Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af NisJensen1
#353505
PeterD skrev: 30. aug 2023, 08:53
NisJensen1 skrev: 30. aug 2023, 08:10 PS. hvis tv'et skulle hænge i min stue tror jeg genskin ville være et problem på dette tv. I min "hjemmebio" med mørklægning mulighed er det slet ikke et problem.
Spændende.

Tillykke med det. Håber det leverer som ønsket.

Mht. genskin er det ikke noget anmeldelserne har gjort specielt meget ud af, hvorfor det ikke syntes at være et markant større problem end hos andre mærker i den prisklasse og man slipper for "regnbue reflektionerne" som på mange tv med anti genskin coating.

"The TCL C735 is a good all-round workhorse TV designed to be used in normal lighting conditions and offers a good selection of connectivity, gaming features, HDR compatibility and smart TV. Used in this manner it comes recommended and has been scored with the market position and cost in mind vs. performance."

https://www.avforums.com/reviews/tcl-c7 ... iew.20283/
Det kan sagtens være det er samme mængde genskin som på de fleste andre tv.

Du nævnte at det var et godt tv hvis det var indstillet korrekt. Kan du sige noget konkret om det? Det kommer med en del standart indstiller som movie, standard, sport.... Er de gode nok?
Jeg synes movie er ret mørk i forhold til de andre settings.
Af PeterD
#353507
Hmm..

Alle tv har jo standard indstillinger som "Normal" "Movie", "Dynamic" etc.

Du burde kunne ændre på lysstyrke, farver, kontrast under hver indstilling.

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1285931399.

Ifølge mange entusiaster skal billedet være lidt mørkere. Øjet vender sig til det.

Når det er sagt kan jeg også lide når kontrast og lysstyrke er "en smule højere/lysere"...uden at de mørke scener udvaskes helt.

Indstillinger er i høj grad individuelle, og der er mange som har forskellige meninger:
https://androidnature.com/best-picture- ... tcl-4k-tv/

Forstår ikke rigtig hvorfor de store sider i DK, Tyskland og England ikke gennemtester TVet som ved OLED og High-End LCD skærme, nu når mange/de fleste er enige om at "du får meget kvalitet for pengene" ved TCL, som leverer skærme til Samsung.

Det kunne være rart hvis deres flere af deres skærme blev gennemtestet så der er mere klarhed over hvor de står ift. konkurrenterne, men nu hopper de også snart på OLED vognen som mange/alle andre.
Senest rettet af PeterD 30. aug 2023, 11:34, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af NisJensen1
#353509
PeterD skrev: 30. aug 2023, 08:53
NisJensen1 skrev: 30. aug 2023, 08:10 PS. hvis tv'et skulle hænge i min stue tror jeg genskin ville være et problem på dette tv. I min "hjemmebio" med mørklægning mulighed er det slet ikke et problem.
Spændende.

Tillykke med det. Håber det leverer som ønsket.

Mht. genskin er det ikke noget anmeldelserne har gjort specielt meget ud af, hvorfor det ikke syntes at være et markant større problem end hos andre mærker i den prisklasse og man slipper for "regnbue reflektionerne" som på mange tv med anti genskin coating.

"The TCL C735 is a good all-round workhorse TV designed to be used in normal lighting conditions and offers a good selection of connectivity, gaming features, HDR compatibility and smart TV. Used in this manner it comes recommended and has been scored with the market position and cost in mind vs. performance."

https://www.avforums.com/reviews/tcl-c7 ... iew.20283/
Jeg kan se der er en video om dette emne på youtube. Og det kommer jo nok også an på i hvilket rum tv'et hænger, hvor meget lys der er, hvad man vil se og ens præferencer.

Tak for hjælpen.
Af PeterD
#353510
Var så lidt.

Skriv endelig hvis andre spørgsmål, kommentarer da vi og få ikke kender så meget til mærket i det lange løb.
Af halvautomat
#353512
Hej
Købte jo som sagt også et og det hænger nu i stuen. Fantastisk billede når man eks ser naturdokumentar.
Eneste er mit Panasonic lydanlæg... Ikke hul igennem... Fatter ikke hvad der er udfordringen ud over måske at hdmi kablet er for gammelt. Arc kablet lyser fint .... Nogen som har løst problemet?
Af Supergris
#353515
PeterD skrev: 30. aug 2023, 08:53 Mht. genskin er det ikke noget anmeldelserne har gjort specielt meget ud af, hvorfor det ikke syntes at være et markant større problem end hos andre mærker i den prisklasse og man slipper for "regnbue reflektionerne" som på mange tv med anti genskin coating.
PeterD, jeg mindes det ikke er længe siden, hvor du skamroste Samsungs ingeniører, og vist kaldte dem verdens bedste på dette felt?
Andre producenter kan sagtens implementere hvad Samsung gør på nogle af deres skærme, men har valgt ikke at gøre det, da de fleste ser TV fortrinsvis om aftenen, og foretrækker en glossy overflade, som gør at billedet "popper" mere, specielt ved OLED som har den helt sorte baggrund at arbejde med.
Desuden, som du er inde på, kan der opstå regnbuer mm., som kan være totalt ødelæggende for oplevelsen.

