Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Grandahl
#241954
Jeg har set en del 7005 på det sidste, og det er en 3 måneder siden jeg sidst så problemet med bagbeklædningen.. jeg skal ikke helt kunne sige det, men det kunne være et dårligt parti de har fået rettet op på..

De to jeg så med bagbeklædningen, fik byttet deres til et nyt uden problemer. Hvilket da også bare manglede :)

Men den afstand du noterer til dit tv, ville jeg helt sikkert ikke selv gå længere ned end 55" mange bruger endda 65" på den afstand.
Af PeterD
#241957
Uanset hvad du vælger kunne det være rart at høre DIN altså trådstartes mening..

Kan et moderne LCD hamle op med en plasmaskærm?

Det positive er dog at du måske sparer på elregningen! 8-)
Af Lape
#241980
Du kan roligt købe KS7005, du vil se en kæmpe forbedring på langt de fleste områder. Det skal du ikke være et sekund i tvivl om. Du kan roligt regne med at den kan vise mindst lige så gode farver som din plasma. Sortniveau er lidt dårligere, men stadig langt bedre end LCD med IPS som LG eksempelvis bruger.

Et LCD med 10-bit VA panel og Quantum Dots kan i min verden nemt hamle op med Plasma på generel billedkvalitet og også overgå det, især når man smider kvalitetsmateriale på - 4K/UHD + HDR - Så kan plasma slet ikke være med.

Jeg har B6V i stuen og KS8005 i soveværelset - Ville absolut ikke bytte nogen af dem med et plasma uanset hvilken model. Been there.

Mit KS8005 kan vise langt mere imponerende billeder end det VT50 som udskiftede det (det stod af efter 3 år). Altså et plasma TV. Savner det absolut ikke. Buzz (især i lyse scener), retention, højt wattforbrug, tungt og tykt, lav opløsning, sølle billede i dagslys og begrænset til SDR. Plasma er forældet på rigtigt mange punkter.

At folk tror plasma stadig er LCD overlegent viser vist nærmere at de ikke har nogen som helst erfaring med nyere LCD, altså gode LCD modeller og ikke bare hvilket som helst LCD, for der er masser af dårlige LCD TV. Plasma TV havde et godt billede til prisen og der var ikke helt vildt stor forskel på top og bund. Det er der på LCD.

Ingen teknologi er perfekt. Jeg har som sagt både LCD og OLED. De har hver deres plusser og minusser. Men begge er bedre end plasma på stort set alle områder (som betyder noget for mig).


PS. Jeg tvivler stærkt på at KS7005 har problemer med bagsiden går løs. Det var et problem på de første batches, for svag lim. Kontaktede man Samsung kom de og limede det på.
Af PeterD
#242012
Lape skrev:Du kan roligt købe KS7005, du vil se en kæmpe forbedring på langt de fleste områder. Det skal du ikke være et sekund i tvivl om. Du kan roligt regne med at den kan vise mindst lige så gode farver som din plasma. Sortniveau er lidt dårligere, men stadig langt bedre end LCD med IPS som LG eksempelvis bruger.

Et LCD med 10-bit VA panel og Quantum Dots kan i min verden nemt hamle op med Plasma på generel billedkvalitet og også overgå det, især når man smider kvalitetsmateriale på - 4K/UHD + HDR - Så kan plasma slet ikke være med.

Jeg har B6V i stuen og KS8005 i soveværelset - Ville absolut ikke bytte nogen af dem med et plasma uanset hvilken model. Been there.

Mit KS8005 kan vise langt mere imponerende billeder end det VT50 som udskiftede det (det stod af efter 3 år). Altså et plasma TV. Savner det absolut ikke. Buzz (især i lyse scener), retention, højt wattforbrug, tungt og tykt, lav opløsning, sølle billede i dagslys og begrænset til SDR. Plasma er forældet på rigtigt mange punkter.

At folk tror plasma stadig er LCD overlegent viser vist nærmere at de ikke har nogen som helst erfaring med nyere LCD, altså gode LCD modeller og ikke bare hvilket som helst LCD, for der er masser af dårlige LCD TV. Plasma TV havde et godt billede til prisen og der var ikke helt vildt stor forskel på top og bund. Det er der på LCD.

