Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#13359
Har købt et Panasonic TH 37PV60EH og er glad for det. Har haft to problemer.
Det ene er at nogle kanaler står markant bedre end andre, men det tror jeg skyldes signalet. Har nemlig oplevet det samme med tidligere fjernsyn.
Det andet problem at det driller lidt med formaterne. Når man ser en film kan den finde på at ændre frem og tilbage på formaterne således at bjælkerne i top og bund ændrer i størrelse når den står i autoaspect. Undrer mig i det hele taget over at den viser bjælker i top og bund når den burde vise fuldscreen i 16:9. Måske jeg har misforstået noget?
Af M-Sniper
#13363
Hej Mikri

Ang formater, kan jeg fortælle min erfaring/opsavationer.

Ikke alle udsendelser er optaget i 16:9 format, der kommer en auto forat i sin gode ret. da den kan tage hensyn til om der er tekst i den sorte bjælke nederst osv. og zoome de sorte bjælker væk.. så et 4:3 billed ikke bliver til fæde damer/mænd, og bilerne bliver til limusine biler :)

Når det er sagt. er der mange udsendelser i 16:9, alle dvd film f.eks.
de nye optaget programmer hos både DR og TV2
især igennem en DVB-T tuner (digital luft antenne tuner) eller Selektor kan man stille skærmformatet så det passer....

Auto format er nok lavet til, overgangs fasen fra 4:3 til 16.9, så det er et valg mellem pest eller kolera :) (lidt)

du vil også opdage at i nogle film (DVD) selvom den er inspillet på 16:9 format er der allige vel en minde sort bjælke for oven og bunden. det er noget instruktøren vælger at ligge ind.. det kan auto format fjerne men det vil ændre i ansigterne på personerne og billedet..
de vil blive lange :)

I auto format synes jeg bedst om philipses autoformat den arbejder bedst (ren og sær min erfarin) der er mange er vælger det fra og gr det manuelt..

Husk ikke mindst at stille dine aperater til 16:9, her tænker jeg på om du har DVD, TDC selektor osv. i deres bruger menu kan man i det fleste tilfælde vælge 16:9 skærm. så får du en mere korrekt visning af dine dvd film f.eks.

personlig vil jeg nok vælge den fra... og kære manuelt med fjbt.

Håber det hjalp... bare lidt...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#13383
De fleste DVD'er er ikke 16:9 format men 2.35:1 også kaldet letterbox. Det er også dette format biograflærredet har. Det er ikke nødvendigvis noget instruktøren har gjort for at genere DVD-brugeren.
Brugeravatar
Af azrael
#13399
Mange film, især dem der er optaget i Panavision og ældre formater som CinemaScop mm, har et forhold på 2,35:1 (Panavision) eller større (ofte omtalt som "letterbox" format fordi det minder om formatet på en brevsprække).

Alle aktuelle DVD-udgivelser er gerne indspillet i anamorf 16:9 format, men da 16:9 langt fra er så bred som f.eks. 2,35:1 sættes der yderligere sorte striber ind i 16:9 formatet.

Det vigtige at huske her er, at "sorte striber" *ikke* beskærer billedet (med ganske få undtagelser) så man ser mindre af billedet. Det modsatte er tilfældet. Så der er dømt jubel, hvis man ser en film i 2,35:1 i anamorf 16:9, da dette p.t. betyder at man får det meste med af filmen på den bedste måde.