Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#352234
Jeg har et 55x85c, dvs 2015 midrange modellen. Jeg er ret godt tilfreds med billedet, men elektronikken halter efterhånden og alting tager laaaang tid på smart tv delen.

Jeg overvejer at købe et nogenlunde tilsvarende 2022 tv, men hvis jeg skal have minimum samme billedkvalitet, er det så 55x90k fx, jeg skal gå efter?

Jeg har forstået det sådan, at der er sket lidt et skred, og deres midrange modeller har fået højere numre med tiden. Måske tager jeg fejl.

Kan nogen hjælpe med, hvordan Sonys modelprogrammet ser ud ift. dengang i grove træk? Budgettet er ikke alverden, måske 7-8.000 kr.
#352239
Sony X85C er et LCD TV med såkaldt VA LCD paneltype og bagbelyst LED. Dvs. LED-bagbelysningen styres ikke i zoner.

Blandt 2022-modeller svarer det direkte til Sony X85K. I 2023 har X85L faktisk fået zone-styring, der hidtil har været forbeholdt 90-serien, f.eks. X90K.

Jeg vil ikke anbefale at købe nyt TV for at løse problemer med Smart TV-delen. Du ender i samme situation senere. Køb i stedet Apple TV 4K boksen. TV'ets fjernbetjening kan styre Apple TV 4K. Apples fjernbetjening kan også tænde/slukke og styre lydstyrke på TV'et. Det kræver blot, at du aktiverer Bravia Sync på dit Sony TV.

Hvis du alligevel vælger at investere i nyt, så rækker budgettet til et 55" OLED TV og måske endda 65" OLED TV (ikke Sony OLED TV lige i denne uge, men følg eventuelt Tilbudsjagten), hvilket vil være min anbefaling. Så får du en reel opgradering med langt bedre billedkvalitet og du kan begynde at nyde indhold i HDR-format.
#352242
Tak for det udførlige svar, Rasmus.

Det med zone styring ville nu faktisk være rart, for det nuværende har det med at skrue op og ned for lyset hver gang, underteksterne skifter, og det kan med nogle kilder være ret voldsomt (og irriterende). Det kan derfor godt være, jeg skal se på X85L, når vi rammer efteråret og lidt mere rimelige priser på dem.

Ift. SmartTV så har det været tilstrækkeligt i 7 år nu, så det går nok ;) Jeg tror faktisk mest, det er ved at stå lidt af, for det er meget op og ned, hvordan det reagerer.

Jeg ønsker ikke at have en boks stående - jeg har før brugt NUCs til den slags, og det var en lettelse at gå over til TVets indbyggede funktionalitet. Jeg skal dog bruge Kodi, hvilket udelukker LG og Samsung m.fl., så derfor Sony.

Hvis jeg kan få et OLED i fin kvalitet inden for budgettet, så er det vel nok nummer et - det er dog i en veloplyst stue, så er lidt i tvivl ift. lys.

(Og hvorfor jeg i går blev logget på med en ny brugerprofil, aner jeg ikke :D )
#352243
Det med at lysstyrken skifter op og ned i takt med underteksterne er en dynamisk kontrast eller lignende funktion i dit Sony X85L. Det kan du slå fra.

Med zone-styring vil det tage sig lidt anderledes ud, men du vil stadig opleve skift i lysstyrke ift. undertekster og scenen i filmen. Der kan også forekomme lysglorier omkring undertekster mm. Se f.eks. vores test af Sony X90L.

En NUC var jo hot engang, men Apple TV 4K er noget helt andet. Jeg tror faktisk, at du omvendt vil føle det som en lettelse at få sådan en boks på – den kan jo bare klistres fast på bagsiden af TV'et eller lignende (fjernbetjening virker alligevel). Jeg synes i hvert fald ikke du bør afskrive denne løsning.

I samme dur kan du nemt få Google TV og Kodi app på LG, Samsung og andre TV-producenter ved blot at tilkøbe Chromecast med Google TV, og gemme denne på bagsiden af TV'et. Chromecast med Google TV kan også styres med TV'ets fjernbetjening – og vice versa.