Ingen teknologi er perfekt. Jeg har som sagt både LCD og OLED. De har hver deres plusser og minusser. Men begge er bedre end plasma på stort set alle områder (som betyder noget for mig).


PS. Jeg tvivler stærkt på at KS7005 har problemer med bagsiden går løs. Det var et problem på de første batches, for svag lim. Kontaktede man Samsung kom de og limede det på.
Underligt at alle folk ikke køber Samsung, hvis man bare kan ringe til dem og så dukker de op hjemme hos en med lim og hele pivtøjet og fixer ens problemer uden regning...

Ingen kvaler, Samsung betaler..og det må blive dyrt, hvis alle folk i hele verden kunne ringe efter en Samsung mand gratis som kom og fixer problemer.

LCD skærme som KS7005 har så det der kaldes "Micro Stutter"...Nogen ser det. Andre ser det ikke, men har man først lagt mærke til det, kan det være irriterende..samt at betragtvinklerne er knap så gode, hvis du kommer fra plasma.

Jeg siger ikke at KS7005/KS8005 ikke er værd at købe, for det er det! Men altså:

Træerne vokser ikke ind i himmelen og hvis KS7005/KS8005 var den perfekte skærm, så kan det jo kun gå bagud i 2017.. ;)
Af Lape
#242020
PeterD skrev:
Lape skrev:Du kan roligt købe KS7005, du vil se en kæmpe forbedring på langt de fleste områder. Det skal du ikke være et sekund i tvivl om. Du kan roligt regne med at den kan vise mindst lige så gode farver som din plasma. Sortniveau er lidt dårligere, men stadig langt bedre end LCD med IPS som LG eksempelvis bruger.

Et LCD med 10-bit VA panel og Quantum Dots kan i min verden nemt hamle op med Plasma på generel billedkvalitet og også overgå det, især når man smider kvalitetsmateriale på - 4K/UHD + HDR - Så kan plasma slet ikke være med.

Jeg har B6V i stuen og KS8005 i soveværelset - Ville absolut ikke bytte nogen af dem med et plasma uanset hvilken model. Been there.

Mit KS8005 kan vise langt mere imponerende billeder end det VT50 som udskiftede det (det stod af efter 3 år). Altså et plasma TV. Savner det absolut ikke. Buzz (især i lyse scener), retention, højt wattforbrug, tungt og tykt, lav opløsning, sølle billede i dagslys og begrænset til SDR. Plasma er forældet på rigtigt mange punkter.

At folk tror plasma stadig er LCD overlegent viser vist nærmere at de ikke har nogen som helst erfaring med nyere LCD, altså gode LCD modeller og ikke bare hvilket som helst LCD, for der er masser af dårlige LCD TV. Plasma TV havde et godt billede til prisen og der var ikke helt vildt stor forskel på top og bund. Det er der på LCD.

Ingen teknologi er perfekt. Jeg har som sagt både LCD og OLED. De har hver deres plusser og minusser. Men begge er bedre end plasma på stort set alle områder (som betyder noget for mig).


PS. Jeg tvivler stærkt på at KS7005 har problemer med bagsiden går løs. Det var et problem på de første batches, for svag lim. Kontaktede man Samsung kom de og limede det på.
Underligt at alle folk ikke køber Samsung, hvis man bare kan ringe til dem og så dukker de op hjemme hos en med lim og hele pivtøjet og fixer ens problemer uden regning...

Ingen kvaler, Samsung betaler..og det må blive dyrt, hvis alle folk i hele verden kunne ringe efter en Samsung mand gratis som kom og fixer problemer.

LCD skærme som KS7005 har så det der kaldes "Micro Stutter"...Nogen ser det. Andre ser det ikke, men har man først lagt mærke til det, kan det være irriterende..samt at betragtvinklerne er knap så gode, hvis du kommer fra plasma.

Jeg siger ikke at KS7005/KS8005 ikke er værd at købe, for det er det! Men altså:

Træerne vokser ikke ind i himmelen og hvis KS7005/KS8005 var den perfekte skærm, så kan det jo kun gå bagud i 2017.. ;)
Samsung tilbød og komme hjem til folk og lime bagsiden på, hvis den gab. Det var ikke ligefrem alle KS7005 som havde problemet og det var udelukkende på de første batches. Så det sker ikke i dag, medmindre man får en gammel skærm. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være negativt at Samsung tilbyder at komme hjem til køber og løse sådan et simpelt problem, i stedet for at de skulle til at pakke det hele sammen og sende det tilbage eller indlevere det.

