Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af djon
#352802
Jeg er også en kombination af fristet og bekymret for s95b. Har et LG B2 hjemme på prøve nu, men kunne godt tænke mig s95b's lysstyrke. Rtings test er dog bekymrende - specielt fordi jeg i dag sidder med et LG C6 der har burn in overalt og jeg ikke ønsker den situation igen. Mistænker at Samsung ikke har styr på problematikken i deres første version. LG havde det ikke engang i deres sjette version kan jeg se på mit eget. Gad godt købe det ved Power og tilkøbe deres 5 års garanti, der dækker burn in for 1399, men der er for langt til nærmeste butik med det på lager. Elgiganten har ikke en lignende forsikring i 5 år og den de har koster en arm for max 4 år.
Af PeterD
#352805
djon skrev: 31. jul 2023, 08:38 Jeg er også en kombination af fristet og bekymret for s95b. Har et LG B2 hjemme på prøve nu, men kunne godt tænke mig s95b's lysstyrke.
Men et tvbilled kan vel også blive 'for lyst" ?

Der findes da masser af plasma, OLED og LCD skærme hvor man kan skrue brightness/lysstyrken på et par gange på fjernbetjeningen og så få "et lysere billed" ?

Vi har jo ikke lysstyrke stående på 100% på vores tv

Desuden siger alle eksperterne i dk og udlandet at lysstyrken skal skruet lidt NED for at få "det mest præcise billed" ifg. måleinstrumenter mm.

Et tv der evner at vise 2000 nits betyder vel ikke automatisk " et fantastisk tv" ?

..For ikke at nævne:

Mere lys, lysere billed, 5-6 timer dagligt, giver vel potentielt højere strømforbrug ? Måske et beskedent et pr. dag men alligevel, når det er hver eneste dag i 365 dage..?
Af djon
#352815
Tænker også at et 1000 nit OLED må have en del højere risiko for burn-in hvis det kører på fuld power.
Måske jagten på at kunne se mørke sekvenser i film og spil uden problemer i en fuldt oplyst stue heller ikke giver så meget mening.

Og ja strømforbrug stiger nemt en 20-30w iflg min strømmåler, når man slår automatisk lysjustering fra i B2 TVet.
Af djon
#352845
Så fik jeg set s95b og et C2 ved siden af hinanden i Elgiganten. Ingen tvivl om at Samsung har overlegen lysstyrke! Det havde så også stor fed burn-in/retention midt på skærmen hvor der jævnligt var noget hvid grafik, hvilket LG ikke havde. Jeg holder mig til LG denne gang og giver lige Samsung nogle år til at få styr på det.
Vedhæftede filer
S95b burn-in
S95b burn-in
PXL_20230801_130236702.MP.jpg (7.95 MiB) Vist 1251 gange
Af PeterD
#352977
djon skrev: 1. aug 2023, 15:09 Så fik jeg set s95b og et C2 ved siden af hinanden i Elgiganten. Ingen tvivl om at Samsung har overlegen lysstyrke! Det havde så også stor fed burn-in/retention midt på skærmen hvor der jævnligt var noget hvid grafik, hvilket LG ikke havde. Jeg holder mig til LG denne gang og giver lige Samsung nogle år til at få styr på det.
Det er sgu' ikke godt.

Det må de lige få styr på i en fart, ellers vil folk jo reklamere og så er det ligemeget.

Med mindre selvfølgelig at de så i de globale statistikker står til at "få afsat to skærme i stedet for et...Så kan man jo meget hurtigt blive verdens største tvproducent med tre-fire gange så mange afsatte skærne den den nærmeste kollega..
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#353086
Mht. Rtings test så læg mærke til, at f.eks. LED-belysningen i Sony X95J er stået helt af efter 6 måneder. 'LG NANO90 2021', 'Samsung The Frame 2022 QLED', 'Insignia F50 QLED' og 'Amazon Fire TV Omni Series' ser heller ikke for gode ud efter 8 måneder. 'TCL 6 Series/R646 2021 QLED' har burn-in. Alle LCD TV.

https://www.rtings.com/tv/tests/longevi ... nd-results

Det synes jeg heller ikke er retvisende for virkelig brug. Problematikken ligger jo i, at både OLED og LED brænder ud med tiden (burn-in). Sådan er det med lysdioder – og alle andre belysningstyper i hjemmet. Spørgsmålet er, hvor længe deres halveringstid er. Denne halveringstid kan kraftigt fremskyndes af varme, så når de kører rigtig mange timer i streg hver dag kontinuerligt, så fremskyndes processen. Måske er rummet hos Rtings også varmt, eller måske varmere i de kroge, hvor nogle af skærmene står tæt.

