Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lape
#354449
Du kan bare slå pixel shift fra, så er det ens afstand i siderne og at den er lidt skæv ændrer ikke på billedkvaliteten. Du ser det ikke forfra. Jeg har set en Philips som var meget mere skæv, men det kunne hverken ses forfra eller skråt fra siden.

Der er mange tynde TV som er bøjet lidt toppen. Har jeg faktisk set på både Philips, LG og Samsung.


Du skal bare nyde at du har fået en billig skærm som nemt kan være med 2023 OLED modellerne på de fleste områder, især hvis du bruger service menu hack som jeg selv har gjort. Det har jeg kørt med i nærmest et halvt år nu og billedkvaliteten er på niveau med S90C i hvert fald (har ikke set S95C men de skulle være tæt på ens). Dog mister man garanti, men personligt er jeg ligeglad med det efter lidt tid :p Det er bare rart at kunne skrue på mange parametre som ellers er låst og få det fulde udbytte.

Pixel shift slog jeg fra på dag ét. Har ingen tegn på burn-in eller retention selv med PC og konsolbrug med højeste lysstyrke konstant. Når du først har haft QD-OLED så er det svært at gå tilbage til WOLED, dog kan jeg godt se mig selv gøre det, hvis vi snakker 3. gen WOLED med MLA på sigt - afhængig af hvad der sker på markedet. Jeg skifter TV hvert 2-3 år ca og så skifter jeg bare TVet til et andet rum eller sommerhuset, så den på den måde bliver genbrugt optimalt ;)

Pt. Har jeg Samsung S95B, LG G1 og LG C9. Alle er lækre og uden burn-in overhovedet, men der er ingen tvivl om at farver og lysstyrke på S95B er i en helt anden klasse. Mit næste bliver nok et 77 QD-OLED fra Sony eller Samsung, medmindre LG stepper op med G4-G5. Så gerne de gik tilbage til samme design som G1 havde...

Sony A95L el. A95M i 77" kunne dog også være lækkert.

LCD kommer jeg aldrig til at eje igen, det er det eneste jeg ved med sikkerhed. Jeg ser stort set altid film og serier i mørke - for bedste indlevelse - og det er LCD håbløst til.
Af George1
#354454
Ja godt Lape har forstået du er totalt imun over for burn in uanset brug, det har du gjort opmærksom på mange gange (måske det hænger sammen med dine tv vaner) , men det er altså ikke alle der er det, Elgiganten Horsens har fået flere S95B retur med burn in. Men tilbage til trådstarter hvis det irriterer dagligt ville jeg da prøve at få et mere lige, ellers bare leve med det som Lape foreslår håber det bedste, i princippet kan det jo være skadet ved Elgiganten, der er det vel også kalibreret, under transport eller være skævt allerede fra producenten.

PS. Undre mig at moderator ikke kommentere, du gør alt det som man siger kan fremkalde burn in, nye brugere af OLED kan måske tro de også er imune overfor burn in.
Højeste lysstyrke og slår ting fra som er lavet for at undgå burn in.
Senest rettet af George1 13. okt 2023, 11:03, rettet i alt 1 gang.
Af Lape
#354455
George1 skrev: 13. okt 2023, 10:50 Ja godt Lape har forstået du er totalt imun over for burn in uanset brug, det har du gjort opmærksom på mange gange (måske det hænger sammen med dine tv vaner) , men det er altså ikke alle der er det, Elgiganten Horsens har fået flere S95B retur med burn in. Men tilbage til trådstarter hvis det irriterer dagligt ville jeg da prøve at få et mere lige, ellers bare leve med det som Lape foreslår håber det bedste, i princippet kan det jo være skadet ved Elgiganten, der er det vel også kalibreret, under transport eller være skævt allerede fra producenten.
Ja det er jeg, for jeg ser ikke TV2 news 24/7 på repeat dag ud og dag ind.

Har ejet 5 forskellige OLED TV siden 2017, mindst 10 telefoner med OLED de sidste 10 år og har aldrig set skyggen af burn-in.

Har du beviser på Elgiganten I Horsens har det? Eller fortsætter du bare dit sædvanlige had til OLED mens du lovpriser Samsung LCD som ingen gider se på.

Sjovt du tror LCD har en fremtid når vi snakker high-end.
Selv Samsung Display gider ikke bruge mere tid på LCD og det fortæller dig alt hvad du skal vide.

Aldrig i livet om jeg skal tilbage til denne inferiøre teknologi, så tager jeg hellere en spinkel mulighed for burn-in efter mange år.

