Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#74633
jeg har lige snakket med kundeservice hos boxer , og de fortalte at de sender lyden i digital,, MEN kun et sterio sinal..
man føler sig lidt vildledt når de reklamere med digital tv og lyd.. :( når jeg kan modtage lyden sorroundsund på mit gamle analog fjernsyn
Brugeravatar
Af Filip_kbh
#74679
De mener nu nok at de ikke sender Dolby Digital-lyd (altså typisk 5.1), men at de blot sender et Dolby Digital 2.0-stereosignal der indeholder almindelig analog surroundlyd.

Du får med andre ord stadig surroundlyd ved at sende det igennem din surroundreceiver.
Af superand
#74685
nej de siger at de kun sender i sterio 2,0 ...men i digital kvalitet
Af RogueAgent
#74694
superand skrev:nej de siger at de kun sender i sterio 2,0 ...men i digital kvalitet
Langt de fleste 2.0 spor på film og serier produceret efter 1980 er kodet som Dolby Surround. Den kodning kan Boxer næppe gå ind og fjerne - de sender jo blot signalet videre fra de respektive TV stationer.
Af superand
#74802
det skal lige siges at jeg har et panasonic g10 hvor jeg har et boxertvmodul med kort fra boxer isat og jeg tager lyden fra mit fjernsyn med et optisk kabel ned til forsterkeren , ifølje brugsforviringen kan fjernsynet sende dolbydigital ud ? kan det være fjernsynet der filtrere surrondet fra ?
Brugeravatar
Af Filip_kbh
#74803
Prøv nu at læse hvad det er vi forsøger at fortælle dig :p

I stereosignalet er der indkodet et analogt surroundsignal. Det kan ikke fjernes, så nyd det blot. Det er ikke på højde med hverken et DD 5.1- eller DTS-lydspor, men det er der trods alt.

Det eneste du behøver gøre, er at trykke på Dolby Pro Logic-knappen på dit anlæg.
Af Klinten
#74809
Som i selv skriver så er det et 2.0 signal, hvordan kan det så være surround? Mangler der så ikke et par kanaler?
Af RogueAgent
#74811
Klinten skrev:Som i selv skriver så er det et 2.0 signal, hvordan kan det så være surround? Mangler der så ikke et par kanaler?
Nu har 5.1 lyd godtnok været normen de sidste 10 år ca, men det ikke ensbetydende med at der kun er tale om surround når der er 5 eller flere diskrete kanaler. Det er en udbredt misforståelse at Dolby Digital automatisk betyder 5.1 lyd - det kan sagtens være 2.0 lyd også, som det f.eks. er tilfældet på de 2.0 lydspor der findes på mange DVD'er ved siden af 5.1 sporet.

Hvis du tilfældigvis har et VHS købebånd et eller andet sted inden for rækkevidde, så prøv at se bag på kassetten, der vil med ret stor sansynlighed stå Dolby Surround et eller andet sted - på trods at lyden "kun" er i stereo. Det samme gælder stereosignalerne fra TV kanaler, hvadenten det er Boxer, Yousee, Stofa eller hvem det nu måtte være der sender dem ud.

Sagen er at det muligt at kode stereolyden på en sådan måde at man kan lægge 4 kanaler i signalet - så det der kommer ud af dekoderen er 4.0 lyd. Det gøres ved at lade dekoderen fordele lyden sådan at monolyd i fase kommer i centerhøjttaleren, mono i modfase kommer i surroundkanalerne (dette signal er så det samme i begge surroundkanaler), og højre/venstre signaler fordeles til højre/venstre front. Delefilteret i surrounddekoderen sørger så for at den del der skal til subwooferen (under f.eks. 80 hz) også kommer det.

