29. nov 2022, 17:58
#347706
Det kræver blot en ændring af lysstyrken (bagbelysningen ved LCD), derfor der ofte tales om "lys" og "mørk"-indstilling, hvor andre lyskilder derimod har den effekt, at de ændrer den måde vi opfatter farverne på...
Axlon skrev: ↑29. nov 2022, 16:58Prøv at søge på youtube efter "color constancy", "color perception" eller "perceptual constancy", du vil blive overrasket over hvor forskelligt du opfatter samme farve afhængigt af belysning og sideliggende farver.Supergris skrev: ↑29. nov 2022, 15:18 Tvet ændrer ikke farverne, men forskellige typer af belysning kan ændre den måde farverne fremstår på, hvor jeg eksempelvis tidligere nævnte spotlights og neonrør...Ja hvis det passer, så skal man jo have sit TV kalibreret når man tænder for lyset om aften, og dagen efter skal man så igen have kalibreret TV’et, fordi nu har man slukket for lyset, og en time efter begynder solen at skinne, og så skal TV’et kalibreres endnu engang
ASKF skrev: ↑13. dec 2022, 16:26 Man skal i øvrigt være opmærksom på at selvom man får kalibreret sin skærm perfekt ind, er det ikke sikkert man bryder sig om billedet. Vores øjne opfatter ikke farver ens, fordi der er stor variation over hvor mange stav- og tab-celler vi har i vores øjne, så derfor er der også stor variation over hvor godt vi kan skelne nuancer.Men hvad er alternativet? Hvis du indstiller den ene film til at se ud som du gerne vil, så ser den anden film helt anderledes ud.
RigVader skrev: ↑29. nov 2022, 12:58 Tænker at f.eks. en gradingsuite har kontrollerede/konstante lysforhold. Ville det i dette tilfælde kunne give mening at kalibrere til lysforholdende (evt. justere lysforholdene i forhold til en given reference)?En gradingsuite - når den er lavet rigtigt - er et mørkt rum med en neutral grå væg bag billedet, som oplyses af D65 lys som kan justeres efter billedet. Jeg kan ærligt talt ikke huske detaljerne længere, men noget med at lyset omkring billedet svarer til 10% af max lysstyrke i selve billedet (igen under forudsætning af at dét er korrekt). Med andre ord, som nævnt ovenfor, man justerer billedet til at være korrekt, hvorefter man justerer rummet efter billedet.
Torben Rasmussen skrev: ↑19. dec 2022, 15:21 I dag handler det måske mere om at få slået al ekstra gøgl fra, så man ikke får billedet ødelagt af “intelligente” kredsløb, som prøver at kompensere for alt muligt, TV’et synes er galt med billedet - eller lyset i rummet.Den betragtning er jeg helt enig i ... Jeg ejer et OLED CX og jeg må indrømme at jeg ikke syntes det er besværet værd at bruge tid eller penge på Calman ... jeg kan simpelthen ikke se forskel. Jeg lider af en mild form for OCD, og derfor bruger jeg timer og penge på dette emne ... men det er ikke besværet værd
Otto J skrev: Man kan i praksis ikke kalibrere farver ud fra at væggen/lyset omkring TV'et ikke er D65 grå. I Danmark, hvor de fleste af os har hvide vægge, er problemet ret begrænset i praksis, og derfor giver det stadig mening at kalibrere farverne på TV'et korrekt, i langt de fleste tilfælde. Al debat om dét er teoretisk fnidderJeg korrigerer lige mig selv - det jeg mener er, at det giver mening at TV'et gengiver billedet med korrekte farver. Om dét opnås via manuel kalibrering eller ved at TV'et rent faktisk er korrekt fra starten, det er sådan set irrelevant. Rent praktisk er det naturligvis at foretrække at de leveres med en korrekt indstilling fra fabrikken. Igen er min viden på området forældet - i "gamle dage" var der nogle apparater hvor der var ret vilde udsving fra apparat til apparat, med samme indstillinger. Jeg har indtryk af at de moderne TV, i hvert fald i den bedre ende, har fået ret godt styr på det. Så hvis ikke billedet fungerer i "filmmaker mode" (eller hvad de nu kalder det), så er det nok omgivelserne man skal se på. Eller éns egen idé om hvordan en film skal se ud.