Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Schmidt77
#268382
Hej,
Jeg har et Panasonic 42" plasma tv som er ca. 8 år gammelt. I mine øjne har skærmen stadig en god opløsning og et godt billede, men jeg har jo heller ikke noget at sammenligne med ;-)

Dog er det fristende med en et nyt og større tv ( 49 eller 55 tommer), men vil jeg overhovedet opleve nogen forbedring i billedekvaliteten ved at skifte til LED? Plasma har jo faktisk mange fordele så som sortniveau og betragtningvinkel.

Mit budget til et nyt tv ligger på 5000-7000 kr. og jeg ser primært flow tv via en Yousee boks, samt Netflix.
Af lennon
#268385
Du vil få en noget anderledes og sikkert primært positivt oplevels . For det første bør du gå 55" , hvilket i sig selv gir hele fjersynsoplevelsen et gevaldigt løft . Og så vil LCD’s øgede lysoutput give mange flere kvalitetstimer i sommerhalvåret . Billedet vil blive noget andeledes end på dit plasma - lidt skarpere/mere aggressivt . Og alt efter hvad du køber kan du få lidt problemer med vinkler .
Af Beckham
#268420
Jeg ville ikke være så bekymret over at skifte fra plasma til LCD nu om dage. Jeg foretog selv skiftet for 5 år siden og gjorde mig bestemt også mine overvejelse omkring det, men der er alligevel sket en del med LCD tv siden de første kom ud. Idag leverer et godt lcd tv et bedre sortniveau end plasma skærmene.
Af Ghidora
#268422
Er selv gået fra 50" Plasma til 65" LCD, det er helt klart en kæmpe fordel at LCD'en levere langt mere lys, specielt i en lys stue!

Hvis du ser flow TV vil du nok ikke opleve den helt vilde effekt i forhold til billedkvalitet, der skal du næsten op i noget 4K/HDR materiale.

Designet er også væsentligt pænere på mit LCD end min mit gamle Plasma..
Af Beckham
#268423
Enig...går ikke voldsom meget op i design, men må indrømme det pyntede at få en ny LCD i stuen dengang. Den gamle Pana var altså ikke ret køn med de kæmpe plastic rammer..:-)
Af Steen Bay
#268435
lennon skrev: Billedet vil blive noget andeledes end på dit plasma - lidt skarpere/mere aggressivt .
Hvad så med OLED? Minder det mest om plasma eller om LCD mht. skarpheden?