Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#27329
hej

jeg står for at skulle købe et tv med dvb-c.

hvordan tilslutter jeg så jeg får det digitale signal?

i dag går antennestikket jo fra væggen ind i min hd-optager og op til mit crt-tv.

men hvordan hvis jeg køber et tv med dvb-c?

skal signalet stadig først gennem hd-optageren? og kan man så stadig se digitalt signal på tv-et?

på forhånd tak!
Brugeravatar
Af azrael
#27330
Det er kun tv'et, der nyder godt af det digitale signal, da kun det har en DVB-C dekoder/tuner. Hvis du også vil have et digitalt signal til din HDD-optager, så skal der investeres i en ekstern boks (DVB-C findes endnu ikke i HDD-optagere, i al fald ikke i de typiske), samt endnu et kort. Det kan blive en halvdyr fornøjelse.

Nu ved jeg ikke hvilket tv du påtænker at købe, men det du har brug for er et såkaldt CA-modul (CAM), der modsvarer den kryptering din tv-udbyder anvender. Ved TDC er det Viaccess(2) og ved Stofa er det Irdeto. I dette CAM indsættes så det smartcard du køber (det der skal fornys årligt), hvorefter CAM'et indsættes i tv'ets CI-slot.
Af svak
#27331
ok, men for at jeg er helt med:

kan jeg godt tage det digitale signal på tv'et selvom det kører fra væggen gennem hd-optageren via scart?

(jeg er med på cam m.m.)
Brugeravatar
Af azrael
#27372
Hvis du modtager det digitale signal via f.eks. TDCs Selector og sender det videre ind i tv'et via SCART, så er signalet oplagt analogt, omend bedre end et rent analogt antennesignal direkte ind i tv'et. Stofas Zaptor har HDMI udgang, så der ville du kunne smide et digitalt signal ind i tv'et.
Af svak
#27373
tak, jeg tror dog du har misforstået mig.

dette er sagen

væg->hd-optager->tv med dvb-c (via scartkabel fra hd-optager)

altså ingen selector.


jeg er så ude på at vide, om det får nogen betydning for signalet, at det kører gennem hd-optager til tv via scart inden det bliver vist digitalt på tv med dvb-c.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#27381
Mig bekendt virker DVB-C tuneren ikke ved signaler der modtages igennem scart? Den skal vel have det ind i tuneren for at det dekodes via denne. Hvis du ser TV via scart, så skifter du vel også kanal via din recorder-remote? I så fald så er dit TV indstillet på et andet input end TV? Dette vil ikke aktivere din DVB-C tuner.
Brugeravatar
Af azrael
#27398
Det er nemlig ganske rigtigt, det som Yakken skriver. Du skal forbinde antennestikket både til HDD-optageren og til tv'et. At du så forbinder HDD-optageren til tv'et med SCART (eller noget der er bedre :)) kommer ikke helt sagen ved.
Af svak
#27400
azrael skrev:Du skal forbinde antennestikket både til HDD-optageren og til tv'et
Med et splitstik eller hvordan gør jeg det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#27411
Ja, eksempelvis. Det er blot vigtigt at TV'et får antennesignalet ubehandlet, dvs. udenom din HDD.
Brugeravatar
Af azrael
#27417
Der skulle meget gerne være både et RF IN og et RF OUT stik på bagsiden af din HDD-optager. Det bør du foretrække frem for at splitte signalet op.