Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
#315516
Tak, vi lyder til at være mere enige end først antaget. CMOS betyder klart også noget her. Dem jeg arbejder med printer GPS info, UR mekanik i store billeder og lign, hvor detalje grad gerne må være høj fra kort afstand men klart til udstilling og plancher og andet, gør det ikke meget for dem, så stiller de ikke helt samme krav men har selv fået nogle ringe billeder ud i A2 de blev sgu lige på grænsen.
Af bimbobo
#325437
I 2017, skrev jeg dette indlæg om mindre OLED TV skærm.. der var mange kommentar om størrelsen osv.

Nu er det endeligt gået op for producenterne, at størst ikke er altid godt" for forbrugerne og der kommer OLED på 42.. lige som mit gamle og stadig aktiv G20.

Jeg glæder mig og håber at prisen er tilpasset størrelsen. 9.000,- på et TV er for mig stadig en høj pris.
Af LarsCJ
#325438
bimbobo skrev: 11. jan 2021, 12:42 Jeg glæder mig og håber at prisen er tilpasset størrelsen. 9.000,- på et TV er for mig stadig en høj pris.
Du skal nok ikke glæde dig for tidligt - de i 2020 nye 48" OLED-skærme er 1.000 kr. dyrere (10.000 kr.) end 55" i samme serie.
Af lennon
#325448
Mon ikke ventetiden har været en kombination af for lille efterspørgsel vs produktionsomkostninger. Der er sikkert en udfordring mht pixeltæthed/opløsning under 55” . Derfor bliver prisen nok også derefter . .
Nu kan jeg ikke huske 42” G20, men fylder et rammeløst 55” overhovedet ret meget mere på væggen ?
Af bimbobo
#325449
Det fylder mere.... Jeg har en 50" QLed rammeløst og det 112 cm mit G20 er 102 cm

En 55" er nok 120 hvis ikke mere.. Og de fylder også i højden. 42" for mig var det optimalt.

Et mindre skærm "skjuler også" kvalitets issue, uden at jeg er nerd nok til at påvise det.
Af PeterD
#325453
bimbobo skrev: 11. jan 2021, 12:42
Nu er det endeligt gået op for producenterne, at størst ikke er altid godt" for forbrugerne og der kommer OLED på 42.. lige som mit gamle og stadig aktiv G20.
Tak for at køre tråden videre og ikke oprette en ny tråd :)
Af Globulus
#325455
bimbobo skrev: 11. jan 2021, 12:42 I 2017, skrev jeg dette indlæg om mindre OLED TV skærm.. der var mange kommentar om størrelsen osv.

Nu er det endeligt gået op for producenterne, at størst ikke er altid godt" for forbrugerne og der kommer OLED på 42.. lige som mit gamle og stadig aktiv G20.

Jeg glæder mig og håber at prisen er tilpasset størrelsen. 9.000,- på et TV er for mig stadig en høj pris.
Det handler ikke om at noget endelig er gået op for producenterne.

Der har været begrænset kapacitet i årevis og det har været mest rentabelt at sælge paneler i en størrelse på 55".

Det er først nu at der for alvor er kommet gang i produktionen af paneler fra hvilke de mindre størrelser kan skæres.

Vincent T forklarer det så udmærket her:


https://www.forbes.com/sites/johnarcher ... 7a7df34202

https://www.flatpanelshd.com/news.php?s ... 1591001936
Senest rettet af Globulus 11. jan 2021, 18:27, rettet i alt 1 gang.
#325456
48-tommer er dyrere lige nu fordi efterspørgslen er så stor og fordi produktionen stadig ikke er oppe i gear. Den bliver billigere med tiden, når udbud/efterspørgsel stabiliserer sig.

Vi har talt om mulighederne i MMG (Multi-Model Glass) her på Flatpanels i et par år nu. Det er den nye fabrik i Guangzhou Kina, som ligeledes tillader 42", 83" og andre OLED-formater.
#325462
Man kan sige, at vi ligeledes har ventet på 8K, da det er dér man har hentet pixeltætheden. 55” i 4K har længe været det mindste man rentabelt kunne producere, så først da 8K på paneler omkring de 80-90” kunne produceres sikkert nok, kunne man rykke 4K ned i størrelse.
Af Nagash
#325498
bimbobo skrev: 11. jan 2021, 12:42 I 2017, skrev jeg dette indlæg om mindre OLED TV skærm.. der var mange kommentar om størrelsen osv.

Nu er det endeligt gået op for producenterne, at størst ikke er altid godt" for forbrugerne og der kommer OLED på 42.. lige som mit gamle og stadig aktiv G20.

Jeg glæder mig og håber at prisen er tilpasset størrelsen. 9.000,- på et TV er for mig stadig en høj pris.
Det handler da ikke om at det er gået op for dem. Det handler om udbud og efterspørgsel samt at det har været for dyrt og besværligt at udvikle OLED paneler i den størrelse med 4K opløsning. De kunne sikkert sagtens lave et 42" 4K OLED noget før, men du og andre interesserede har næppe villet betale for det. Som vi så allerede sidste år, så var 48" modellerne også dyrere end 55" modellerne. Det er de stadig.
#325500
Jeg blev netop gjort opmærksom på denne oversigt for MMG (Multi-Model Glass).

https://wikimovel.com/index.php/Multi_m ... play_sizes

Her kan I se, hvor mange paneler, der kan udskæres fra et 8.5G moderpanel. Faktisk kan man skære lige så mange 83+48" som 77+48" - udnyttelsesgraden er blot højere. I princippet burde omkostningerne ved 83" dermed ikke være meget anderledes end 77", om end de næppe vil blive solgt til samme pris på forbrugermarkedet.
Vedhæftede filer
Screenshot 2021-01-13.png
Screenshot 2021-01-13.png (151.42 KiB) Vist 1120 gange
#325501
Uden MMG kan man kun skære 3x65" fra et 8.5G moderpanel. Med MMG kan man få 2x55" med i samme omgang. Omkostningerne for moderpanelet er ikke meget anderledes - nu er der bare flere paneler at fordele omkostningerne på.

Med MMG står OLED produktion til at blive billigere. Dog er det stadig kun fabrikken i Kina, som kan operere med MMG. Jeg ved ikke, om LG Display har planer om at indkøre MMG på fabrikken i Sydkorea. Når LG Display engang i 20'erne får deres 10.5G OLED-fabrik op at køre, så er der muligheder for både større og mindre OLED-paneler.
Vedhæftede filer
Screenshot 2021-01-13.png
Screenshot 2021-01-13.png (222.42 KiB) Vist 1119 gange