Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tjald
#275535
Er det korrekt forstået, at B7 / C7 kun har den fordel, at de kan afvikle DV, imens POS9002 har et bedre bevægelsesforbedringssystem samt Ambilight?
Jeg så desværre burn-in på et B7 i Power, som kun har stået i udstillingen i 4 dage - og det på trods af, at det har været slukket og kørt med rens hver nat. Har I oplevet noget ved almindelig brug på enten LG eller Philips?
#275541
Tjald skrev:Er det korrekt forstået, at B7 / C7 kun har den fordel, at de kan afvikle DV, imens POS9002 har et bedre bevægelsesforbedringssystem samt Ambilight?
Jeg så desværre burn-in på et B7 i Power, som kun har stået i udstillingen i 4 dage - og det på trods af, at det har været slukket og kørt med rens hver nat. Har I oplevet noget ved almindelig brug på enten LG eller Philips?
Intet. Det lyder underligt.

Bruger mit normalt (meget) til streaming ATV4K og almindeligt tv-kiggeri, og oplever ikke "skyggen" af problemer. :D
Af tla
#275542
Pede8000 skrev:
Tjald skrev:Er det korrekt forstået, at B7 / C7 kun har den fordel, at de kan afvikle DV, imens POS9002 har et bedre bevægelsesforbedringssystem samt Ambilight?
Jeg så desværre burn-in på et B7 i Power, som kun har stået i udstillingen i 4 dage - og det på trods af, at det har været slukket og kørt med rens hver nat. Har I oplevet noget ved almindelig brug på enten LG eller Philips?
Intet. Det lyder underligt.

Bruger mit normalt (meget) til streaming ATV4K og almindeligt tv-kiggeri, og oplever ikke "skyggen" af problemer. :D
Der hører nok mere til historien :)

Lyder lidt underligt at sætte et sprit nyt TV fra 2017 op nu...
#275552
Der skal også lidt specifikke brugsmønstre til før det går galt. Historisk set, så har det været hos folk der ser meget TV, hvor man måske har en forkærlighed for at se Kanal 5 i 2 af de 4 timer TV'et er tændt pr. dag. Så tænker man muligvis, at der jo er 2 timer med andre sager på skærmen, men over TV'ets tændte timer, så vil %-delen af tiden det samme statiske element står på skærmen være meget høj og det har potentiale til at gå galt.

Hvis du konstant ser film i cinemascope-formatet, dvs. med sorte bjælker i top og bund, så vil du potentielt stå i samme situation, men her er problemet, at pixels i top og bund så ikke er brugt og dermed vil lyse kraftigere end resten af skærmen. Vi ved, at dette er et problem på de OLED-monitors man bruger i filmstudierne, hvor man ser disse bjælker sidde fast.
#275555
Torben Rasmussen skrev:Der skal også lidt specifikke brugsmønstre til før det går galt. Historisk set, så har det været hos folk der ser meget TV, hvor man måske har en forkærlighed for at se Kanal 5 i 2 af de 4 timer TV'et er tændt pr. dag. Så tænker man muligvis, at der jo er 2 timer med andre sager på skærmen, men over TV'ets tændte timer, så vil %-delen af tiden det samme statiske element står på skærmen være meget høj og det har potentiale til at gå galt.

Hvis du konstant ser film i cinemascope-formatet, dvs. med sorte bjælker i top og bund, så vil du potentielt stå i samme situation, men her er problemet, at pixels i top og bund så ikke er brugt og dermed vil lyse kraftigere end resten af skærmen. Vi ved, at dette er et problem på de OLED-monitors man bruger i filmstudierne, hvor man ser disse bjælker sidde fast.
Eller hvis man ser gamle TV-serier og sitcoms i 4:3-format, hvor problemet er søjler i siderne.

I betragtning af, at mange film er i 16:9-format og dermed fylder hele skærmen er der nok større risiko for problemer med 4:3-formatet end med de relativt få Cinemascope-film - ikke mindst set i lyset af, at man måske kan bruge 100-150 timer på at komme igennem et komplet bokssæt af en TV-serie - og det endda før man tager ekstramaterialet med.
#275559
Ja, sorte bjælker i almindelighed. Jeg ved ikke om 16:9 er det normale format? De fleste af mine film er i 2.35:1, men serier er naturligvis oftest tilpasset TV-formatet.
#275560
Der er et hav af film i størrelsesforhold, der ligger nærmere 16:9 end 2.35:1.
http://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=9502

Serier gik vel fra 4:3 til 16:9 for mindre end 10 år siden. Ældre materiale dukker da af og til op på Netflix i et skamklippet 16:9-format, men hvis jeg skal bruge en måned eller mere af min TV-tid på et se en komplet serie, så finder jeg det i det rette størrelsesforhold, hvilket af og til betyder, at jeg må ty til DVD.