Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#352633
Mine forældre har besluttet sig for, at deres 37" Panasonic anno 2010 skal udskiftes, og jeg har fået den gode opgave med at foreslå hvad der skal indkøbes i stedet.

Deres forbrug er primært flow-tv, heraf en del sport (NFL og håndbold). Stuen er rimelig lys, så umiddelbart tænker jeg ikke OLED.

Men, når tv'et skal bruges til en del sport, vil det så være en ide at gå med 120hz panel?

Størrelsesmæssigt ligger vi omkring de 42".

Budgettet tror jeg egentlig er rimeligt fleksibelt, men da de ikke er billedafficionados, så var min første tanke ikke, at de skulle bruge tonsvis af penge.

Hvilke modeller eller producenter kan jeg med fordel se mod? :)
#352634
Her er et bud i den ønskede størrelse til en fornuftig pris:
https://www.boligcenter.dk/elektronik/t ... tra-hd-led
Vær dog opmærksom på at udvalget er (yderst) begrænset i 42 tommer. Det store udvalg starter fra 55 tommer og opefter.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 022/528151
Enkelte modeller af OLED fåes dog også i 42 tommer, og klarer det ganske flot i en lys tue også. Men mit bedste bud vil være et OLED TV i 55 tommer, som kan fåes til ca 7000,-kr på tilbud. Fabrikatet er mere eller mindre underordnet, da panelerne stort set er ens.
#352743
steadi skrev: 22. jul 2023, 13:50 Mit bud var også 55”, men de har lige haft lånt mit gamle i den størrelse, og det var for stort.
Også efter et par dages tilvænning, eller er det fysisk, det er for stort?

Ældre mennesker skal ofte lige have lidt hjælp til at tænke i lidt anderledes baner end deres ofte meget konservative.

Jeg er ret sikker på, de efter kort tid kan se det fornuftige i at følge med trenden, der går mod større skærme.

Øjnene bliver jo heller ikke bedre med tiden, så de fleste kan se fornuften og bliver rigtig glade for en større skærm.
#352759
Det er ellers et rigtigt godt bud, som du ikke burde lade dine bange anelser spænde ben for.
At det "kun" er 60 Hz er heller ikke noget, der burde kunne afskræmme fra et køb, da det efter min mening stadig, med længder, er det bedste bud til det, det skal bruges til, og så endda til en yderst rimelig pris...
#352831
steadi skrev: 23. jul 2023, 12:15
PeterD skrev: 22. jul 2023, 22:17 Hvad med et 43" LCD 760 til 3800 kr

https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 022/437658

Få evt den nærmeste butik til at bestille det hjem til afhentning
Jeg tager et kig, tak for forslaget! :)
Hvis Elgiganten, da gider at have det udstillet up front og som lagervare, i stedet for blot 10% af deres andre mærker, så ...fik du kigget på skærmen ( og checket at sælgerne ikke havde skruet farver og lysstyrke ned i forhold til andre) og evt. hvad var indtrykket?
#352906
Supergris skrev: 27. jul 2023, 22:30 Ældre mennesker skal ofte lige have lidt hjælp til at tænke i lidt anderledes baner end deres ofte meget konservative.

Jeg er ret sikker på, de efter kort tid kan se det fornuftige i at følge med trenden, der går mod større skærme.

Øjnene bliver jo heller ikke bedre med tiden, så de fleste kan se fornuften og bliver rigtig glade for en større skærm.
I beg to disagree (66 år her).
Jeg vil absolut foretrække et 37 tommers i stedet for mit 49' Samsung. 42 er også for stort til mig.

Ældre mennesker gider ikke have så voldsomme synsindtryk i deres stue, vi har det lige så godt.

Og jeg har også haft brugt mit TV som computerskærm i nogle år - gider ikke mere, en 16' er mere end nok.

Og ja, øjnene bliver dårligere.
Men så finder vi brillerne frem, og skærmstørrelsen er ligegyldig - måske undtaget hvis den gule plet (det skarpe syn) bliver ødelagt af makula degeneratio - (ikke at jeg ved noget om det).