Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#352014
"Fravalgte S95B efter flere steder at havde læst om general ring samlekvalitet, reduceret lysstyrke efter firmware update, burn-in risiko og den lidt højre pris."

Lyder ikke godt.

Så forstår man alligevel med tilfredshed at LG og Sony sidder på markedet med samlet 76 %.

Men lidt forvirret da undertegnede troede der sidder et panel fra "LG panels" i Samsungs OLED skærme og at det tal bare skulle øges fra ca. 2 millioner enheder i 2024 til 5 millioner i 2026.

Hvis Samsung har problemer "bør" LG vel også havde det, hvis det er "deres" paneler ?

https://www.theverge.com/2023/5/16/2372 ... ply-report
#352015
PeterD skrev: 16. jun 2023, 06:17 "Fravalgte S95B efter flere steder at havde læst om general ring samlekvalitet, reduceret lysstyrke efter firmware update, burn-in risiko og den lidt højre pris."

Lyder ikke godt.

Så forstår man alligevel med tilfredshed at LG og Sony sidder på markedet med samlet 76 %.

Men lidt forvirret da undertegnede troede der sidder et panel fra "LG panels" i Samsungs OLED skærme og at det tal bare skulle øges fra ca. 2 millioner enheder i 2024 til 5 millioner i 2026.

Hvis Samsung har problemer "bør" LG vel også havde det, hvis det er "deres" paneler ?

https://www.theverge.com/2023/5/16/2372 ... ply-report
S95B har et QD-OLED panel, som Samsung selv har udviklet, og er ikke samme paneltype som et OLED :)
#352018
Jeg har i hvert fald en bedre mavefornemmelse med C2. LG har klart mere erfaring med deres teknologi mod Samsungs som lancerede deres QD-OLED med S95B. Når det er sagt har jeg også læst mange positive ting om S95B men i sidste ende blev det mave og pung som bestemte.
#352019
jmeyhoff skrev: 15. jun 2023, 22:35 Jeg har lige købt C2 i 65” og havde både G2 og S95B i spil. Fravalgte S95B efter flere steder at havde læst om general ring samlekvalitet, reduceret lysstyrke efter firmware update, burn-in risiko og den lidt højre pris. Både C2 og G2 har auto dimming funktionen som spøger. Bliver det et problem vil jeg løbe risikoen i forhold til garanti og slå funktionen fra i servicemenuen. Det vil jeg ikke bryde mig om med G2 på grund af den væsenlig højere pris.
At tage en chance med sevicemenuen, det generelle råd fra flatpanels brugere er niks pille.
#352023
Jeg har S95B og G2 fra LG samt C9 i sommerhuset.

Derudover har jeg set B9, B2, CX, C1, C2, G3, A80J, A90J, A95K og et par Panasonic og Philips OLEDs og dem som har imponeret mig mest, er A95K, S95B, G2 og G3. LGs B og C serie er fine TVer men efter min mening, slet ikke i samme liga som de andre jeg nævner her.

G2 er på ingen måder bedre til noget som helst ift. S95B ihvertfald, men stadig et lækkert TV, som bliver brugt i soveværelset nu - og hvor det gør det glimrende. Designet er en smagssag. G2 er måske lidt bedre hvis det skal op på væggen, men S95B med det rette beslag kan komme ret tæt på. Dog er LGs fjernbetjening (stadig) håbløs bagefter Samsung og Sony. Hader den remote så meget. Grim, stor og klodset. Håber LG snart vågner op. Jeg er skiftet til LGs billige remote på begge mine LG OLED - den som ikke er en "magic remote", mindre og simpel. Dog føles den billig.

Farverne på QD-OLED er generelt markant bedre og lysstyrken er også en hel del højere (ift. de fleste WOLED, G2 og især G3 er dog godt med). Farverne på WOLED er helt klart dårligere og høj lysstyrke på WOLED betyder at farverne "drukner" grundet den hvide subpixel (som er den der laver det meste lysstyrke), afhængig af scene. Det sker ikke på QD-OLED, da der er meget mere knald på RGB subpixels (nits). Det giver en stor effekt i mange film og serier at farverne virkelig popper.

C2 er dog dårligere end G2. Jeg havde helt klart købt et G2 og ikke C2 der kun ligger omkring 600-700 nits lysstyrke. 1000+ nits bør altid være målet hvis du forventer god HDR på OLED. Skyggedetaljer på QD-OLED er også langt bedre, da de drukner mere på WOLED.

C serien fra LG er ikke forbedret i flere år. Mit sidste C serie var et C9 fra 2019 og det bruger jeg i sommerhuset i dag. Dengang var C serien high-end. I dag er C serien nærmere mid-end og det er ikke i nærheden af QD-OLED eller de bedste WOLED TV.

