Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Axlon
#353852
Supergris skrev: 12. sep 2023, 20:20 Det er ikke andet end ønsketænkning, og hvis man ikke bruger elektronikken på den måde, det er meningen, det skal bruges, så vil jeg påstå, man har købt det forkerte produkt...
Det er nu mere end blot ønsketænkning.
Antal nits er jo en salgsparameter, og derfor forsøger man at presse komponenterne til det yderste.
Når man gør det, så går det ud over levetiden, og ved at sænke lysstyrken, så bliver komponenter ikke presset nær så meget, det gælder både selve OLED cellerene men også drivere og PSU.
Af PeterD
#353853
Axlon skrev:
Supergris skrev: 12. sep 2023, 20:20 Det er ikke andet end ønsketænkning, og hvis man ikke bruger elektronikken på den måde, det er meningen, det skal bruges, så vil jeg påstå, man har købt det forkerte produkt...
Det er nu mere end blot ønsketænkning.
Antal nits er jo en salgsparameter, og derfor forsøger man at presse komponenterne til det yderste.
Når man gør det, så går det ud over levetiden, og ved at sænke lysstyrken, så bliver komponenter ikke presset nær så meget, det gælder både selve OLED cellerene men også drivere og PSU.
Forstår ikke dette "nits race".

Alle seriøse sider, skriver jo at man skal skrue NED for farver, lys etc. for at få "det mest præcise billed".

Men folk vil jo åbenbart have at de får masser af lys og *PANG*, så snart der vises himmel, sandstrand, hvide farver etc.

Men lys og "høj lysstyrke" sælger åbenbart i både tv og Smartphones, selvom panelerne tvinges til at "levere MAX ydeevne hver eneste dag".
Så forstår man godt at de en dag siger....stop.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#353854
Rasmus Larsen skrev: 11. sep 2023, 08:07 Et par tommelfingerregler:
- Alle QD-OLED TV paneler har indbygget heatsink
- Alle MLA OLED paneler har indbygget heatsink

Producenten kan dog godt vælge at sætte en yderligere heatsink på bagsiden af panelmodulet.
Tror du her for en gangs skyld tager fejl Rasmus. Samsung S95B har desværre ikke heatsink som Sony's A95K har.
Nu er jeg ikke helt sikker på om du mener at alle skærme har en form for heatsink der reducerer temperaturen bag panelet og om det du kalder for "yderligere heatsink" er lig det som A95K har?

Læste dette omkring heatsink i Samsung S95B:
The absence of a heatsink in the Samsung S95B, however, does not necessarily indicate that it is prone to overheating or malfunction. Instead, the device relies on other thermal management techniques, such as ventilation and temperature sensors, to maintain a stable temperature and prevent excessive heating.
https://www.wepc.com/tv/faq/does-the-sa ... -heatsink/

Tror Axlon efterlyser de TV der i så fald har en "yderligere heatsink"....for det er umiddelbart forskellen på S95B og A95K.

Personligt ville jeg slet ikke have noget imod at alle OLED fladskærme fik et kraftigt og effektivt heatsink monteret også selvom det skulle betyde at hele TV'et blev flere centimeter tykkere, for så ville jeg da også hoppe med på OLED/QD-OLED vognen.
Af Supergris
#353856
PeterD skrev: 12. sep 2023, 22:37 Forstår ikke dette "nits race".

Alle seriøse sider, skriver jo at man skal skrue NED for farver, lys etc. for at få "det mest præcise billed".

Men folk vil jo åbenbart have at de får masser af lys og *PANG*, så snart der vises himmel, sandstrand, hvide farver etc.

Men lys og "høj lysstyrke" sælger åbenbart i både tv og Smartphones, selvom panelerne tvinges til at "levere MAX ydeevne hver eneste dag".
Så forstår man godt at de en dag siger....stop.
PeterD, jagten på "nits" skyldes indførslen af HDR, der (alt efter hvordan indholdet er mastered) kan trække mere lys i peakpunkterne end nogen skærm på markedet endnu er i stand til at levere.
Film bliver i dag mastered efter en standard på typisk mellem 1000 - 4000 nits, men Dolby Vison indeholder faktisk muligheden for helt op til 10.000 nits, så der er stadig muligheder for forberinger i denne disciplin langt ind i fremtiden.
Hvis den pågældende skærm, som viser det afspillede indhold, skal kunne vise det afspillede indhold så korrekt som muligt, bliver det nødt til at benytte sig af såkaldt tonemapping, hvis det ikke har evnen til at frembringe det højlys, som den enkelte scene er mastered i.