Bruger man sit OLED TV – eller LCD TV – under mere almindelige forhold, så vil de holde længere.

Jeg har selv burn-in på et 2016 LG OLED TV, som er brugt rigtig meget dagligt igennem en del år. TV'et kan stadig bruges i et andet værelse da denne burn-in er mindre synligt end ujævn bagbelysning på et LCD TV er. Vores nuværende primære OLED TV fra 2020, som også bruges rigtig meget dagligt, viser ingen tegn på burn-in. Jeg har rundt ude på internettet hørt en del sager mht. de ældre modeller, mens der er færre klager over burn-in på nyere modeller selvom salget er steget mange faktorer sidenhen.

QD-OLED? Ja det må tiden vise.
Af George1
#353258
Rasmus Larsen skrev: 10. aug 2023, 13:43 Mht. Rtings test så læg mærke til, at f.eks. LED-belysningen i Sony X95J er stået helt af efter 6 måneder. 'LG NANO90 2021', 'Samsung The Frame 2022 QLED', 'Insignia F50 QLED' og 'Amazon Fire TV Omni Series' ser heller ikke for gode ud efter 8 måneder. 'TCL 6 Series/R646 2021 QLED' har burn-in. Alle LCD TV.

https://www.rtings.com/tv/tests/longevi ... nd-results

Det synes jeg heller ikke er retvisende for virkelig brug. Problematikken ligger jo i, at både OLED og LED brænder ud med tiden (burn-in). Sådan er det med lysdioder – og alle andre belysningstyper i hjemmet. Spørgsmålet er, hvor længe deres halveringstid er. Denne halveringstid kan kraftigt fremskyndes af varme, så når de kører rigtig mange timer i streg hver dag kontinuerligt, så fremskyndes processen. Måske er rummet hos Rtings også varmt, eller måske varmere i de kroge, hvor nogle af skærmene står tæt.

Bruger man sit OLED TV – eller LCD TV – under mere almindelige forhold, så vil de holde længere.

Jeg har selv burn-in på et 2016 LG OLED TV, som er brugt rigtig meget dagligt igennem en del år. TV'et kan stadig bruges i et andet værelse da denne burn-in er mindre synligt end ujævn bagbelysning på et LCD TV er. Vores nuværende primære OLED TV fra 2020, som også bruges rigtig meget dagligt, viser ingen tegn på burn-in. Jeg har rundt ude på internettet hørt en del sager mht. de ældre modeller, mens der er færre klager over burn-in på nyere modeller selvom salget er steget mange faktorer sidenhen.

QD-OLED? Ja det må tiden vise.
Fantastisk at så mange Q(LED) giver 10 års garenti mod burn in når nu der er risiko for burn.
Af PeterD
#353263
George1 skrev:
Rasmus Larsen skrev: 10. aug 2023, 13:43 Mht. Rtings test så læg mærke til, at f.eks. LED-belysningen i Sony X95J er stået helt af efter 6 måneder. 'LG NANO90 2021', 'Samsung The Frame 2022 QLED', 'Insignia F50 QLED' og 'Amazon Fire TV Omni Series' ser heller ikke for gode ud efter 8 måneder. 'TCL 6 Series/R646 2021 QLED' har burn-in. Alle LCD TV.

https://www.rtings.com/tv/tests/longevi ... nd-results

Det synes jeg heller ikke er retvisende for virkelig brug. Problematikken ligger jo i, at både OLED og LED brænder ud med tiden (burn-in). Sådan er det med lysdioder – og alle andre belysningstyper i hjemmet. Spørgsmålet er, hvor længe deres halveringstid er. Denne halveringstid kan kraftigt fremskyndes af varme, så når de kører rigtig mange timer i streg hver dag kontinuerligt, så fremskyndes processen. Måske er rummet hos Rtings også varmt, eller måske varmere i de kroge, hvor nogle af skærmene står tæt.

Bruger man sit OLED TV – eller LCD TV – under mere almindelige forhold, så vil de holde længere.

Jeg har selv burn-in på et 2016 LG OLED TV, som er brugt rigtig meget dagligt igennem en del år. TV'et kan stadig bruges i et andet værelse da denne burn-in er mindre synligt end ujævn bagbelysning på et LCD TV er. Vores nuværende primære OLED TV fra 2020, som også bruges rigtig meget dagligt, viser ingen tegn på burn-in. Jeg har rundt ude på internettet hørt en del sager mht. de ældre modeller, mens der er færre klager over burn-in på nyere modeller selvom salget er steget mange faktorer sidenhen.