Men nyd alle de problemer LCD har, jeg er kommet videre. Det samme er de fleste herinde, da vi generelt går op i billedkvalitet.
Senest rettet af Lape 13. okt 2023, 11:07, rettet i alt 2 gange.
Af George1
#354456
Hader absolut ikke QD OLED eller OLED. Det er blevet udviklet meget. Siger bare i visse tilfælde kan de bedste QLED være at foretrække
PS. Undre mig at moderator ikke kommentere, du gør alt det som man siger kan fremkalde burn in, nye brugere af OLED kan måske tro de også er imune overfor burn in.
Du køre med højeste lysstyrke og slår ting fra som er lavet for at undgå burn in.
Fremtiden tilhøre nok ikke bagbelyst og zoneopdelt tv ,hvilket jeg heller aldrig har sagt.
Tværtimod køber jeg selv QD OLED når børnesygdomme er væk.
Beviser hvad mener du, kan sgu da ikke sende et tv hjem til sig, men når en sælger jeg altid har købt tv ved, siger de har fået en del hjem af S95B med burn in så tror jeg på det, han har absolut ingen grund til at lyve overfor mig.
Senest rettet af George1 13. okt 2023, 11:13, rettet i alt 1 gang.
Af Lape
#354457
Du har jo ingen erfaring med OLED, så hvad ved du om det?

Jeg bruger PC med hidden taskbar, screensaver efter 2 min og med dark theme, så tager nogle forbehold. Jeg lader heller ikke skærmen stå på det samme billede længe, men alle OLED TV i dag har features til at forhindre problemer her. Dimming/Screensaver. Det er ikke 2015 mere. OLED har ingen problemer med burn-in medmindre man aktivt prøver, ligesom Rtings gør, med BBC/CNN på 24/7 repeat hvor de slår alle sikkerhedsmekanismer fra.

Ingen bruger deres TV sådan i den virkelige verden. Så det er fuldstændigt ubrugeligt.


QLED er aldrig at foretrække for mig. Jeg skal bruge gode betragtningsvinkler og perfekt sort med høj kontrast. Jeg vil også gerne bibeholde billedkvaliteten i game mode og det kan ingen LCD med zonestyret bagbelysning, for disse slåes fra når det skal gå hurtigt, ellers står den på 300ms input lag. Det ses tydeligt i tests, hvor billedkvaliteten falder drastisk i game mode på selv de bedste LCD TV.

Jeg køber jævnligt LCD TV til firmaets mødelokaler. Her købes IPS og ikke VA, da folk gerne skulle kunne se noget fra alle vinkler... Det er tæt på det eneste brugsscenarie for LCD TV for mig i dag. Aldrig om jeg ville have sådan et i stuen. Hverken IPS eller VA.

Skal det være stort og billigt, ja så er LCD jo vejen frem.

Vil man have den bedste billedkvalitet, så er der ingen vej udenom OLED i dag. Intet LCD TV kommer bare i nærheden.

Så ja du kan snakke om burn-in i samtlige OLED tråde. Jeg skal nok deltage i diskussionen, bare husk at LCD har utallige svagheder som alle ses på dag ét til sammenligning og aldrig kommer bare tæt på den billedkvalitet som OLED kan levere.

Jeg hader LCD lige så meget som du hader OLED og vil altid forsvare en overlegen teknologi, som kun bliver bedre og bedre. LCD har ikke forbedret sig i årevis, kun hvis du lytter til marketing, men i praksis er det præcist de samme problemer år efter år, hvor de bare skruer lidt på det ene eller andet. OLED går kun frem til sammenligning, især nu hvor Samsung Display og LG Display konkurrerer for fuld kraft.
Af George1
#354458
Du kan da ikke konkludere jeg ikke går op i billedkvalitet, har altid købt top modeller til mit stue alter.
Du kan heller ikke bare konkludere at alle har dine tv vaner.
Du kan heller ikke sammenligne køb til dit firmas behov og så private købere.
PS. Bare fordi jeg ikke har OLED endnu kan jeg godt udtale mig om det, da jeg ser den gode billedkvalitet ved kammerat og opsøger jævnligt forhandlere der har OLED og QD OLED.
Jeg er ikke den eneste der synes at i et meget lyst lokale med genskin og store vinduer og med visse tv vaner kan QLED TOP stadig være at foretrække lige pt, men det ændre sig måske allerede 2024 som andre teknologier bliver udviklet i stor fart.
Af PeterD
#354463
George1 skrev: 13. okt 2023, 11:26
Jeg er ikke den eneste der synes at i et meget lyst lokale med genskin og store vinduer og med visse tv vaner kan QLED TOP stadig være at foretrække lige pt, men det ændre sig måske allerede 2024 som andre teknologier bliver udviklet i stor fart.
Jo, men lysoutputtet i OLED er efterhånden også så højt så genskin ikke bør give for mange grå hår.