HDR står jo for "High Dynamic Range", så jo mere knald der er på lyset, jo større dynamik i billedet vil skærmen være i stand til at levere, og farver popper langt bedre, hvis de ikke mister pusten undervejs!
Det er på ingen måde sådan, at blot fordi et TV har en evne til at vise høj lysstyrke, at man konstant er i fare for at blive blindet...
Af Supergris
#353859
Axlon skrev: 12. sep 2023, 21:07
Supergris skrev: 12. sep 2023, 20:20 Det er ikke andet end ønsketænkning, og hvis man ikke bruger elektronikken på den måde, det er meningen, det skal bruges, så vil jeg påstå, man har købt det forkerte produkt...
Det er nu mere end blot ønsketænkning.
Antal nits er jo en salgsparameter, og derfor forsøger man at presse komponenterne til det yderste.
Når man gør det, så går det ud over levetiden, og ved at sænke lysstyrken, så bliver komponenter ikke presset nær så meget, det gælder både selve OLED cellerene men også drivere og PSU.
Stadig er det på ingen måde nogen garanti imod, at din elektronik vil leve længere end en anden model, der måske leverer knap så høj ydelse, men til gengæld bliver brugt i sin fulde kapacitet, som det er tiltænkt!

Billedkvaliteten er noget du skal leve med hver eneste dag (forudsat du har tændt for kassen hver dag, som de fleste vel har), så at leve med en kraftigt nedsat billedkvalitet i håb om at ens TV "muligvis" holder et par måneder evt. nogle år længere, mener jeg, er at skyde ved siden af målet - andre er naturligvis velkomne til at være uenige med mig!

Den tankegang får mig til at tænke på en bruger på et andet forum, som er kendt for at købe den seneste og nyeste model af Panasonics topmodel hvert år, vente et par månder til billedet har "brændt sig fast", få det kalibreret for så at sælge det få måneder senere, da der jo i mellemtiden er kommet en ny model, der muligvis er en lille smule bedre.

Han passede det som en baby, brød sig ikke om HDR og sørgede for at zoome billedet ind, når der blev vist indhold med sorte bjælker, da han var bange for burn in...
Af Axlon
#353868
Supergris skrev: 13. sep 2023, 13:24 Billedkvaliteten er noget du skal leve med hver eneste dag (forudsat du har tændt for kassen hver dag, som de fleste vel har), så at leve med en kraftigt nedsat billedkvalitet i håb om at ens TV "muligvis" holder et par måneder evt. nogle år længere, mener jeg, er at skyde ved siden af målet - andre er naturligvis velkomne til at være uenige med mig!
Tjaa jeg har ikke brug for at sidde med solbriller på fredag aften, for at min skærm kan få lov til at blive presset til det yderste med hensyn til lysstyrke, bare fordi det kan, men sådan er vi jo så forskellige og der bliver vi så ikke enige ;)

Det var sådan sådan set jo heller ikke mit spørgsmål om det skulle have nogen betydning for levetiden.
I form af mit erhverv har jeg et ret klar ide om hvad der betyder for levetiden på elektronik, og den behøver vi ikke diskutere.

Mit spørgsmål gik på hvilke skærme der havde heatsinks, altså ekstra køling ligesom Panasonic's Master serie.
Af Zion
#353875
Sonys qled og A90J, Samsung 95c qled og Lg g2 og g3 modeller og Panasonics topmodeller.
Ved ikke med de andre mærker da de ikke er i mit fokus.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#353877
I tillæg til de nævnte modeller fra Sony, LG og Panasonic har Philips OLED907 og OLED937 også heatsinks.
Personligt ville jeg gå efter et Panasonic eller Phillips da deres billedchip der optimerer farver/nuancer så billedet får mere dybde. Panasonic leverer de bedste og mest naturtro toner/farver efterfulgt af Phillips.
Af Supergris
#353880
Axlon skrev: 13. sep 2023, 14:47 Tjaa jeg har ikke brug for at sidde med solbriller på fredag aften, for at min skærm kan få lov til at blive presset til det yderste med hensyn til lysstyrke, bare fordi det kan, men sådan er vi jo så forskellige og der bliver vi så ikke enige ;)
Det er komplet misforstået, at blot fordi en skærm har en høj max. lysstyrke, er det nødvendigt at sidde med solbriller, og hvorfor kun lige fredag aften?

Det giver blot mulighed for skærmen at vise et mere dynamisk billede, med knap så stor brug af tone mapping og bedre farver, også når intensiteten øges...

Det er velkendt at varme ikke er al elektroniks bedste ven, men din måde at tænke på giver stadig ingen mening, uanset hvad din erfaring gennem dit erhverv fortæller dig.

