Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Melle
#74509
Hej nørder,

Jeg har et Sharp LC 37 XD1E, som jeg er glad for - men jeg ved absolut intet om teknikken idet, så bær lige over med mig..

Det er som om billedet 'løber hurtigere' ude i siderne af skærmen, end det gør på midten. For eksempel, når der kører en tekst henover skærmen, så kører bogstaverne lidt hurtigere, lige før de forsvinder ud til venstre - til gengæld bliver de lidt bredere, så hele teksten stadig hænger sammen. Hvorfor det??
Det sker vist nok kun, når billedet er helt ude i 16:9. Og det er ikke fordi jeg strækker billedet - det sker også, når formatet helt tydeligt passer med 16:9.

Jeg sidder lige nu og ser Champions League fra Dansk Bredbånds TV 2 Sport. Og Messi, Zlatan og de andre er altså lige en tand hurtigere - og bredere - i kanten af skærmen.

Har jeg indstillet tv'et forkert?
Kan jeg gøre noget?

Jakob
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#74523
Det kommer sig af det fænomen, hvor man prøver at strække et ikke-widescreen billede til en widescreen skærm. Har man således et ikke-widescreen billede, kan man strække det i siderne frem for at strække hele billedet. På den måde bibeholder man f.eks. dimensionerne på nyhedsværten i Nyhederne, og det foretrækker mange.

Det burde ikke forekomme på widescreen udsendelser. Hvis du har indstillet Tv'et i 16:9, så tror jeg det skyldes en indstilling i din Tv-boks - hvis du da har sådan en?
Af Melle
#74546
Tak for hjælpen.
Jeg har ikke strukket noget, der ikke skulle strækkes. Jeg vil hellere have sorte søjler i siden af skærmen, end se på et billede, der ikke har det naturlige format.

Jeg har en VIP1510 viasat-boks. Har du nogen anelse om, hvilken indstilling, jeg skal rode med?