Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af George1
#353540
Rasmus Larsen skrev: 31. aug 2023, 10:51
nico0102 skrev: 28. aug 2023, 06:09 Kan se der er lidt forskellige meninger om denne anti refleksions behandling, nogen der har kendskab til Sony X95L som også skulle have noget i samme stil, har et Sony tv nu som jeg har været godt tilfreds med, det er dog ved at være utrolig langsom til at starte op nu og vil ikke altid tænde mere.
Sony X95L er mere eller mindre en relancering af sidste års X95K. Se Flatpanels' test her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1655960115

Moth-eye, som er den typer filter Samsung bruger i topmodellerne, er den mest effektive ift. at kvæle refleksioner, men ulempen er disse regnbueeffekter og lysstriber, som kan være meget generende, hvis man er uheldig og sidde i et rum, hvor de opstår. Philips og Sharp har tidligere brugt moth-eye, men valgte senere at udfase det.

Min anbefaling vil være at holde øje med de nye OLED TV med MLA OLED-panelet eller eventuelt QD-OLED. De har lavere niveau af refleksioner end det typiske OLED TV, mens billedkvaliteten er den bedste pt. Priserne på MLA OLED (f.eks. LG G3) er høje lige nu, men vi er ved at komme over på den anden side af sommeren, så nu bør tilbudene på 2023-modellerne begynde at slå ind.
Ja netop Rasmus som du skriver hvis man sidder i et rum hvor regnbuen opstår, men nu har trådstarter jo et lyst rum bagved, fantastisk som den regnbue fylder alting, meget mystisk at man ikke høre mere til det på dette site, fra brugerne i det virkelige liv, sorry virker som et problem meget få har, her er da helt sikkert en del på dette site der har en topmodel fra Samsung med antigenskins skærm.
Man kan finde alt og fremprovokere alt ligefra regnbueeffekt, burn in og tordenfluer, ellers kan man finde det på nettet. Forstår godt du anbefaler OLED pga. billedkvaliteten, men ikke fordi det passer til trådstarters rum/problem med genskin.
Håber bare de nye QD OLED /OLED laver noget tilsvarende antigenskins teknologi i fremtiden uanset om det bliver Sony eller Samsung der først måtte kommer på banen.
Af PeterD
#353553
Kan huske at Sony for, hvad..., 10 år tilbage ?, havde LCD skærme med MAT glas, W5500 ?, hvorfor laves den slags glas ikke mere ?

Nå: Lysstyrken hvis den skrues lidt op, i OLED er så effektiv at den måske kan fjerne reflektionerne ? Det må tests afgøre.
Senest rettet af PeterD 31. aug 2023, 16:51, rettet i alt 1 gang.
Af George1
#353555
PeterD skrev: 31. aug 2023, 16:49 Kan huske at Sony for, hvad..., 10 år tilbage ?, havde LCD skærme med MAT glas, W5500 ?, hvorfor laves den slags glas ikke mere ?

Nå: Lysstyrken hvis den skrues lidt op, i OLED er så effektiv at den måske kan fjerne reflektionerne ? Det må tests afgøre.
Tænker at det er fordi den matte skærm har samme problem som Frame har. Tillader mig at hugge tekst.
En standerlampe klods op af TV'et gør ikke indhug i den matte skærm - og det er ret imponerende. Til gengæld falder flammehav og CGI-effekter i Thor: Ragnarok en del ud, på den matte overflade - Altså: Fordele - Ulemper - Test: Samsung The Frame 2022 - TV'et der imiterer malerier er tilbage med et es i ærmet!En standerlampe klods op af TV'et gør ikke indhug i den matte skærm - og det er ret imponerende. Til gengæld falder flammehav og CGI-effekter i Thor: Ragnarok en del ud, på den matte overflade - Altså: Fordele - Ulemper
THE FRAME 2022: NOK IKKE DEN OPTIMALE INVESTERING FOR FILMENTUSIASTER
Af George1
#353558
Er du snot-hamrende d..?????????Nu hedder tråden jo NYT TV REFLEKSIONER derfor debatteres det emne her i tråden, synes det er en frækhed at skrive på den måde når jeg efter bedste evne/bud svare dig på dit spørgsmål om hvorfor det matte glas ikke laves mere, og det svarede jeg på , så din efterfølgende personelige og fuldstændige uvedkommende for tråden kommentare kan du stikke op hvor du er højest når når du plukker jordbær.
Af kimklarup
#353560
hej nico
Jeg har et Samsung 65q90R fra 2020 med den omtalte dæmpning af refleksioner. Der er godt nok en lille regnbueeffekt, men den lægger du ikke mærke til når skærmen er tændt og dette lille minus opvejes langt af den kæmpe dæmpning af refleksion. Jeg skal aldrig have en skærm uden et sådan filter
Af kbaggen
#353579
Hej, købte et "the frame" 65 tommer pga. af de selv samme overvejelser. Kommer fra et 10 år gamlet Plasma, og kan kun sige det The Frame er et super godt fjernsyn til at modvirke refleksioner og lys stue.

Sorte scener og så middagslys blvier aldrig godt og aldrig godt på noget TV, men alt andet er super.

I mit univers er reflekttioner det væreste ved TV-kiggeri eller film, og jeg har endnu ikke set andet der kan slå The Frame. QN95B og QN90B nævnes og ja de har nok bedre billede og uniformity, men refleksbehandling er stadig ikke som The Frame "mate" skærm.

Dermed er budskabet at du skal lige "føle" efter hvad der er værst for dig, og hvis du har det som jeg, at reflekstioner er ødelæggende for dit TV kiggeri, ja, så check "the frame" ud.

/Klaus
Af George1
#353591
kimklarup skrev: 1. sep 2023, 00:22 hej nico
Jeg har et Samsung 65q90R fra 2020 med den omtalte dæmpning af refleksioner. Der er godt nok en lille regnbueeffekt, men den lægger du ikke mærke til når skærmen er tændt og dette lille minus opvejes langt af den kæmpe dæmpning af refleksion. Jeg skal aldrig have en skærm uden et sådan filter
Fuldstændig korrekt og rart at høre fra en der har personelig erfaring.
Af PeterD
#353606
Det er rart at nye tv har så høj lysstyrke at de kan gøre reflektioner mindre. Heldigvis har vi også "X-Anti reflection" hos Sony og mon ikke andre også har noget tilsvarende, som giver "regnbue effekt"

Men ja. Der er alt for mange glossy skærme og ikke nogle matte mere.

Sjovt at der ikke er mange der stille spørgsmål ved genskin på deres tablet og smartphones ?
Af George1
#353609
Sjovt næ det er vel naturligt, hvis du har problemet kan du flytte dig selv og din mobil, et tv er på samme plads uanset lysforhold.
Af PeterD
#353611
George1 skrev: 3. sep 2023, 12:01 Sjovt næ det er vel naturligt, hvis du har problemet kan du flytte dig selv og din mobil, et tv er på samme plads uanset lysforhold.
Nu findes der både tv vogne og Vogel's vægbeslag men fair nok. Ingen siger at tv SKAL hænge på væggen OG drejes mange grader op/ned til højre og venstre. og man ikke kan skærme for solen.

Man kan hvad man vil.
Af George1
#353616
Vil du have flere steder i huset så du kan flytte din 75" skærm alt efter lyset, go lyst pas på ryggen, en mobil/tablet er flytbar, det er et tv ikke.