Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nemo2
#3638
Hey

Jeg har overvejet at skifte min gamle crt skærm ud med en ny tft skærm. skærmen skal storset kun bruges til at game på, og ved derfor ikke om det overhovedet kan betale sig da min gamle ibm g96 skærm klare alle mine behov uden besvær og kan køre med højre opløsning end en tft skærm kan og pladsen genere mig ikke betydeligt.

Har desuden en bæbar pc som jeg bruger til alt andet end spil så den anden skal kun kunne spille.

Så kan det betale sig?

Tft skærmen jeg har kigget på http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149247
Af Mr_Mo
#3639
Altså, hvis du ikke har en grund til at skifte, udover at du har lidt for mange penge på kontoen :p , så ved jeg ikke om det rigtigt kan betale sig?

Det nytter jo ikke noget, hvis nogen siger til dig at du skal købe en TFT skærm og du gør det, selvom du er tilfreds med det du allerede har. Hvis du bruger de højere opløsninger og synes at din skærm er fint til spil, så er det jo ikke nødvendig med et TFT-skærm, eller hvad synes du?

Jeg siger ikke, at du ikke skal købe en TFT skærm, men du bør have et grund til det, hvilket jeg ikke kan læse mig frem til i din post. ;)
Af Nemo2
#3640
Den eneste grund var jeg synes en tft skærm var lidt mere behagelig men synes også at 3000 kr er mange penge for så lidt mere. Så dropper det og beholder min crt til de gode tft´er er nede i pris ;)
Af teamet
#3667
Selvom de gode tft'er kommer ned i pris, er en crt-skærm stadig bedre når det kommer til billedkvalitet.. Eneste fordel ved tft er, at de er mindre og pænere. Rent teknisk er en crt-skærm at foretrække (og økonomisk for den sags skyld). En kvalitetsskærm som 959nf er jo langt nede i pris og giver et skide godt billede - den fylder bare et ondt år!
Brugeravatar
Af hightower
#3896
teamet, det er så din vurdering. jeg havde selv den nævnte samsung for en del år tilbage, og da jeg sammenlignede side om side med en dengang 17" viewsonic (med hele 16ms.. som kostede over 4k) var der ingen tvivl: skarpheden var klasser over hvad en CRT kunne levere. behøves jeg sige at jeg aldrig gik tilbage. :D
Af Athanasius
#3910
Eneste fordel ved tft er, at de er mindre og pænere
Der er skam flere fordele ved en tft skærm end at den bare er mindre og pænere. Billedet på en LCD er langt mere roligt og behageligt at arbejde med, det er noget jeg især mærker ved tekstbehandling og 3D programel

Selvom farveægtheden ikke er af CRT kvalitet kan det skam sagtens gå an, man skal virkeligt være krakilsk for at se forskel på de virkeligt gode skræme. Dette ændre sig snart med LED (edit:det var jo det jeg mente ;)) backlighting!
Desuden er fænomenet genskin ikke existerende på en ordentlig fladskærm. Hold dig fra X-black og Crystalbrite skærme.... der genindføre det fænomen.

Crt er dog stadig langt mere fleksibel, ved fladskærme er man bundet til at køre i panelets opløsning alt andet resultere i kraftig forringelse af billedet (en fleksibilitet jeg selv savner)
Så er der jo responstiden på fladskærme noget af et problem for mange!

Men kort sagt det er helt individuelt. Man skal bare kigge sig rigtigt godt for inden man investere i en LCD!
Senest rettet af Athanasius 16. mar 2006, 22:47, rettet i alt 1 gang.
Af teamet
#3914
hightower: ja det er min vurdering. Det ville være en trist verden, hvor alt blev delt op i absolutter :-)

Efter min mening er TN-paneler enormt trælse at se på, og de fleste andre typer er langsomme. Men der er selvfølgelig en hvis gråzone, og jeg synes samsung kommer med nogle rigtig gode ikke-TN paneler for tiden, som er værd at se på en gang eller 2. Jeg tror heller ikke der er tvivl om, at min næste skærm bliver flad - men jeg vil gerne strække den så langt som muligt.
Til spil er der vel ingen der vil argumentere imod at crt er bedre. Man får rigtig gode skærme til gode priser for tiden oveni (pga flat-hype)

Athanasius:
Du mener LED backlighting. Hvis ens refreshrate er høj nok, giver det også et roligt billede. Det gode crt'er med den evne er kommet langt ned i pris. Men det er vel igen op til den enkelte.
Af Athanasius
#3969
'Roligt billede' okay det var måske lidt enkelt sagt! Baggrundstrålingen på en LCD er langt mindre end ved en CRT. I gamle dage på CRT kunne jeg f.eks aldrig finde på at gennemlæse rapporter osv jeg skrev dem altid ud, det behøver jeg ikke længere!
Brugeravatar
Af hightower
#3973
teamet; nu var min pointe bare at det er de færreste som idag vil foretrække en CRT - også til spil. Mine 'spil oplevelser' er ikke blevet mindre ringe fordi jeg skiftede til TFT - tværdimod. Og prisen.. Ifg. edbpriser.dk koster en 19" CRT viewsonic g90f fx ca 1500kr - hvor man kan få en viewsonic vx724 17" TFT med 3ms response til ca 1900kr, som burde tilfredsstille selv hardcore gamere, så det kan næppe være et godt salgsargument. Og husk på det aktive billedeareal på en CRT ikke er 19". Jeg kan ikke finde een eneste grund til at vælge en CRT idag.