Igen i år, er G3 markant bedre end C3, som igen står helt stille. G2 var markant bedre end C2 sidste år og G1 var også klart bedre end C1. Det er dén vej det går for C serien.

Så nej, Der er tæt på ingen forskel mellem C9, CX, C1, C2 og C3 men de kan være gode til prisen når de er på tilbud. Men det er bestemt ikke et high-end OLED TV ifølge mig. Der er mange andre OLED TV som er bedre, også nogle som er 2 år gamle efterhånden. Sony A90J for eksempel, ville jeg langt hellere have end et LG C2.

Du får præcist samme billede som C2 ved at vælge et C1. Selv B serien er tæt på C serien (men her mister man lidt HDMI 2.1 inputs og CPU/processing - der dog ikke betyder det store for ret mange). Det er faktisk primært vægten på selve TVet der er den største forskel mellem de to, C2 er lettere.

Jeg har haft S95B i snart 9 måneder og der er absolut ingen burn-in eller tegn på problemer. Billedet står helt perfekt efter 1000+ timers brug med både fodbold i timevis, som i flere kampe i træk og gaming. Alle tests er perfekte og jeg kører med høj lysstyrke. Tester nemlig uniformitet og full-screen farver cirka en gang om måneden og ALLE farver har perfekt uniformitet efter 9 måneder.

Alle OLED TV kan få burn-in og intet tyder på at QD-OLED er værre. Det er nok primært LG der snakker for at få folk til at tro andet, da de gik lidt i panik over hvor godt QD-OLED var (derfor MLA/META kom som modsvar).

Det er nemlig sjovt at se på PC monitor markedet, her er der ofte burn-in garanti på flere QD-OLED baserede skærme - især Alienware/Dell - hvor LG selv ikke giver burn-in garanti på deres 27" 1440p WOLED paneler og det gør ingen andre producenter heller ikke, som bruger samme panel. Så ville nok tage den påstand med et gran salt.

Personligt så skal jeg have QD-OLED eller 3. gen WOLED næste gang, eller bedre, intet andet bliver overvejet. Farverne og lysstyrken er bare markant forbedret (Jeg har set G3 i mørklagt rum og det er meget godt, men er nok stadig mere til QD-OLED hvis jeg skal være helt ærlig)

Gode OLED TV kan ramme 1000+ peak nits i HDR. Sådan er det bare. Det kan ingen C serie. Det meste HDR content er mastered til 1000 nits.

3. gen WOLED = META/MLA som LG G3 har f.eks. - C3 har det ikke.

S95B har flere gange kostet ca. det samme som C2 og i min verden er det sindsygt at overveje C2 hvis prisen er tæt på identisk.

Hold øje med G2 tilbud fremfor C2 hvis du foretrækker LG og WOLED! C serien er ikke det værd, medmindre prisen er rigtig god.
#352029
Super input og helt sikker et som kunne havde styret mit valg mod S95B fremfor C2. Det har været svært at finde hoved og hale i styrker/svagheder for de forskellige tv. Så fedt med så brede en førstehånds erfaring 👍🏻 Vi kommer fra et 65” JZ1000 vi har været rigtig glade for og regner med vi også bliver glade for C2.
#352030
Jeg er nødt til at sige C serien ikke er dårlig, hvis du skulle tro det. Kan godt se teksten antyder det lidt men den er sku fin nok bare ikke helt i top når vi snakker OLED, men som sagt på tilbud kan den stadig være et rigtigt godt køb med et flot billede. Har været glad for mit C9 og det kører stadig i dag som sagt, uden burn-in. Jeg har personligt ikke oplevet burn-in på noget OLED panel endnu og jeg har haft 5 OLED TV gennem tiden hvor de fleste har kørt ved høj lysstyrke det meste af tiden.
#352031
Slet ikke det indtryk jeg fik. Nok mere at G2 er at samlingen med S95B og at C2 ligger under med primært for lidt lysstyrke. Købte C2 til 10K gennem vores forsikringsselskab og modtog det igår. Det er ikke pakket ud endnu så sidder da lidt og overvejer om det skal byttes til S95B 😅
#352032
jmeyhoff skrev: 16. jun 2023, 13:56 Slet ikke det indtryk jeg fik. Nok mere at G2 er at samlingen med S95B og at C2 ligger under med primært for lidt lysstyrke. Købte C2 til 10K gennem vores forsikringsselskab og modtog det igår. Det er ikke pakket ud endnu så sidder da lidt og overvejer om det skal byttes til S95B 😅
Det er vel netop det “dejlige” teknologiske kapløb, som også findes med tv. I jeres tilfælde er prisforskellen op til 95B’eren jo så 2,5k og ikke de 1400-1600 kr, som pt ellers er tilfældet.

