Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af [email protected]
#358311
Jeg har et LG TV og bruger det bl.a. til at streame DRTV. App’en startede med at tilbage-knappen holdt op med at virke, men nu kommer der ikke andet end en hvid skærm, når jeg vælger DRTV. Har prøvet at afinstallere, holder TV slukket i lang tid mm uden held til at få andet end en hvid skærm.
#358313
Ønsker ikke at slukke for internettet, da jeg ikke tror det vil hjælpe. jeg kan se TV/2 Play, Youtube mm. Har prøvet at gå til “Nulstil til oprindelige indstillinger” og derefter installeret DR TV og TV/2 Play. TV/2 Play virker, men DR TV kun hvid skærm.
#358315
Prøvede alligevel at slukke for fiber router og koble TV på igen med password til SSID. Jeg har ingen muligheder for at slukke, når jeg har en hvid skærm - kun hele TV og så starte forfra.
Af kenhen
#358317
DR skriver på driftinfo hjemmeside:
Vi ved, at nogle brugere møder en hvid skærm, når de prøver at åbne DRTV på Samsung og LG TV. Vi arbejder på at løse problemet.
Det kan undre at de ændrer på deres app uden at teste det ordentligt først. Den har virket upåklageligt indtil d. 23. april
Af folmerZ
#358423
Tak for at I tager dette problem op!
Jeg har været glad LG-TV bruger i godt 6 år. Men mit 6 år gl. LG 55SJ850VAEN ("TV1") svigtede for ca. 1 uge siden og troede TVet var ved at gå i stykker - indtil jeg vha. Google læste om problemet på flatpanels.dk.
Her oplever jeg at skærmen er hvid og intet sker, før jeg fx. trykker "Back" og vælger Live TV.

Jeg kan nu tilføje, at mit 4,5 år gl. LG 55SM9010PLA ("TV2") i dag er sat på nettet og opdateret (inden det er for sent) samt forsynet med DRTV-app (V 2.0.5, den samme som på mit TV1).
Og her virker DRTV-appen som den skal!

Det hører med til historien, at TV1 slet ikke kan opdateres længere og i flg. LG support findes 55SJ850VAEN slet ikke??? Det er ellers alle tiders TV med ekstra god lyd. ØV!
TV2 kom i dag op den nyeste WebOS til dette TV (måtte køre 3 updates for at nå frem). Gad vide om det også får "fejl" om 1-2 år.

Konklusionen må vist være, DRTV har opdateret deres "interface" til brugernes DRTV-app, så det passer med de nyeste WebOS versioner. Og derved ikke kan "snakke" med de lidt ældre udgaver.
Det må kunne gøres bedre!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#358449
folmerZ skrev: 30. apr 2024, 20:56 Konklusionen må vist være, DRTV har opdateret deres "interface" til brugernes DRTV-app, så det passer med de nyeste WebOS versioner. Og derved ikke kan "snakke" med de lidt ældre udgaver.
Det må kunne gøres bedre!
Ja, det gør de nemlig. Dog er dit lidt ældre LG SJ850V stadig en af de officielt understøttede modelgenerationer.

DR har løbende afskåret ældre Smart TV fra DRTV, hvilket skyldes, at den underliggende platform er såkaldt HbbTV (det som også kan frembringes ved at trykke på den røde knap, når man ser en DR-kanal via f.eks. antenne). HbbTV har DR så brugt til at lave en universal-app, der kan køre på tværs af Smart TV fra forskellige producenter. Det er en løsning efter laveste fællesnævner og idet HbbTV ikke er særlig populært har TV-producenterne heller ikke fokus på at holde det ajour versionsmæssigt i deres nye TV-modeller, samtidig med, at flere TV-producenter ikke opgraderer softwaren i ældre TV-modeller efter købstidspunktet.

Sidste gang DR lavede en opdatering af HbbTV var i 2023. Du kan se status her: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1690883761

HbbTV-løsningen er også årsagen til at nogle programmer på DRTV ikke kan ses, når man bruger DRTV til Smart TV. Læs mere her: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1629363713

Hvis du vil have en bedre løsning til DRTV og andre apps på både dit ældre LG og nyere LG TV, så overvej Apple TV 4K, hvis det skal være godt og langtidsholdbart, eller Chromecast med Google TV, hvis det skal være billigt. DRTV appen til disse platforme er bygget anderledes, så alt indhold kan ses. Dog ser problemet med hvid skærm ud til også at kunne ramme disse, skal det indskydes. Jeg oplever det ikke selv, men der er nogle sporadiske meldinger om det.