Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#4142
Jeg tror det bliver Samsung 970P, er dog åben for andre modeller i samme klasse.
Budget 3.000-3.500 og ikke meget mere end det.

Men der er dog et par ting, der afholder mig en smule.
De fleste anmeldelser roser den og der er ikke meget negativt at sige.
Bl.a. her: http://www.xyzcomputing.com/index.php?o ... 2&Itemid=2
Dette gælder for den sags skyld også anmeldelsen her på flatpanels.

Men jeg fandt så denne side, der vist også har været diskuteret her på siden?
http://www.geocities.com/icecow88/970p-index.html
Særligt sektionen: "970P uses 6 bits + dithering?!"
(Det lyder da ikke så godt igen, måske lugter det endda en smule af fusk, forstå mig ret)

Læste også i en tråd herinde at det måske kun gjorde sig gældende på nogle modeller i Ungarn, har det noget på sig, eller er det alle 970P, der har denne "skavank"?
Jeg er ellers ret vild med designet på den.

Er det et stort problem, og noget man vil lægge mærke til?

Skærmen skal bruges til flg.: Spil (bl.a. noget FPS), alm. desktoparbejde herunder tekstbehandling og så lidt billedbehandling/Photoshop på hobbyniveau.


Den skal erstatte en gammel Samsung 750p som man dårligt kan se noget på mere.
Billedet er meget mørkt selv ved max lysstyrke.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#4159
Alle Samsungs modeller med PVA paneler har denne skavank og på f.eks. mørkegrå baggrunde (som den der er på edbpriser) er det yderst vanskeligt ikke at lægge mærke til det.

Man kan sagtens leve med det, men man skal bare lige have det i baghovedet hvis man arbejder med farver - hvilket jeg desværre ofte gør. I anmeldelsen af 193P+ nævnes pixelborders som et problem, hvilket jeg efterfølgende har opdaget var dithering - jeg kunne simpelthen ikke forestille mig andre fænomener der ville se sådan ud på et PVA panel, men der tog jeg jo så fejl.

Som du kan se så har jeg selv en model med denne fejl og jeg har da ikke kylet den ud af vinduet endnu. Billedkvaliteten er trods alt stadig ret god, selvom der er dithering.
Af MJO
#4202
Er godt nok ved at være helt skeløjet af alt det info om fladskærme. :o
Jeg tror aldrig jeg har læst så mange artikler/reviews på så kort tid.

Nææh det var nu nemmere at købe min CRT skærm for år tilbage. :p

Men som det er lige nu er jeg rigtig lun på 970P, men ved stadig ikke rigtigt. Vakler stadig primært pga. det faktum at den er 6 bit, vil jo gerne have hele "paletten". Jeg er dog som skrevet tidligere vild med resten af skærmen, design, osv.

Har også stadig en skærm med S-IPS panel i kikkerten, men de er vist noget dyrere, samt med en noget lavere responstid?
Jeg spiller trods alt FPS spil, og de skal altså ikke se helt tossede ud.
Nååh ja, S-IPS er vel også normalt en tand dyrere end de andre panel typer?
Miin max pris ligger trods alt ret tæt på 3500 kr. +/- nogle hundrede.
Af MJO
#4208
Hov nu så jeg lige 971P fra CeBit, den ser også fin ud, kan dog stadig bedre lide designet på 970P. ;)

Men hvornår "lander" den, går der flere måneder?
For så snupper jeg nok 970P alligevel.
Af Flitsbuen
#4210
Jeg havde en 970p stående 1 dag inden den røg retur p.g.a pixelfejl. Det var en fin skærm, bortset fra at den (den tre-ledede arm) virkede lidt skrøbelig når den stod i højeste position. Jeg har også læst i en engelsk/amerikansk test at den har tendens til at blive ustabil, dvs synke lidt ned fra positionerne p.g.a den tre-ledede arm.
Men ellers virkede den fin....

Valgte dog at købe en 193p plus istedet, og er efter lidt tilvending fra CRT godt tilfreds.
Af MJO
#4211
Tror også at jeg snupper den. ;)

Hvis den ikke er god, kan den returneres når den er købt online.

Det med armen kan være et spørgsmål om at spænde den lidt forskellige steder, havde da også en ustabil kontorlampe engang.
Har dog ikke set armen live, så kender ikke præcist dens opbygning.

Det eneste der irriterer mig lidt ved skærmen er stadig det med 6 bit dithering + FRC, men man kan jo åbenbart ikke få en skærm der både er god til spil og det at vise farver korrekt, slet ikke i det prisleje jeg har kig på.
Ikke endnu i hvert fald.
Bemærk også normalt skifter jeg ikke skærm særligt tit, derfor må den gerne kunne bruges og være god i nogle år fremover.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#4215
Jeg regner da bestemt også med at min 193P+ holder i adskillige år endnu. Jeg påtænker endda at købe en mere, så jeg kan have min webkodning ét vindue og live-view i det andet :)
Af MJO
#4220
Så er skærmen bestilt, så jeg håber den er god.

Jeg skulle også gerne få fingrerne i den allerede i morgen. :D