Nej alle køber ikke Samsung, men de har trodsalt 4 skærme i top 5 på Pricerunner/TV, så mon ikke de er ganske populære.

Der er ingen umiddelbar forskel på hvor flydende billedet er på min KS8005 kontra B6V. Ingen af dem hakker i billedet når materialet er ordenligt. Så mon ikke microstuttering problemet er løst for længst. Det er udelukkende software justering der løser sådanne ting. Jeg kan fint se microstutter, da jeg har arbejdet med utallige SLI/CF setups gennem tiden. Hvis folk stadig har microstuttering på disse modeller er det fordi de ikke har opsat Auto Motion Plus korrekt.

Plasma har bedre bedre betragtningsvinkler end VA, men det er ikke lige den vigtigste parameter for mig. Ser man TV på en nogenlunde normal måde, er billedet bedre end plasma i langt de fleste tilfælde. Plasma har lidt bedre sortniveau, men mere tamme farver i disse mørke scener. Jeg har aldrig været en fan af plasmabilledgengivelsen hvis jeg skal være ærlig. Det er alt for livløst og når man først har set HDR, så er det svært at blive imponeret af SDR. Sådan går det jo. Teknologien rykker sig, men plasma er efterladt og udgået.
Senest rettet af Lape 4. dec 2016, 14:01, rettet i alt 1 gang.
Af lennon
#242024
Lape_ det er fint,at LCD billedet passer bedre til din personlige billed smag end plasma. Men mht at gengive kildematerialet mest perfekt,så var Pioneers top plasma altså reference på dybest set alle seriøse testsites indtil OLED afløste det. Med andre ord var det på intet tidspunkt et eneste LCD,som kunne hamle op med det . Tiden står ikke stille ,og idag mener jeg at Flatpanels ( Torben- Rasmus ?) for nyligt har svaret , at både Panasonics, Sonys og Samsungs topmodeller overall har en billedkvalitet der tangerer Pioneer. Og man får som bekendt nogle nye fordele v LCD vs plasma ( strømforbrug ,performance i dagslys ) . Men det er en kendsgerning,at en del plasmaejere ikke har kunnet forliges med LCD billedet ( steril skarphed, pangfarver , betragtningsvinkler , ujævn belysning) og derfor ret hurtigt er hoppet videre til OLED . . .
Af PeterD
#242030
lennon skrev:Lape_ det er fint,at LCD billedet passer bedre til din personlige billed smag end plasma. Men mht at gengive kildematerialet mest perfekt,så var Pioneers top plasma altså reference på dybest set alle seriøse testsites indtil OLED afløste det. Med andre ord var det på intet tidspunkt et eneste LCD,som kunne hamle op med det . Tiden står ikke stille ,og idag mener jeg at Flatpanels ( Torben- Rasmus ?) for nyligt har svaret , at både Panasonics, Sonys og Samsungs topmodeller overall har en billedkvalitet der tangerer Pioneer. Og man får som bekendt nogle nye fordele v LCD vs plasma ( strømforbrug ,performance i dagslys ) . Men det er en kendsgerning,at en del plasmaejere ikke har kunnet forliges med LCD billedet ( steril skarphed, pangfarver , betragtningsvinkler , ujævn belysning) og derfor ret hurtigt er hoppet videre til OLED . . .
Det lyder grangiveligt som om Lape har set sig sur på Plasma og forsøger at forklare hvordan et LCD kan slå nu udgåede plasma og OLED..

Vi kan blive enige om at Samsungs KS7005/KS8005 er SUPERskæme i år.

Om 2 år er det måske LG, Sony, Panasonic, Philips (AAArgh..?) der har førertrøjen på.

Kunne være fedt hvis der i smug blev arbejdet videre på at forbedre plasmaskærme eller flere producenter finder ud af at producere OLED paneler? Eller måske Samsung virkelig kan score bassen med deres QLED teknologi?