Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Axis Mundi
#4185
Hey

Jeg har lige fået fat i en 970p men nu er det at jeg gerne vil vide hvorledes jeg skal indstille skærmen og hvad for parametre jeg skal justere på.

Når jeg bruger hjælpeværktøjet her på siden kan jeg ikke skelne de mørkeste gråtoner på skalaen, fra 0-10%. Dette kan desuden tydeligt ses i spil, da selv en smule gråt bliver næsten helt sort.
Dette problem vil jeg gerne have fixet, men spørgsmålet er hvorledes?
Jeg må tilstå at jeg aldrig har haft en tftskærm før eller på anden måde kender noget til området, derfor spørger jeg jer om hvad I gjorde da I indstillede jeres skærm, eller om der er nogen andre som har nogle gode ideer til hvad jeg kan gøre. - Og lad være med at sige at den bare skal kalibreres, uden at give en forklaring på hvad det er og/eller en guide til hvorledes.
Til Rasmus: Ville det ikke være en god ide at man lagde nogle guider i hvordan man får det bedste ud af sin skærm her på siden, det kunne jeg hvert fald godt bruge, og så er jeg nok ikke den eneste..

Med venlig hilsen

Niels
Af sol_jakobsen
#4189
sænk brightness en smule, skærmen står generelt godt fra std. og at begynde selv at pille ved indstillingerne uden et måleværktøj tror jeg vil være svært. hvis du stætter gamma til 0. kan du skimte 2 og 3 %, og samtidig er sort nogenlunde sort.
Af Axis Mundi
#4191
Yes, lyder som et godt forslag. Men når jeg gør det er det som om jeg mister noget farve. Farverne bliver nærmest lidt matte, især gul bliver hvidlig. Når man får nye mails i hotmail er de highlighted i gul farve, men det kan jeg faktisk ikke se på denne skærm. Hvordan får man farverne til at stå mere frem, samtidig med at man kan se forskellen mellem grå og sort?

Kunne det medfølgende kalibreringsprogram i magictune hjælpe på det? Og ikke mindst: er der nogen som har erfaring med det og kan forklare mig hvorledes det skal forstås og bruges. ?

/Niels
Af sol_jakobsen
#4192
Lyder godt nok lidt voldsomt mht. det gule i din hotmail... Har ingen problemer her... man skal sidde på en meters afstand og så knibe øjnene sammen, og så få farverne til at matche sammen, brug først gamma justeringen, derefter farverne.... har prøvet det men resultatet bliver aldrig rigtig godt.... er rimelig tilfreds med std. indstillingerne. matheden du påpeger, er lidt uundgåelig siden du trækker i gamma gardinet " rykker du på placeringen af farverne". "Dynamik området" er bare ikke så stort.
Af Axis Mundi
#4197
Man justere altså inde i magictune på gamma'en og justere derefter på farverne.. ? Eller var det inde i kalibreringsprogrammet. ?
Har desuden et andet spørgsmål: der er et andet program med som hedder natural color, hvad bruges det til?

Men mine farver fremstår noget kedelige og uden liv, hvad skal man justere for at få mere gang i dem, og hvordan skal de justeres?
Nogle guidelines+erfaringer kunne være gode, så kan jeg altid prøve mig selv frem og se hvad for parametre jeg synes er bedst. Men indtil videre aner jeg ikke hvad jeg skal kigge på.

Er det ikke også noget med at det afhænger meget af lyset i rummet og selve miljøet ?

Det var mange ting på en gang.. :) Håber der kommer nogle svar, så jeg kan komme igang med at bruge min nye skærm på den rigtige måde.

/Niels