På den måde kan du sagtens presse et non-Sony OLED TV ind under budgettet :)
#352254
KimKaos skrev: 29. jun 2023, 15:04 Hvis det skal være LCD så gå langt uden om Sony - det er absolut ikke det de er bedst til - fantastiske OLED men LCD nope - de fleste af deres konkurrenter er bedre til LCD
Der er ikke voldsomt mange alternativer, når der skal kunne installeres Kodi, og jeg har været fint tilfreds med de 4-5 Sony tv jeg har haft de senere år.

Det bliver i hvert fald ikke Samsung, deres motion håndtering ser helt forkert ud for mine øjne ;;)

Går lidt i tænkeboks, har grundlæggende fået svar på det med modelprogrammet.

Jeg har ledt efter det med dynamisk kontrast flere gange for at slå det fra, men det er aldrig lykkedes at finde rette indstilling.
#352255
KimKaos skrev: 29. jun 2023, 15:04 Hvis det skal være LCD så gå langt uden om Sony - det er absolut ikke det de er bedst til - fantastiske OLED men LCD nope - de fleste af deres konkurrenter er bedre til LCD
Syntes ellers både lyd og deres XK80 har været ok til sport, deres farvegengivelse og bevægelseshåndtering kunne andre godt kigge nærmere på, men enig i at de sjældent er på tilbud til en god pris. Det er jo butikkerne du skal have fat i og her står, typisk, koreanerne stærkere, da de satser benhårdt på prisen som en parameter.
#352259
Krakadoom skrev: 29. jun 2023, 19:39 Jeg har ledt efter det med dynamisk kontrast flere gange for at slå det fra, men det er aldrig lykkedes at finde rette indstilling.
Hvis du ikke allerede har prøvet det, så se vores kalibreringsforslag til Sony X85C her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1439453137

Husk at TV'et har særskilte billedindstillinger for hver HDMI-input og andre input, så billedindstillingerne skal kopieres til alle inputkilder, enten med en funktion i menuen (kan ikke huske om den er der) eller manuelt ved at skifte imellem inputkilderne.
#352260
Krakadoom skrev: 29. jun 2023, 19:39
KimKaos skrev: 29. jun 2023, 15:04 Hvis det skal være LCD så gå langt uden om Sony - det er absolut ikke det de er bedst til - fantastiske OLED men LCD nope - de fleste af deres konkurrenter er bedre til LCD
Der er ikke voldsomt mange alternativer, når der skal kunne installeres Kodi, og jeg har været fint tilfreds med de 4-5 Sony tv jeg har haft de senere år.

Det bliver i hvert fald ikke Samsung, deres motion håndtering ser helt forkert ud for mine øjne ;;)

Går lidt i tænkeboks, har grundlæggende fået svar på det med modelprogrammet.

Jeg har ledt efter det med dynamisk kontrast flere gange for at slå det fra, men det er aldrig lykkedes at finde rette indstilling.
Jeg ved ikke om trådstarter har brug for kodi
#352270
Krakadoom skrev: 29. jun 2023, 19:39 Der er ikke voldsomt mange alternativer, når der skal kunne installeres Kodi ...
TCL, Philips og enkelte Panasonic-modeller bliver også leveret med Android Tv.

Aktuelt kan du f.eks. få Philips´ OLED707 i 55" inden for dit budget (7.490 kr.)

Alternativt kan du købe en Android Tv box og installere Kodi på den - og på den måde få frit valg mellem alle TV-mærker.
#352271
Krakadoom skrev: 29. jun 2023, 19:39 Der er ikke voldsomt mange alternativer, når der skal kunne installeres Kodi ...
TCL, Philips og enkelte Panasonic-modeller bliver også leveret med Android Tv.

Aktuelt kan man f.eks. få Philips´ OLED707 i 55" inden for trådstartes budget (7.490 kr.)

Alternativt kan man købe en Android Tv box og installere Kodi på den - og på den måde få frit valg mellem alle TV-mærker.