Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Jeplar
#358415
Kære alle

Jeg har haft mit LG B6 Oled TV i en del år efterhånden. Mener det kom ud i 2015 eller 2016. Jeg synes at der nu er kommet en del problemer med billedkvalitet/burn-in og med mørke plamager på skærmen.
Er det normalt? Er der noget jeg kan gøre?
Jeg har vedhæftet billede af en beige skærm fra YouTube som får problemer til at stå tydeligt frem.
Vedhæftede filer
IMG_7268.jpeg
IMG_7268.jpeg (2.44 MiB) Vist 2302 gange
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#358417
Der var problemer med både burn-in og for høj varmeudvikling i de tidlige generationer af OLED TV. Jeg har en LG E6 fra samme generation, der også er ramt, om end ikke på samme niveau. Desværre kan man ikke gøre noget ved det hvis den indbyggede pixelrens ikke virker.

Plamagen i midten ligner, at det er styreelektronikken, der har opvarmet panelet bagfra.

De nyere generationer af OLED paneler er mere modstandsdygtige, men reelt ved vi jo ikke hvor mange år de holder, før vi har tilbagemeldinger fra købere. Dog hører med sjældent om problemet på de nyere generationer selvom der jo står langt flere af skærmene ude i stuerne.
Af Mfede
#358418
For mit vedkommende forværrede en pixelrens faktisk problemet. Jeg er lidt nysgerrig på hvordan MLA-panelerne reagerer med tiden, men det ved vi nok først om en del år.
Af Jeplar
#358419
Shit.. har kørt en pixel-rens og synes ikke der er sket nogen forbedring. Øv! Havde ellers altid svoret til Oled - ved ikke om jeg tør gå den vej med næste TV nu…
Af George1
#358422
Ja spændende om MLA Panelerne og QD OLED er forbedret, iforhold til burn in ser gerne en reel garenti før jeg konkludere noget.
Af barslund69
#358441
Jeplar skrev: 30. apr 2024, 17:25 Shit.. har kørt en pixel-rens og synes ikke der er sket nogen forbedring. Øv! Havde ellers altid svoret til Oled - ved ikke om jeg tør gå den vej med næste TV nu…
hvis du har haft det siden 2016 så er det 8 år tror ikke du kan forlange mere af et tv
Af Supergris
#358444
HELT enig med barslund!
Det giver ringe mening at klage over et 8 til 9 år gammelt TV ikke længere har den samme billedkvalitet, som det havde fra ny, specielt når man tænker på, det drejer sig om en model fra de tidlige generationer.
Teknologien er blevet forbedret betydeligt siden da, så der burde ikke være noget at bekymre sig over.
I dag skal man nærmest være heldig, hvis ens TV holder så længe, det gælder uanset teknologi.
Ofte er det elektronikken, der står af inden selve panelet...
Senest rettet af Supergris 1. maj 2024, 16:58, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
#358445
George1 skrev: 30. apr 2024, 18:30 Ja spændende om MLA Panelerne og QD OLED er forbedret, iforhold til burn in ser gerne en reel garenti før jeg konkludere noget.
Var ellers sikker på, du, lige fra en start OLED kom frem, havde konkluderet, at det ikke var noget for dig!
Hvad gør, du nu pludselig er i tvivl om, hvad du har konkluderet?