Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lnielsen
#352753
Jeg har netop bestilt et Samsung S95B til 7777 kr, men jeg er kommet meget i tvivl om risikoen for Burn in på tvet efter at have set rtings burn-in test.

Er det nogen som har haft QD-OLED igennem noget tid (Sony eller Samsung) som vil dele deres erfaringer med brug og Brun-in?
Af Mr.DJ
#352773
Du skal huske på/vide, at Rting's test mest skal ses som en laboratorie "stress-test" og derfor ikke som et direkte udtryk for levetid/burn-in risiko, under normal TV brug...som jo er det tv'et er udviklet til.

Dét sagt, kan det dog stadigvæk give indikationer for hvor "grænserne" går, mht. at presse tv'et hårdt.

Men havde der været et stort problem med burn-in, ville du for længst have hørt om det via medierne der dækker tv segmentet. Og Samsung ville formentlig blive nødt til at tilbagekalde modellen! ;-)

Skal vi "spekulere lidt" på hvad testen betyder/viser....så kan man måske godt tillade sig at sige, at hvis 2 brugere så 100% det samme indhold over en 10 årig periode....med hver sit OLED tv, den ene med dette Samsung og den anden med LG's tilsvarende nyeste model.

Så ville Samsung modellen statistisk set være den der først begynder at vise tydelig burn-in. Det kan være at Samsung modellen ville begynde at vise tegn på dette efter 4-5 år. Hvor LG modellen ville begynde efter 7-8 år.

Hvornår har dette så relevans?
Hvis du planlægger at beholde tv'et indtil det dør og forventer at dette sker tidligst efter 10 år. Samt er typen som er meget kritisk mht. billedkvaliteten når der ses tv og derfor ville finde det meget distraherende at se lidt begyndende burn-in.
I det tilfælde, ville LG modellen måske være at foretrække.

Hvis du derimod planlægger at sælge Tv'et efter måske 4-5 år(for at opgradere til en nyere model)....så er det jo selvfølgelig mindre relevant, hvornår der evt. senere opstår synlig burn-in i billedet.
Det bliver jo så ikke "dit problem", kan man sige! ;-)

Det er den simpleste måde at se det på...efter min mening! :-)
Af lnielsen
#352774
Tak for svaret.

Ja, jeg synes at det er lidt en jungle at finde rundt i, hvor meget at man skal tro på, og hvor stor relevans det har for ens eget TV forbrug.
Ville bare ærge mig meget hvis der kom burn-in efter kort tid. Omvendt har du ret i, at hvis det var et stort problem, ville dette nok allerede være blevet opdaget og rapporteret bredt.
Jeg har i dag et LG OLED fra 2019 og det har jeg ikke haft nogle problemer med, så jeg tror bare at jeg tager chancen med Samsung og satser på at det holder :-)
Af PeterD
#352777
Det er da også rimelig luksus at skifte tv hvert 4 år.

Nogen specifik årsag til at du ikke vælger LG igen ? Er du utilfreds over noget ?
Af lnielsen
#352780
Jeg har intet haft imod mit LG, tværtimod. Det eneste er at jeg gerne vil have et TV som kan blive lidt lysere, pga. et lysere rum som jeg skal sætte TVet i.
LG G3 OLED lyder fantastisk til dette, men desværre er det også meget dyre og så lød 7.777 kr. for Samsungs topmodel som en fair pris som matchede mit budget:-)
Af George1
#352789
Ifølge Elgiganten har de allerede fået flere ind med burn in skader af netop den model, siger ikke du vil få burn in, noget tyder bare på at burn in risikoen er større på denne model.
Men ingen tvivl om at du får super billedkvalitet til en rimelig pris.
Af PeterD
#352792
LG er ude og sige at G2 og C2 ikke har problemer.

"LG then went on to explain that its OLED panels are less susceptible to burn in due to the use of white subpixels. According to LG, that allows their panels to produce brighter images without wearing out the critical RGB subpixels. Samsung's OLED tech, by contrast, is pure RGB, making it more prone to burn-in."

https://www.pcgamer.com/lg-trash-talks- ... in-issues/
Af George1
#352794
lnielsen skrev: 30. jul 2023, 16:06 George1 - hvor ved du fra at Elgiganten hat fået flere ind med Burn-in skader?
Nå nå du er velkommen til at spørge og vise mistro overfor min påstand, men du får da historien alligevel. Som fortalt i en tidligere tråd, var jeg nede at kigge på fladskærme, uopfordret fortalte sælger han allerede havde fået flere ind med burn in, jeg betragter det som helt troværdigt, da han ikke har/havde nogen interesse i at snakke dårligt om en skærm jeg var interesseret i at købe.
Af George1
#352795
hans123 skrev: 30. jul 2023, 17:24
lnielsen skrev: 30. jul 2023, 16:06 George1 - hvor ved du fra at Elgiganten hat fået flere ind med Burn-in skader?
Skal vi gætte på at det er sælger GAS :D :D :D :D
Endnu en dum kommentar bare fordi det er omkring burn in, ikke en kæft med sælger GAS at gøre han fik jo forh***** ikke solgt nogen skærm til mig.
Af George1
#352797
Vrøvl lad være med at generalisere bare fordi Elgiganten er upopulær på dette site, muligt du har den opfattelse, jeg har købt utallige tv i Elgiganten og har ikke oplevet det du snakker om. Andre må have deres oplevelser det må være op til dem.
Min historie er vel det modsatte af din påstand, så hermed vil jeg bare GASSE af for i aften.