I de fleste tilfælde er genskin ikke et problem, så snart TVet er tændt, da de er lysstærke nok til, det ikke bliver tilfældet.
Er der tale om et TV, der er slukket, vil der som regel være en del refleksioner, som, efterhånden med skærmene bliver større og større, kan være generende i nogle stuer.

Ser man fortrinsvis TV om dagen, eller er rummet specielt udfordret med hensyn til lamper og indretning, men stadig ønsker en ordentlig billedkvalitet, vil en topmodel fra Samsung være et fornuftigt valg...
Af Supergris
#353517
halvautomat skrev: 30. aug 2023, 12:39 Eneste er mit Panasonic lydanlæg... Ikke hul igennem... Fatter ikke hvad der er udfordringen ud over måske at hdmi kablet er for gammelt. Arc kablet lyser fint .... Nogen som har løst problemet?
Trådstarter har samme problem, så kig lige her:
Af PeterD
#353519
Supergris skrev: 30. aug 2023, 13:44
PeterD skrev: 30. aug 2023, 08:53 Mht. genskin er det ikke noget anmeldelserne har gjort specielt meget ud af, hvorfor det ikke syntes at være et markant større problem end hos andre mærker i den prisklasse og man slipper for "regnbue reflektionerne" som på mange tv med anti genskin coating.
PeterD, jeg mindes det ikke er

I de fleste tilfælde er genskin ikke et problem, så snart TVet er tændt, da de er lysstærke nok til, det ikke bliver tilfældet.
Dejligt at vide at TCL, Sony, LG og andre, ikke får problemer med genskin, da de efterhånden er så lysstærke.

For nogle brugere syntes efterhånden kun lysstyrke på 1500-2000 nits at være gode anbefalesværdige skærme. Jo højere lysstyrke må vel også bruge mere strøm ?
Af halvautomat
#353520
Tak - havde godt set videoen, og har tæsket rundt i menuerne på begge enheder og haft resettet. Min TCL c735har en noget mere reduceret menu. Men vil prøve med nyt hdmi kabel.
Men er stadig tilfreds med de 85" eneste er den er lidt langsom på epg. Tror også Konen har vænnet sig til størrelsen 😂
EDIT: Nu virker mit Panasonic lydanlæg tilsyneladende. Fandt CEC knappen i menuen. Men virkede kun først med Centerhøjtaleren. Et par reset og indstillinger igen .. så pludselig var der lyd på alle 6 enheder💪😱😂
Supergris skrev: 30. aug 2023, 13:56
halvautomat skrev: 30. aug 2023, 12:39 Eneste er mit Panasonic lydanlæg... Ikke hul igennem... Fatter ikke hvad der er udfordringen ud over måske at hdmi kablet er for gammelt. Arc kablet lyser fint .... Nogen som har løst problemet?
Trådstarter har samme problem, så kig lige her:
Brugeravatar
Af NisJensen1
#353529
halvautomat skrev: 30. aug 2023, 20:05 Tak - havde godt set videoen, og har tæsket rundt i menuerne på begge enheder og haft resettet. Min TCL c735har en noget mere reduceret menu. Men vil prøve med nyt hdmi kabel.
Men er stadig tilfreds med de 85" eneste er den er lidt langsom på epg. Tror også Konen har vænnet sig til størrelsen 😂
EDIT: Nu virker mit Panasonic lydanlæg tilsyneladende. Fandt CEC knappen i menuen. Men virkede kun først med Centerhøjtaleren. Et par reset og indstillinger igen .. så pludselig var der lyd på alle 6 enheder💪😱😂
Supergris skrev: 30. aug 2023, 13:56
halvautomat skrev: 30. aug 2023, 12:39 Eneste er mit Panasonic lydanlæg... Ikke hul igennem... Fatter ikke hvad der er udfordringen ud over måske at hdmi kablet er for gammelt. Arc kablet lyser fint .... Nogen som har løst problemet?
Trådstarter har samme problem, så kig lige her:
Kan du guide mig til cec menuen? kan sgu heller ikke finde den. Når du siger reset, har du så resettet til fabriksinstillingen?
Af halvautomat
#353541
Hej
Jo resettede til fabriksindstillinger på mit Panasonic lydanlæg - så forfra 2x

Det ligger under elektronisk forbrugerkontrol (CEC)
Der ligger HDMI styring tillad kontrol af CEC enheder....

Noget helt andet til de kloge...
Skal jeg købe nyt HDMI kabel (2.1)? Den har jo optisk kabel mellem TCL TVet og Panasonic lydanlæg som har nogle år på bagen...