Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#353726
Hyphesten: Velkommen til forummet :)

Jeg er bare nysgerrig på dine oplevelser. Vi fik aldrig testet Samsung S95B, men oplevede ikke det samme med S95C.

Hvem kalibrerede den for dig? Det du nævner med underbelyst / overbelyst og manglende detaljer i hhv. de mørke og lyse lyder nemlig som et mismatch mellem TV og afspiller på RGB-signalet. Hvis den ene er sat til High og den anden er sat til Low, så kan man opleve problemer i det mørke eller lyse, afhængigt af hvilken enhed, der står på hvad. Det er vigtigt, at de begge står til det samme.

Det hedder vist 'HDMI Black Level' på Samsung S95B. Jeg ved ikke, hvad det hedder på dine afspillere.

Det kan naturligvis også være noget helt andet, men det var min første tanke, da jeg læste det.

Kører du også seneste firmware? Samsung udsendte jo en firmware for at rette op på den dynamiske justering af billedet, der skete, efter kalibrering.
#353728
Rasmus Larsen skrev: 7. sep 2023, 14:43 Hyphesten: Velkommen til forummet :)

Jeg er bare nysgerrig på dine oplevelser. Vi fik aldrig testet Samsung S95B, men oplevede ikke det samme med S95C.

Hvem kalibrerede den for dig? Det du nævner med underbelyst / overbelyst og manglende detaljer i hhv. de mørke og lyse lyder nemlig som et mismatch mellem TV og afspiller på RGB-signalet. Hvis den ene er sat til High og den anden er sat til Low, så kan man opleve problemer i det mørke eller lyse, afhængigt af hvilken enhed, der står på hvad. Det er vigtigt, at de begge står til det samme.

Det hedder vist 'HDMI Black Level' på Samsung S95B. Jeg ved ikke, hvad det hedder på dine afspillere.

Det kan naturligvis også være noget helt andet, men det var min første tanke, da jeg læste det.

Kører du også seneste firmware? Samsung udsendte jo en firmware for at rette op på den dynamiske justering af billedet, der skete, efter kalibrering.
1000 tak :)

Jeg fik kontakt med en der hed Thomas via. AVS Forums. Som kom med fuldt calman udstyr og arbejdede i flere timer. Han gjorde det gratis for at bevise overfor mig at S95B ikke var så dårligt som jeg gjorde det til. Det blev klart bedre, men stadig ikke på niveau med hvad jeg forventede :) Han valgte også at lave ANAPEAK2 og MaxLux mods, og fortalte det først bagefter. Så måske han ikke var så god som han sagde ;) - Jeg tror han sagde at han havde et firma i Høng.

Jeg har lavet test både på tvet's egne indbyggede apps, med en Panasonic DP-UB820EB bluray afspiller, og 4k remux rips på KODI og plex, via. Nvidia shield. - Men du kan have ret i at der er nogle indstillinger der er forkerte på den front, for tvet's egne apps var det der gav det absolut værste billede, i cinema mode var SDR helt fjollet mørkt, så man ikke kunne se hvad der skete, og HDR virkede også til at mangle en del lysstyrke. - Hvorimod BD afspilleren gav det bedste resultat og de rips jeg havde liggende, gav et tæt på lige så godt resultat. Min Playstation 5 er faktisk næsten den der har givet mig det bedste billede, men det har jo været på spil og ikke film, og jeg synes stadig der har manglet noget lys og "BAM" følelse i farverne, som folk siger at S95B skulle give.

Ja, jeg kører senest firmware - Jeg har endda forleden valgt at hente den opdatering som ikke engang er kommer OTA endnu, med håb om at det gav noget :) det gjorde det, desværre ikke.

Men tak for forsøget, det ville jo have været vidunderligt, hvis det blot var det der skulle til! :)

Film der er testet med: Ready Player One, Avatar 1 og 2, Underverden, Alita, Bullet train, Englemageren, Last of us,

Gammelt SDR content der er testet: Krøniken, Matador, Bedrag, Flådens frisk fyre, Alien 1 (4k bluray)

Og så en række film og serier der bare lige kort er startet og stoppet, for at se hvordan det så ud.
#353763
Lidt underligt at sætte et LCD op mod et OLED, men okay..

TCL skal meget længere ned i pris for den teknologi, hvad havde kineserne regnet med ?

Eller satset på et X955 når det engang lander men det er jo ikke OLED.

Det kommer først engang i 2024
#353764
Nu jeg lidt nysgerrig rasmus har du en ide hvor den x955 kommer til og ligge jeg mener jeg så noget med et hed det x11 eller noget med 11 og der stod vist noget med 77000kr nu vil jeg ikke lige hænges op på noget men mener nu jeg læste det et sted men hvis det den pris det kommer til og ligge på bliver det et kæmpe kæmpe nej tak herfra ihvertfald 😂
#353788
Rasmus Larsen skrev: 8. sep 2023, 06:26 Det må være Thomas fra TV-kalibrering.dk (som vist ikke længere er aktiv).
Ja, det er helt sikkert ham!
Lyder underligt han ville lave en komplet kalibrering uden beregning?
At han også forsøgte med ANAPEAK2 og MaxLux mods, kan jeg ikke se, hvorfor skulle indikere, at han ikke var så god, som han påstod; tværtimod mener jeg, det understøtter, han har forsøgt alt, der er muligt, også selvom det måske ikke officielt er noget, der anbefales...

Nogle der ved, hvad der er sket med ham?
Umiddelbart havde jeg en formodning om, han havde masser af vind i sejlene, men måske der er gået noget galt med hans samarbejde med Power?
Hans hjemmeside er nede, og jeg kan ikke finde information om, hvad der er til grund for dette?
#353810
purtsak skrev: 8. sep 2023, 16:51 Nu jeg lidt nysgerrig rasmus har du en ide hvor den x955 kommer til og ligge jeg mener jeg så noget med et hed det x11 eller noget med 11 og der stod vist noget med 77000kr nu vil jeg ikke lige hænges op på noget men mener nu jeg læste det et sted men hvis det den pris det kommer til og ligge på bliver det et kæmpe kæmpe nej tak herfra ihvertfald 😂
Vi arbejder på at få danske vejl. priser, men indtil da så er Euro-priserne her: https://www.flatpanelshd.com/news.php?s ... 1693987451
#354231
Supergris skrev: 1. okt 2023, 12:59 Ingen, der har yderligere information vedr. "tvkalibrering.dk"?
Sidst han var hos mig, fortalte han, at han kørte kalibrering for Power. Måske er det blevet fuldtids....

Han har hjulpet mig 2 gange, og det har været rigtigt godt.
#354234
purtsak skrev: 11. sep 2023, 12:53 Super tak rasmus hvor mange modeller regner i med at få til test af tcl?
Vi arbejder på at få stablet en test af 98" TCL på benene. Måske endda med mulighed for at sammenligne med en anden 98" model. Men logistikken i det er ret svær, så jeg kan ikke love noget endnu.