Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Forbruger
#4271
Jeg har i et par dage gået og spekuleret på hvor "grimt" et billede man får på en fladskærm når man kører en opløsning forskellig fra panelets standard.

Jeg har kigget mig lidt omkring på nettet og søgt her på forummet, men jeg kan tilsyneladende ikke finde nogle billed eksempler på det. Der er mange beskrivelser af det, men det kan godt være lidt svært for en udeforstående med crt skærm at sætte sig ind i hvad der menes med "sløret billede".

Kan jeg bede om et link eller to til eksempler på hvor slemt det virkeligt er og måske endda hvordan de vidt beskrevede "sorte bjælker" ser ud når billedet ikke stretches i non-native. ;)

Det ville være en stor hjælp. På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#4281
De famøse sorte bjælker kan du vist kun få frem på udvalgte widescreen monitors og ikke på almindelige skærme som f.eks. 19" fladskærme. Du kan dog sagtens selv forsøge at få syn for sagen, ved at tage et billede på 1280x1024 punkter og formindske det til 1024x768.

Jeg har lagt et eksempel på hvordan mit skrivebord vil se ud hvor jeg skalerer et screenshot af mit skrivebord. Alt bliver blurry og tekst er ikke længere skarpt. Billedet fylder godt 1 MB så hav lidt tålmodighed...

http://www.vanity.dk/flatpanels/scaling.png
Af Forbruger
#4291
Jo! Det er ikke så skarpt som man kunne forvente, men heller ikke det værste jeg har set endnu. (Opløsninger på mere end 1280*1024 på min egen crt ser værre ud. :D )

Så det ser jo ud til at afgøre sagen for mig... Jeg må hellere skaffe mig en flad, hvis det er noget af det værste jeg kan forvente.

I mit tilfælde vil det jo nok kun være spil og lignende der kommer til at køre i opløsninger uden for native opløsningen.

Jeg takker for svaret og skynder mig at vælte crt'en ned fra skrivebordet. Mere plads til mit skrammel. (Kaffekopper, papirer, penne og elektroniske enheder i en skøn forvirring)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#4308
Nu viser mit billede jo desværre ikke hvordan et spil vil se ud, for der er andet end blot et uskarpt billede som resultat. Det er nok svært at se på mit screenshot, men alt er også blevet mere aflangt og det er f.eks. meget tydeligt i spil hvor der er personer gengivet - de vil se mærkeligt ranglede ud.

Jeg spiller ikke CS:S på min maskine før jeg får noget hardware der kan trække 1280x1024 af selv samme grund.
Af Forbruger
#4314
Nyt grafikkort står som det næste på listen af mine indkøb, men det er jo en helt anden snak.

Jeg takker i hvert fald for hjælpen. :)