Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jalind
#261983
Hej Flatpanels bruger

Jeg skal have mig et nyt tv og tænker OLED. Jeg har købt et LG B7 OLED til 10.999kr., men tænkt på om det, er et bedre køb med et SONY A1 OLED. Det har nu to gange været ned omkring 14.500kr. og dette sker sikkert igen, ville det være smarte og bedre at vente på sådan en pris. eller skal jeg holde fast i mit LG B7, som ikke er pakket ud endnu :)
Eller kan det måske forventes at LG E7 OLED også vil komme ned omkring tidligere rabat pris på A1

Jeg forventer at skulle købe en Sony PS4 pro. Behøver ikke funktionen med at kunne optage, selvom det da er smart :)

På forhånd tak! :)
Brugeravatar
Af bendix
#262005
Jeg stod også i din situation. Men jeg er lykkelig for at jeg valgte A1. I min optik et bedre billede. Jeg bruger kun tv’ets lyd og der synes jeg også bedst om A1. Samtidig var designet også et parameter. Jeg ved ikke om LG kan dette, men mit Apple tv 4K kan styres fuldt ud med Sonys fjernbetjening. Og det er et kæmpe plus for mig. Selv en genvej på fjernbetjeningen så jeg ikke først behøver at trykke mig ind på den pågældende HDMI indgang. Det er et fabelagtigt tv.
Brugeravatar
Af bbplayer
#262010
SIMLINK på LG kan gøre præcis det samme med fjernbetjening, det er en HDMI standard , ikke specifikt til enheder.
Jeg bruger det til mine eksterne enheder, UHD blu-ray, satboks, medieboks.

LG's skærme har på det seneste fået splitscreen, som Sony vist ikke har, det handler ikke om 2 tuner men at du kan se 2 kanaler samtidig, i ældre tid, var det PIP , nu er det så 2 delt skærm.

Skal det op og hænge mister Sony skærmen sin fordel, da begge er et sort panel, og Sony kommer en smule længere ud fra væggen pga. foden.

Du sparer jo også de første 4000 på at lade være, når forskellen er så lille.
Brugeravatar
Af bendix
#262018
BBplayer: jeg tror ikke at LG Remote har knapper der kan indstilles til nye funktioner? Men fedt at man også kan styre sine enheder hos LG. Samtidig mener jeg at A1 har en bedre motion handling. Og specielt på standard def er det handy. Dolby Vision bliver snart tilføjet og jeg må give Sony den ros at de først venter med at udgive det så det ikke får de følge sygdomme LG desværre har bakset med.
Af aalb1970
#262038
A1'eren har uden tvivl det bedste billede og den bedste lyd.

B7'erne har dog et par fordele, herunder lavt input lag, som allerede nævnt, samt 4 stk. full speed HDMI porte mod kun 2 på Sony'en. Det sidste betyder, at der kun kan tilsluttes 2 stk. UHD enheder til Sony'en mod 4 på LG'eren. Det er selvfølgelig kun relevant, hvis man har så mange enheder.
Brugeravatar
Af bbplayer
#262043
bendix skrev:BBplayer: jeg tror ikke at LG Remote har knapper der kan indstilles til nye funktioner? Men fedt at man også kan styre sine enheder hos LG. Samtidig mener jeg at A1 har en bedre motion handling. Og specielt på standard def er det handy. Dolby Vision bliver snart tilføjet og jeg må give Sony den ros at de først venter med at udgive det så det ikke får de følge sygdomme LG desværre har bakset med.
Jeg ved ikke hvad er sygdom eller hvad er udfordringer.

Jeg vil hellere se et produkt ude på markedet som det har været på LG tv i lang tid, end Sony som har været alt for længe og langsomme og kommet med dumme undskyldninger om hvornår det kommer, og nu her til sidst at de slet ikke gider lægge det i deres UHD afspiller,det er for ringe.

Nok meget kan man sige om LG, men Sony har vist også lavet nok lort i den, enten ved ikke at udgive det hurtigt ellert direkt slet ikke at lave support for det.. Bare se markedet på PS4, alle forstod ikke at Sony som har licensen på UHD, ikke smider sådan drev i deres egen maskine, det er ren og skær økonomi det handler om at skubbe købere ud i at købe en afspiller ved siden af.

edit: Glemte at spørge til de start problemer du mener har været på LG TV skærme og Dolby Vision som Sony først nu lancerer , som du mener er på det grundlag? Jeg synes alle nyder af det, på Netflix? Eller ved du noget jeg ikke ved? LG's afspiller kom da ud med det til sidst, hvor Sony sprang fra? Er det hvad du kalder sygdomme?
Af aalb1970
#262045
Kaktus-burger skrev:Interessant. Hvordan har SONYen bedre billede? SONYs paneler må simpelthen bare være bedre, eller? ;)
Panelet er kun et led i billedkæden. Billedbehandlingen er mindst lige så vigtig, og her er Sony bedre end LG.
#262047
Beckham skrev:Software har også noget at sige....
Dét argument må du gerne uddybe. Så skal jeg gerne komme med mit efterfølgende.

Nu har jeg selv lige fået en 65" A1 ind ad døren, som skal ind i stuen. B7 ryger op på 1. sal.

Javist kan software gøre en lille forskel, men den er ikke dag og nat og således langt fra så mærkbar som nogen herinde prøver at gøre det til. Hvis du var lidt mere neutral i din tilgang, ville du nok være enig i udsagnet.

Begge skærme gør det fortræffeligt og holder en høj ref-standard, og selve afvigelserne er små. De største forskelle finder du på designet, lyd, OS, HDR-standarder og tilslutninger.
Lyden er bedre på A1, men tilslutningerne er til gengæld bedre på B7. Jeg bruger soundbar og anlæg til begge mine skærme, så lyden out of the box er ret ligegyldigt for mit vedkommende.

SONYs X1 CPU og deres motion-handling er i nogle tilfælde bedre og andre tilfælde ikke. Personligt er jeg ikke fan af BFI, da den introducerer flicker ved 24p-indhold. Dette oplever jeg ikke på min B7.

Desuden oplever jeg B7s ABL som mindre aggressiv end den på A1, men ikke noget som generer på daglig basis.

Uden LG - ingen A1 eller for den sags skyld andre OLED-skærme i relevante størrelser. ;)
#262048
aalb1970 skrev:
Kaktus-burger skrev:Interessant. Hvordan har SONYen bedre billede? SONYs paneler må simpelthen bare være bedre, eller? ;)
Panelet er kun et led i billedkæden. Billedbehandlingen er mindst lige så vigtig, og her er Sony bedre end LG.
Panelet er grundstenen. Spørg hvilken som helst fagmand. Med softwaren kan du ændre og justere parametre, men de er ikke lige så udslagsgivende som selve panelet.

Sony er bedre end LG til billedbehandling, skriver du. Målt og baseret på hvad?

Læserne du anmeldelserne er der ret bred konsensus om, at de har langt flere ligheder end forskelle, når det kommer til rå billedkvalitet.

Jeg kunne da godt tænke mig at høre, på hvilke andre parametre (end motion) SONYen "helt klart" er bedre end LG.
Af Beckham
#262049
Nååh...har såmænd ikke så meget at sige til det. Var bare lige for at pointere at andre end ting end selv panelet spiller ind på billedkvaliteten. Og nej, der er bestemt ikke en revolutionerende forskel, men som du selv er inde på, så er der små forskellige at spotte.