Connection eller AV-Cables, men der er det let at blive forvirret, da de sælger kabler fra så mange forskellige producenter, men jeg mener, der følger et kabel med, hvis du køber en ny PS5, som sikkert opfylder de krav, du måtte have til det.

I første omgang ville jeg ikke spekulere over en egentlig kalibrering, men ville i stedet lege lidt med indstillingerne, og få prøvet de forskellige "presets" af, som alle nye TV har fra en start.
Der findes forskellige forudstillede indstillinger til forskelligt indhold, og det er ikke farligt at "pille". Der kan altid nulstilles!
Det vigtigste er, at man ikke blot sætter strøm til det nye TV, og tror det hele spiller fra en start!

Har du lyst til at eksperimentere yderligere, kan du prøve nogle settings af, som f.eks. kan findes herinde eller andre steder, på modeller, der er blevet testet.

Hvis du har eksterne enheder der tilsluttes, er det også meget vigtigt, at indstillinger på både TV og ekstern enhed er sat korrekt for både billede og lyd, hvis du vil opnå et billede, der spiller så godt som udstyret og forholdene, tillader det.

Kan du ikke finde frem til nogle indstillinger, du synes er optimale, eller er du typen, der søger et billede så tæt på standarden som muligt, er en professionel kalibrering måske løsningen for dig...
#354314
Lækkert tv du har fået dig <B

Som Rasmus skriver så Filmmaker mode det bedste allround. Kender to der har fået Phillips - et 807 og 907 - og de kører udelukkende med den indstilling og det spiller max.
Mht så lyd så er indstillingen Musik nok også den bedste til blandet indhold.

Tillykke med det fine tv....