Topmodeller i QLED/LCD fra Samsung med TCL paneler, er sikkert også rigtig lækkert og 100% tilfredsstillende for alle
Brugeravatar
Af Pede8000
#354464
George1 skrev: 13. okt 2023, 11:26 Du kan da ikke konkludere jeg ikke går op i billedkvalitet, har altid købt top modeller til mit stue alter.
Du kan heller ikke bare konkludere at alle har dine tv vaner.
Du kan heller ikke sammenligne køb til dit firmas behov og så private købere.
PS. Bare fordi jeg ikke har OLED endnu kan jeg godt udtale mig om det, da jeg ser den gode billedkvalitet ved kammerat og opsøger jævnligt forhandlere der har OLED og QD OLED.
Jeg er ikke den eneste der synes at i et meget lyst lokale med genskin og store vinduer og med visse tv vaner kan QLED TOP stadig være at foretrække lige pt, men det ændre sig måske allerede 2024 som andre teknologier bliver udviklet i stor fart.
Burn in- burn in - burn in....... ( Samsung - Samsung osv osv..) :D

Samme sang gennem mange tråde. Stopper der ALDRIG,? Man får jo lange løg.

Bare lige for at slå det fast med 7 tommer søm. Ved normalt brug er der minimal fare for at man bliver ramt af burn in.

Jeg har den efterspurgte erfaring med teknologien, ejer nemlig 2 stk OLED og ikke antydningen af burn in. De bliver brugt dagligt til TV2 News!!, sport, serier og nogen gange konsol spil. De er hhv. 6 år og 4 år gamle.

Det ene står i et sydvendt rum med masser af sollys, vil jeg lige tilføje. Det har ikke skadet den og det er ganske nemt at se hvad der er foregår på skærmen.

Pas på dine apparater og du kan nyde dem i mange år.
Af George1
#354465
Pede8000 skrev: 13. okt 2023, 18:15
George1 skrev: 13. okt 2023, 11:26 Du kan da ikke konkludere jeg ikke går op i billedkvalitet, har altid købt top modeller til mit stue alter.
Du kan heller ikke bare konkludere at alle har dine tv vaner.
Du kan heller ikke sammenligne køb til dit firmas behov og så private købere.
PS. Bare fordi jeg ikke har OLED endnu kan jeg godt udtale mig om det, da jeg ser den gode billedkvalitet ved kammerat og opsøger jævnligt forhandlere der har OLED og QD OLED.
Jeg er ikke den eneste der synes at i et meget lyst lokale med genskin og store vinduer og med visse tv vaner kan QLED TOP stadig være at foretrække lige pt, men det ændre sig måske allerede 2024 som andre teknologier bliver udviklet i stor fart.
Burn in- burn in - burn in....... ( Samsung - Samsung osv osv..) :D

Samme sang gennem mange tråde. Stopper der ALDRIG,? Man får jo lange løg.

Bare lige for at slå det fast med 7 tommer søm. Ved normalt brug er der minimal fare for at man bliver ramt af burn in.

Jeg har den efterspurgte erfaring med teknologien, ejer nemlig 2 stk OLED og ikke antydningen af burn in. De bliver brugt dagligt til TV2 News!!, sport, serier og nogen gange konsol spil. De er hhv. 6 år og 4 år gamle.

Det ene står i et sydvendt rum med masser af sollys, vil jeg lige tilføje. Det har ikke skadet den og det er ganske nemt at se hvad der er foregår på skærmen.

Pas på dine apparater og du kan nyde dem i mange år.
Bare lige for at slå fast med 7 tommer søm så er der ved normalt brug gab læs hvad jeg skriver om tv vaner. Hvis du ikke har andet end dit sædvanlige lort til mig, så pas dine egne løg og lad mig være i fred, dit dumme s...
Brugeravatar
Af Pede8000
#354472
Prøv lige at få styr på dig selv! Du bliver alt for personlig. Gider ærligt talt ikke blive talt til, som man gør blandt gadens folk. Du har gjort det før og nu er det nok. Vil mene at du er langt over grænsen for hvad man normalt tillader i et forum med moderatorere.

Jeg skriver jo netop ved NORMALT brug, det vil sige at det er det brug der er normalt. Hvis man har en abnormt brug kan det sagtens være at man bør vælge OLED (begge typer) fra.