Hvis jeg har forstået dig korrekt, så er du bekymret for levetiden af dit nye TV, så du påtænker at købe et af de nyeste og dyreste modeller, der typisk adskiller sig fra de billigere modeller ved at have heatsinks og dermed øget lysstyrke, for derefter at nedgradere ydelsen, så det performer på lige fod eller dårligere end en budgetmodel, der kan fås til den halve pris, i håb om at det holder længere?
Hvorfor ikke i stedet købe en billig model, så er der råd til, hvis det imod forventning, går i stykker før planlagt?
Ydelsen vil være den samme, måske endda bedre, alt efter hvor meget du agter at skrue ned for billedkvaliteten...
Af George1
#353882
Køber gerne en topmodel QD OLED/OLED men vil kunne have knald på lys og farver og forventer en levetid på mindst 8 til 10 år næsten uden burn in uanset hvor længe og hvad jeg ser dagligt. Det bør man kunne forlange/forvente når man vil betale kassen for et OLED.
Synes det slanke design G3 og S95C er spot on, så de må gerne lave tynde effektive heatsink "plader"
#353989
IT-Bruger skrev: 13. sep 2023, 02:11
Rasmus Larsen skrev: 11. sep 2023, 08:07 Et par tommelfingerregler:
- Alle QD-OLED TV paneler har indbygget heatsink
- Alle MLA OLED paneler har indbygget heatsink

Producenten kan dog godt vælge at sætte en yderligere heatsink på bagsiden af panelmodulet.
Tror du her for en gangs skyld tager fejl Rasmus. Samsung S95B har desværre ikke heatsink som Sony's A95K har.
Nu er jeg ikke helt sikker på om du mener at alle skærme har en form for heatsink der reducerer temperaturen bag panelet og om det du kalder for "yderligere heatsink" er lig det som A95K har?

Læste dette omkring heatsink i Samsung S95B:
The absence of a heatsink in the Samsung S95B, however, does not necessarily indicate that it is prone to overheating or malfunction. Instead, the device relies on other thermal management techniques, such as ventilation and temperature sensors, to maintain a stable temperature and prevent excessive heating.
https://www.wepc.com/tv/faq/does-the-sa ... -heatsink/
Jeg synes da, at det er ret klart, hvad jeg skriver :) De normale OLED-paneler fra LG Display har ikke indbygget heatsink, men dem omtaler jeg jo heller ikke. Jeg taler om QD-OLED og MLA OLED paneler. Jeg omtaler ingen TV-modeller.

Jeg har aldrig hørt om WePC, men det er ikke korrekt det, de skriver. Heller ikke mht. temperatursensorer (der er et stress-kompensationssystem i QD-OLED panelet, men det er noget helt andet). Jeg har aldrig set dem på deltagerlisten til arrangementer med nogen TV- eller panelproducenter, så jeg går ud fra, at de har deres information fra YouTube, hvor misinformation trives.

Alle QD-OLED paneler fra Samsung Display har indbygget grafit-heatsink i selve panelet. Det har jeg fået bekræftet af ingeniørerne fra Samsung Display. TV-producenter kan vælge at udstyre deres TV-modeller med en ekstra ekstern heatsink på bagsiden af panelet.

Min mening er, at en heatsink er fin at have med, idet varme accelererer halveringstiden på lysdioder – OLED såvel som LED – men desværre har vi jo gennem tiden set en del eksempler på, at det ikke kun er varmeudviklingen fra panelet, der kan blive synder. Det kan elektronikken bag skærmen også ende med at blive og så er en heatsink ikke nogen garanti. Heldigvis er producenterne ved at få øjnene op for disse faldgruber, så elektronikboksen designes mere optimalt.
#354019
Hvorfor er det kun Samsung der har elektronikken i en extern boks, så holder panelet da langt længere?
Der er også kun 1 kabel til tv på den måde, tv'et kan også laves meget tyndere og ser så meget flottere ud på væggen, med et slim wall mount.
Af George1
#354020
Er også fan!! Samsung var de første til at udvikle One C boks har mindst eksisteret i 10 år, andre mærker har åbenbart ikke villet/kunnet udvikle en ONE C boks til en fornuftig pris.
PS Panelet holder nok hverken bedre eller dårligere, men selvfølgelig kan det være nemmere at aflevere boks til evt. rep fremfor hele skærmen.
PPS. Hvis du har flere spørgsmål der ikke vedrøre denne tråd bør du nok oprette en ny tråd.
#354024
FrankieBoy80 skrev: 20. sep 2023, 18:53 Hvorfor er det kun Samsung der har elektronikken i en extern boks, så holder panelet da langt længere?
Der er også kun 1 kabel til tv på den måde, tv'et kan også laves meget tyndere og ser så meget flottere ud på væggen, med et slim wall mount.
Ja det er en god løsning, dog er Samsungs One Connect-boks blevet lidt for stor med tiden. Jeg håber de kan reducere den til i hvert fald halv størrelse i takt med, at skærmteknologier bliver mere energieffektive.

LG havde i en periode en W-serie af OLED TV, hvor TV'ets elektronik var rykket ned i en soundbar. Her i oktober lancerer de M-serien af OLED med 'Zero Connect', som er et ordspil på Samsungs One Connect. Zero Connect forbinder trådløst til TV'et. Priser fra ca. 53.000 kroner i 77", så ret pebret.

De andre producenter har ikke rigtig vist interesse.