Sådan har surround fungeret indtil DVD blev lanceret (Der var også Dolby Digital 5.1 og DTS før, i forbindelse med laserdisc, men det blev aldrig særlig udbredt herhjemme).
Brugeravatar
Af Filip_kbh
#74824
Måske kan trådstarteren bare ikke høre forskel på mono, stereo og surround ... For ellers er det jo bare at læse hvad der bliver skrevet og så tage det for gode varer. Man kunne også have googlet 'wiki surround sound' - jeg er sikker på at der kommer en fyldestgørende forklaring a la den som RogueAgent gav - i øvrigt meget fint.
Af superand
#75022
jo jo mine øre fejler ikke noget , jeg kan godt høre forskel på mono og sterio 8) ... jeg mente bare at når jeg brugte forsterkeren at det var den der lavede et " slags surroundsignal " men jeg kan forstå at det er der O-O .. nuvel hvad er så Dolby Pro Logic-2 som også findes på forsterkeren ;;) ??????????
er der en aage der ved det så tager jeg op på kirkekontoret og tager navneforandring til jørgen :) :) og hermed slutter jeg denne tråd tak for de mange svar
mvh snart jørgen
Af RogueAgent
#75049
superand skrev:jo jo mine øre fejler ikke noget , jeg kan godt høre forskel på mono og sterio 8) ... jeg mente bare at når jeg brugte forsterkeren at det var den der lavede et " slags surroundsignal " men jeg kan forstå at det er der O-O .. nuvel hvad er så Dolby Pro Logic-2 som også findes på forsterkeren ;;) ??????????
er der en aage der ved det så tager jeg op på kirkekontoret og tager navneforandring til jørgen :) :) og hermed slutter jeg denne tråd tak for de mange svar
mvh snart jørgen
Den "oprindelige" form for surround baseret på 2.0 lyd kaldes Dolby Prologic. Prologic II er en forbedret udgave, hvor den har bedre kanalseparation, og også laver en form for stereo i surroundkanalerne, som ellers er mono i normal 2.0 surround. Det sker bl.a. ved at processoren ser på i hvilken side af frontkanalerne der sker mest, og så lægger surroundkanalen lidt i samme side også.
Af Snurrerundtlyd
#76527
http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic
Dolby Pro Logic

Dolby Surround/Pro Logic is based on basic matrix technology. When a Dolby Surround soundtrack is created, four channels of sound are matrix-encoded into an ordinary stereo (two channel) sound track. The centre channel is encoded by placing it equally in the left and right channels; the rear channel is encoded using phase shift techniques. A Pro Logic decoder/processor "unfolds" the sound into the original 4.0 surround—left and right, center, and a single limited frequency-range mono rear channel—while systems lacking the decoder play back the audio as standard Stereo.

Although Dolby Surround was introduced as an analog format, all Dolby Digital decoders incorporate a digitally implemented Dolby Surround Pro Logic decoder for digital stereo signals that carry matrix-encoded Dolby Surround.

Dolby Pro Logic II

In 2000, Dolby introduced Dolby Pro Logic II (DPL II), an improved implementation of Dolby Pro Logic. DPL II processes any high quality stereo signal source into five separate full frequency channels (right front, center, left front, right rear and left rear). Dolby Pro Logic II also decodes 5 channels from stereo signals encoded in traditional four-channel Dolby Surround. DPL II implements greatly enhanced steering compared to DPL, and as a result, offers an exceptionally stable sound field that simulates 5 channel surround sound to a much more accurate degree than the original Pro Logic.

Because of the limited nature of the original DPL, many consumer electronics manufactures introduced their own processing circuitry, such as the "Jazz", "Hall", and "Stadium" modes found on most common home audio receivers. DPL II forgoes this type of processing and replaces it with simple servo (negative feedback) circuits used to derive five channels. In addition to five full range playback channels, Pro Logic II introduced a Music mode which would not add any processing to the left and right channels, but will still extract a center channel and two surround channels, providing a net effect of a wider center channel.

Pro Logic II system also features a mode designed specifically for video gaming, and it is frequently used in game titles for Sony's PlayStation 2, Nintendo's GameCube and Wii as an alternative to digital surround formats like Dolby Digital, or DTS.

Dolby Pro Logic IIx

A newer Dolby Pro Logic IIx system is also now available, which can take stereo, Dolby Surround (sometimes called Dolby Stereo Surround) and Dolby Digital 5.1 source material and up-convert it to 6.1, or 7.1 channel surround sound. Dolby Pro Logic IIx also takes signals intended for Dolby Pro Logic II, and up-converts them to a 6.1 or 7.1 channel surround sound.

Dolby Pro Logic IIz

Dolby Pro Logic IIz expands on Pro Logic IIx with the addition of a height component, creating front height channels above the front left and right speakers, expanding a 5.1 or 7.1 system to 7.1 Height or 9.1. It identifies spatial cues in low-level, uncorrelated information, such as ambience and effects like rain or wind, and directs it to the front height speakers.