QD-OLED? Ja det må tiden vise.
Fantastisk at så mange Q(LED) giver 10 års garenti mod burn in når nu der er risiko for burn.
Ja. Det forsøger virkelig at spinde guld på deres LCD skærme. De er vel også snart løbet tør for ord de kan påklistre deres skærme ? Det er ligesom biler..Aldi giver 12år, så ser du et enkelt begyndende rustplet på en 12 årig gammel Audi er fanden løs... :D.

Sjovt nok er folk verden over vilde med OLED og det har de nu også (endelig) opdaget så fint at de giver LG og de andre i banden, konkurrence.
Af George1
#353274
PeterD skrev: 20. aug 2023, 23:15
George1 skrev:
Rasmus Larsen skrev: 10. aug 2023, 13:43 Mht. Rtings test så læg mærke til, at f.eks. LED-belysningen i Sony X95J er stået helt af efter 6 måneder. 'LG NANO90 2021', 'Samsung The Frame 2022 QLED', 'Insignia F50 QLED' og 'Amazon Fire TV Omni Series' ser heller ikke for gode ud efter 8 måneder. 'TCL 6 Series/R646 2021 QLED' har burn-in. Alle LCD TV.

https://www.rtings.com/tv/tests/longevi ... nd-results

Det synes jeg heller ikke er retvisende for virkelig brug. Problematikken ligger jo i, at både OLED og LED brænder ud med tiden (burn-in). Sådan er det med lysdioder – og alle andre belysningstyper i hjemmet. Spørgsmålet er, hvor længe deres halveringstid er. Denne halveringstid kan kraftigt fremskyndes af varme, så når de kører rigtig mange timer i streg hver dag kontinuerligt, så fremskyndes processen. Måske er rummet hos Rtings også varmt, eller måske varmere i de kroge, hvor nogle af skærmene står tæt.

Bruger man sit OLED TV – eller LCD TV – under mere almindelige forhold, så vil de holde længere.

Jeg har selv burn-in på et 2016 LG OLED TV, som er brugt rigtig meget dagligt igennem en del år. TV'et kan stadig bruges i et andet værelse da denne burn-in er mindre synligt end ujævn bagbelysning på et LCD TV er. Vores nuværende primære OLED TV fra 2020, som også bruges rigtig meget dagligt, viser ingen tegn på burn-in. Jeg har rundt ude på internettet hørt en del sager mht. de ældre modeller, mens der er færre klager over burn-in på nyere modeller selvom salget er steget mange faktorer sidenhen.

QD-OLED? Ja det må tiden vise.
Fantastisk at så mange Q(LED) giver 10 års garenti mod burn in når nu der er risiko for burn.
Ja. Det forsøger virkelig at spinde guld på deres LCD skærme. De er vel også snart løbet tør for ord de kan påklistre deres skærme ? Det er ligesom biler..Aldi giver 12år, så ser du et enkelt begyndende rustplet på en 12 årig gammel Audi er fanden løs... :D.

Sjovt nok er folk verden over vilde med OLED og det har de nu også (endelig) opdaget så fint at de giver LG og de andre i banden, konkurrence.
Det var nu ikke min pointe, venter på hvornår OLED/QD-OLED kommer med en lignende garenti.
PS. Aldi forhandler kun fødevare.
Af TSizzle
#353276
djon skrev: 31. jul 2023, 08:38 Jeg er også en kombination af fristet og bekymret for s95b. Har et LG B2 hjemme på prøve nu, men kunne godt tænke mig s95b's lysstyrke. Rtings test er dog bekymrende - specielt fordi jeg i dag sidder med et LG C6 der har burn in overalt og jeg ikke ønsker den situation igen. Mistænker at Samsung ikke har styr på problematikken i deres første version. LG havde det ikke engang i deres sjette version kan jeg se på mit eget. Gad godt købe det ved Power og tilkøbe deres 5 års garanti, der dækker burn in for 1399, men der er for langt til nærmeste butik med det på lager. Elgiganten har ikke en lignende forsikring i 5 år og den de har koster en arm for max 4 år.
Det er decideret usandt.
Ikke blot har Elgiganten et tilsvarende produkt, det er også markant billigere.

Du kan tilkøbe udvidet reklamationsret til alle TV, uanset nypris, paneltype og størrelse, så koster det altid 699 for 5 år (3 års udvidelse af den oprindelige reklamationsret, samt dækning af burnin eller pixelfejl i alle 5 år), og så vil alle reklamationsbehandlinger foregå på din egen adresse, fremfor at du selv skal fragte dit TV frem og tilbage.
Af George1
#353279
Sateme da en ok garenti ( udvidet reklamations ret ), hvis man skal købe 1 generation af QD OLED, så er den garenti da lige i bamseøjet, Samsung QD OLED har jo været rigtig langt nede i pris.