Det er ment som modvægt til dine evindelige indlæg om burn in. Det ville de fleste tage med ophøjet ro, og kommentere.
Af George1
#354473
Du kan da styre dig selv.Det er dig der bliver ved mr svesk, jeg har da rigelig modvægt eftersom jeg er måske de 2% herinde der kommer med nogle alternativer der ikke er OLED til dem der måtte have andre behov end det OLED tilbyder (burde være godt for site/debatten) synes da at det er på sin plads med modvægt, læs hvad jeg skriver istedet for at angribe mig, så bliver jeg også primitiv.
Af Lape
#354516
George1 skrev: 13. okt 2023, 11:26 Du kan da ikke konkludere jeg ikke går op i billedkvalitet, har altid købt top modeller til mit stue alter.
Du kan heller ikke bare konkludere at alle har dine tv vaner.
Du kan heller ikke sammenligne køb til dit firmas behov og så private købere.
PS. Bare fordi jeg ikke har OLED endnu kan jeg godt udtale mig om det, da jeg ser den gode billedkvalitet ved kammerat og opsøger jævnligt forhandlere der har OLED og QD OLED.
Jeg er ikke den eneste der synes at i et meget lyst lokale med genskin og store vinduer og med visse tv vaner kan QLED TOP stadig være at foretrække lige pt, men det ændre sig måske allerede 2024 som andre teknologier bliver udviklet i stor fart.
Jo, det kan jeg sagtens, da du lovpriser LCD som ikke kan være med på billedkvalitet i dag overhovedet. Det har det ikke kunnet i mange år.

Nej du kan ikke udtale dig om noget som helst angående OLED når du ikke selv har nogen erfaring med det. Jeg har haft mange OLED TV og aldrig haft problemer, kun overlegen billedkvalitet. Man bliver glad hver gang man tænder for det, fordi billedkvaliteten er fantastisk. Aldrig nogensinde er jeg blevet glad for at tænde et LCD TV, især ikke om aftenen eller med dæmpet lys.

Det meste ævl om burn-in man læser på nettet stammer fra folk som dig. Folk med et LCD TV. Det er ikke et problem i dag. Havde producenterne haft store problemer med OLED, havde de nok ikke fokuseret på det skal du se. Alle producenterne har nu OLED i deres high-end serier. Ingen gider glo på LCD mere, hvis de kan undgå det og har råd til bedre.

Det er fint hvis du ser film og serier i fuld dagslys med sol direkte på skærmen. Det tænker jeg de færreste gør. Der er en grund til at de slukker lyset i en biograf. Derudover virker OLED i dag fint om dagen, igen baserer du dine "OLED erfaringer" på noget fra 2016. Håbløst at læse dine indlæg hvor det skinner igennem hvor lidt du ved om OLED eller udviklingen her.

Hvad hvad er dit svar til at selv Samsung Display ikke engang gider bruge tid på LCD udvikling mere? Har du stadig store forventninger til at LCD på magisk vis trækker fra OLED og bliver det nye high-end? :D :D

I mine øjne betyder LCD automatisk at der er tale om et low til mid-end produkt. Intet LCD TV er high-end, ligesom ingen telefon med LCD skærm er high-end.

Folk ville løbe grinende bort hvis nogle forsøgte at sælge en telefon med high-end specs påsat en slatten LCD skærm :D

Jeg synes også det er meget sjovt at de samme folk som frygter burn-in på OLED og prøver at sprede rygtet om hvor stort et problem det er, gladeligt accepterer alle de svagheder og problemer som LCD har, som alle kommer på første dag man starter skærmen op :D

Blooming, smearing, corner glow, dårlige betragtningsvinkler, dårlig uniformitet, elendig kontrast, problemer med baglys, deaktiveret zonestyring i game mode og dertilhørende ringe billedkvalitet og jeg kunne næsten blive ved.

Alt dette sker fra dag ét på en LCD skærm. Så tager jeg hellere en minimal risiko for burn-in efter flere år med sublim billedkvalitet :D
Senest rettet af Lape 16. okt 2023, 13:41, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Pede8000
#354519
George1 skrev: 14. okt 2023, 12:34 Du kan da styre dig selv.Det er dig der bliver ved mr svesk, jeg har da rigelig modvægt eftersom jeg er måske de 2% herinde der kommer med nogle alternativer der ikke er OLED til dem der måtte have andre behov end det OLED tilbyder (burde være godt for site/debatten) synes da at det er på sin plads med modvægt, læs hvad jeg skriver istedet for at angribe mig, så bliver jeg også primitiv.
Så kunne du jo passende skrive at ved abnormt brug kan OLED ikke anbefales. Der er jeg til dels enig.

