Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kaffe
#3654
Hej,

jeg er blevet lidt grebet af 1600 x 1200 opløsningen, og så vidt jeg har forstået, er det kun 20", og over, der understøtter denne opløsning, så jeg ville høre, om det kan lade sig gøre at finde en god og hurtig 20" TFT skærm, der kan bruges til spil, som WoW og CS: Source, uden ghosting.

Jeg synes Samsung har et ganske udmærket design, men jeg er også åben for andre forslag.

P.S.: Er et 7800GT grafikkort stærkt nok til at trække en sådan opløsning? Hvis ikke, hvilket kort skal jeg så gå efter?

På forhånd tak, mvh. Kaffe.
Senest rettet af kaffe 6. mar 2006, 23:13, rettet i alt 1 gang.
Af andersmf
#3656
Har du set anmeldelsen af Samsung 204B her på siden?

204B

Øhhh NVidia 7800gt er et af de stærkeste kort på markedet pt., så mon ikke det er godt nok? Jeg spiller selv altid i 1600*1200 med et 6600gt og det fungerer tilfredsstillende med CS:S på medium/high settings mht textures mm - men performance er selvfølgelig meget afhængig af hvilket spil du spiller
Af kaffe
#3664
Ja, jeg har læst testen af Samsung 204B,
men som Wildt skriver: "- men bestemt ikke uden ghosting."

Grundet hans udtalelse, er jeg lidt bange for, om Samsung 204B er den rette skærm - dog kunne jeg godt tænke mig at høre nogle flere udtalelser om den. Rasmus Larsen skriver jo også i sin test, at den performer ganske fint i spil.
Af teamet
#3665
det er bestemt farligt at gå efter 1600x1200 monitor. Mange nye spil vil skulle have et high-end kort for at køre en sådan opløsning, og lcd skærme nedskalere jo som bekendt ikke altid lige godt.

Sådan som markedet er nu, vil et 7800gt være fint, men om blot et halvt år vil man begynde at mærke begrænsninger. Så det vil kræve et højere grafikbudget at købe en sådan skærm. Har du et SLI bundkort? for så kan du jo altid opgradere med et ekstra 7800gt, og være sikret et godt stykke ind i fremtiden.

Du skal dog huske, at når vista kommer i slutningen af året, vil det være med en dx10 implementering,, som ikke vil være bagud kompatibelt med dx9 kort.
Af Stefan Madsen
#3673
mht. ikke kombabilitet så VIL der kommer en h4xor udgave af dx10 til dx9 kort. Det er en direkte tåbelig udmelding fra MS, andre vil self. sørge for vi kan bruge det :)
Alternativt er at der bliver skiftet mere over til åbne grafik biblioteker såsom openGL. Men det vil tiden jo vise :)

mht dit 7800gt så er det jo jetjaweren af grafikkort for tiden. Jeg ejer selv et radeon x800xt pro og kører fps spil uden problemer i 1600x1200 (doom3 i ca. 35-40fps med høje grafik indstillinger).
Og nvidia kortet skulle være nognelunde lige så hurtigt :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3676
Jeg mener bestemt heller ikke det er opløsningen der bør afholde dig fra at springe op i 1600x1200 idet dit kort nok skulle kunne følge med. Det nytter ikke noget at være bange for at du ikke kan køre de spil der kommer i morgen, for der vil ALTID komme noget nyt der ikke kan køres helt flydende før næste generations grafikkort. Se bare på F.E.A.R. - den sluger nærmest hvad som helst i 1600x1200.

Det der bør være den afgørende faktor er selve skærmen. 204B er noget af det hurtigste i 20" serien, men den er ikke så hurtig som de gode 19" og der går nok lidt tid før de store skærme kan følge med her. Sådan var det også i sin tid mht. 17" vs. 19", men efterhånden som produktionen af 19" skærme steg og interessen for dem ligeså, så eskalerede udviklingen af dem også. Vi kan vel forvente at det samme sker med 20" vs. 19".
Af kaffe
#3688
Tak for jeres svar.

Jeg regner kun med at spille WoW og CS: Source, i et godt stykke tid, og ser det derfor ikke som et problem, at jeg køber en skærm med en sådan opløsning, da det er begrænset, hvor meget de to spil kræver af grafikkortet.

Eftersom Samsung 204B er en af de hurtigste 20" TFT skærme, som Yakken skriver, tror jeg, jeg vil købe mig en sådan en, om en måneds tid, når jeg har pengene - med mindre, der er kommet noget bedre til ordentlige penge.

Tak for hjælpen, mvh. Kaffe.