Fra S95B kan du nok også smide yderligere et par tusind og få noget endnu bedre ;)
#352123
steadi skrev: 16. jun 2023, 14:16
jmeyhoff skrev: 16. jun 2023, 13:56 Slet ikke det indtryk jeg fik. Nok mere at G2 er at samlingen med S95B og at C2 ligger under med primært for lidt lysstyrke. Købte C2 til 10K gennem vores forsikringsselskab og modtog det igår. Det er ikke pakket ud endnu så sidder da lidt og overvejer om det skal byttes til S95B 😅
Det er vel netop det “dejlige” teknologiske kapløb, som også findes med tv. I jeres tilfælde er prisforskellen op til 95B’eren jo så 2,5k og ikke de 1400-1600 kr, som pt ellers er tilfældet.

Fra S95B kan du nok også smide yderligere et par tusind og få noget endnu bedre ;)
Nej, ikke rigtigt. Hvad skulle det være? Man skal op i noget G3 eller S90C/92C/95C for at få noget bedre end S95B. De er sprit nye og markant dyrere. A95K kan måske også nævnes, men er klart dyrere og slår ikke altid S95B, da det er subjektivt (S95B har 4x HDMI 2.1, 144 Hz, højere lysstyrke samlet set og bedre farver (dog knap så korrekte som Sony'et). S95B er klart bedre end A95K i gaming (både PC og konsol - har set begge TV sammen med PS5 og et RTX 4090) og det er muligt at få S95B til at ligne A95K rimeligt meget hvad angår billedkvalitet, men du får aldrig et A95K til at ligne S95B, da Samsung tillader at man skruer mere på de forskellige parametre og generelt holder en højere lysstyrke. Der er video'er om dette på youtube.

S95B er/var primært billigt fordi Samsung ikke brugte penge på markedsføring. Der er igen flere video'er om det på youtube. Netop derfor er Samsungs 2023 QD-OLED modeller markant dyrere, her har de netop promoveret dem mere og selv Samsung trækker sig så småt fra LCD fokus nu.

Jeg synes QD-OLED giver mig en god hybrid mellem QLED/LCD og OLED/WOLED. Selvom jeg har været på WOLED i mange år efterhånden, så har jeg savnet lysstyrke og farver til tider (især i dagslys) - Dette har QD-OLED løst for mig nu. Det er meget lyst selv om dagen og det er ikke et problem overhovedet. Det kan det være på nogle WOLED TV til stadighed.

Jeg synes det er rigtigt fedt med konkurrence og uden QD-OLED så havde LG ikke udgivet MLA/META som har givet WOLED et stort og klart spring fremad, hvor WOLED ellers har været stagneret lidt efter min mening.

Derfor bliver det spændende de næste år på OLED TV markedet igen. Som netop var gået lidt i stå da kun LG Display smed paneler ud. Det er slut nu.

...og nej, tvivler på HDR nits på 1000 bliver ændret fordi de absolut bedste og dyreste OLED TV "nemt" kan smide 1000+ nits ud. Det er ikke hvad 99% køber og bruger. Måske om 5 år.

QD-OLED eller 3. generations WOLED (MLA) er toppen af poppen nu. Der vil stadig blive solgt masser af OLED TV som ikke klarer 1000 nits nemt men der er også ekstremt mange LCD TV som ikke kan vise HDR ordenligt. Det går dog langsomt men sikkert den rigtige vej.
#352126
Tvivl alt det du orker - men det sker allerede

"Many modern LCD TVs offer a peak brightness of 1000 nits or even more, and there are several commonly used mastering monitors with the same capability. So, most current HDR content is mastered with a peak luminance of 1,000 nits. Some titles are mastered at 2,000 or even 4,000 nits using a special Dolby monitor called the Pulsar (which is liquid-cooled to prevent overheating!). Why? I suspect it's to future-proof the content for the day when consumer displays can reach a peak luminance of 4,000 nits."

https://www.projectorcentral.com/HDR-From-A-to-Z.htm?em
#352127
Jeg har hørt, at Dolby Pulsar i praksis nærmest ikke bruges i studier, idet den har samme problemer som LCD TV med zonestyring (Pulsar er LCD med zonestyring), altså lysglorier og ikke mindst farver, der driver op, ned og til siderne ift. hvordan zonerne styres. Det er ikke noget studierne bryder sig om.

De fleste bruger Sonys RGB OLED (inkl. alle de studier, jeg har besøgt), der er udgået, og forbruger OLED TV som supplement. Nu må vi se om QD-OLED kan overtage som den primære reference-monitor, men jeg kan forestille mig, at der skal mere til før studierne over en bred kam udskifter deres meger dyre Sony RGB OLED'er.

Men altså, hvis man vil se film, serier og spil som de er skabt i studierne, så er det på OLED TV. Og det er da også ret vildt, at det i dag går den modsatte vej: Forbrugerteknologi rykker ind i studierne. Det er vendt på hovedet ligesom biografer vs. hjemmeskærme.