Ville være fint med eksempler fra dit eget brug. Mener at kunne huske at du har TV2 News kørende hele dagen. :D

Altså hvordan benytter du dit eget TV, siden du er så skræmt af burn in, at det skal nævnes i ALLE tråde om OLED?

Man kan diskutere om du "bliver" eller "er" primitiv, som du selv skriver. Folk der ikke deler dine synspunkter får under alle omstændigheder en ordentlig dynge fornærmelser lige i hovedet... ;;)
Af George1
#354527
Lape skrev: 16. okt 2023, 08:47
George1 skrev: 13. okt 2023, 11:26 Du kan da ikke konkludere jeg ikke går op i billedkvalitet, har altid købt top modeller til mit stue alter.
Du kan heller ikke bare konkludere at alle har dine tv vaner.
Du kan heller ikke sammenligne køb til dit firmas behov og så private købere.
PS. Bare fordi jeg ikke har OLED endnu kan jeg godt udtale mig om det, da jeg ser den gode billedkvalitet ved kammerat og opsøger jævnligt forhandlere der har OLED og QD OLED.
Jeg er ikke den eneste der synes at i et meget lyst lokale med genskin og store vinduer og med visse tv vaner kan QLED TOP stadig være at foretrække lige pt, men det ændre sig måske allerede 2024 som andre teknologier bliver udviklet i stor fart.
Jo, det kan jeg sagtens, da du lovpriser LCD som ikke kan være med på billedkvalitet i dag overhovedet. Det har det ikke kunnet i mange år.

Nej du kan ikke udtale dig om noget som helst angående OLED når du ikke selv har nogen erfaring med det. Jeg har haft mange OLED TV og aldrig haft problemer, kun overlegen billedkvalitet. Man bliver glad hver gang man tænder for det, fordi billedkvaliteten er fantastisk. Aldrig nogensinde er jeg blevet glad for at tænde et LCD TV, især ikke om aftenen eller med dæmpet lys.

Det meste ævl om burn-in man læser på nettet stammer fra folk som dig. Folk med et LCD TV. Det er ikke et problem i dag. Havde producenterne haft store problemer med OLED, havde de nok ikke fokuseret på det skal du se. Alle producenterne har nu OLED i deres high-end serier. Ingen gider glo på LCD mere, hvis de kan undgå det og har råd til bedre.

Det er fint hvis du ser film og serier i fuld dagslys med sol direkte på skærmen. Det tænker jeg de færreste gør. Der er en grund til at de slukker lyset i en biograf. Derudover virker OLED i dag fint om dagen, igen baserer du dine "OLED erfaringer" på noget fra 2016. Håbløst at læse dine indlæg hvor det skinner igennem hvor lidt du ved om OLED eller udviklingen her.

Hvad hvad er dit svar til at selv Samsung Display ikke engang gider bruge tid på LCD udvikling mere? Har du stadig store forventninger til at LCD på magisk vis trækker fra OLED og bliver det nye high-end? :D :D

I mine øjne betyder LCD automatisk at der er tale om et low til mid-end produkt. Intet LCD TV er high-end, ligesom ingen telefon med LCD skærm er high-end.

Folk ville løbe grinende bort hvis nogle forsøgte at sælge en telefon med high-end specs påsat en slatten LCD skærm :D

Jeg synes også det er meget sjovt at de samme folk som frygter burn-in på OLED og prøver at sprede rygtet om hvor stort et problem det er, gladeligt accepterer alle de svagheder og problemer som LCD har, som alle kommer på første dag man starter skærmen op :D

Blooming, smearing, corner glow, dårlige betragtningsvinkler, dårlig uniformitet, elendig kontrast, problemer med baglys, deaktiveret zonestyring i game mode og dertilhørende ringe billedkvalitet og jeg kunne næsten blive ved.

Alt dette sker fra dag ét på en LCD skærm. Så tager jeg hellere en minimal risiko for burn-in efter flere år med sublim billedkvalitet :D
Fint men i min optik kan du ikke være rettesnor for alle andre der måtte overveje at købe OLED ikke alle har din bolig eller dine tv vaner Sikke en gang vrøvl, du læser ikke hvad jeg skriver, men hvor er det dejligt at høre du aldrig har haft problemer med OLED, uanset indstillinger og maks lysstyrke, så er det jo bare en perfekt (OLED) verden for DIG
Læs nu hvad jeg skriver, hvis du har læst hvad jeg skriver giver dine konkluderen/konklusioner slet ikke mening iforhold til det jeg skriver ??
Du har din forudindtaget mening uanset hvad jeg skriver,så debatten er jo fuldstændig ligegyldig, slut herfra.