Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3620
Du oplever nok at du har ramt grænsen for hvad der kan sendes via DVI kablet. Dette emne er bredt overset, men idet DVI standarden kun dikterer fejlfri transmission af 165 MHz data, kan man ikke sende mere end 1600x1200 ved 60 Hz, men hvis grafikkortet ikke overholder standarden, så kan der opstå problemer med signalet hvis kablet er for langt. Lad mig lige tilføje at man normalt vis ikke har problemer med opløsninger der ikke overstiger de 1600x1200 punkter (dvs. også widescreen 20" skærme kan køre) og ofte er kvaliteten god nok til at køre endnu højere.

Idet du også har problemer med VGA tilslutningen, tyder det på at dit grafikkort ikke er i stand til at levere et stabilt signal, hvilket sandsynligvis er grafikkontrollerens skyld. Hvis du har mulighed for det, så prøv skærmen på en anden computer med DVI og se om problemet fortsætter og forsøg dig alternativt med et kortere kabel.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3632
Jeg har selv slået oplysningerne for din skærm op før jeg skrev forrige indlæg og de er derfor ikke blot baseret på generelle spekulationer. Hvis kablet fulgte med skærmen, er der ingen grund til at købe et andet kabel, idet der i DVI-I stikket er både analog og digitale signaler - derfor skal et rent DVI-D signal ikke bruge alle benene i stikket.

Grunden til at jeg siger at der nok er problemer med graffikkortet er netop at du siger at skærmbilledet står mærkeligt når du bruger VGA. Dette tyder på at signalet ikke er godt nok fra selve grafikkortet.

Prøv skærmen på en anden computer for at afgøre dette.
Af teamet
#3669
Det forklare out of range meddelsen, men vel ikke at pc'en slukker? Det kunne meget vel skyldes dit atlantis-kort, som jo er uden blæser og derfor kræver en god air-flow i kabinettet for ikke at over-ophede. Du burde checke temperaturen på kortet imo...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3675
Nu ved computeren jo som sådan ikke om der sidder en skærm i enden af den og burde være ret ligeglad i opstartsfasen. Som det også skrives, så kan han jo godt få den op og køre når der benyttes VGA, men resultatet er bare ikke godt.

Men lad os da lige få det afklaret: Slukker din computer, som det står i overskriften, eller er det bare din skærm der slukker?
Af Louis
#3707
Jeg er lige med på en lytter, for jeg har samme problem med min LG Flatron Slim L1980Q! :((

Det er monster træls, for det er jo ikke ligefrem en billig skærm? :o

Når skærmen gør det ved mig siger den:

DIGITAL OUT OF RANGE 63.9 KHZ / 120 HZ.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3708
Det er straks noget andet - det er fordi du har skiftet fra din CRT skærm til en TFT uden at sætte opdateringsfrekvensen i Windows ned først. Jeg gætter på at du har benyttet 120 Hz på CRT skærmen og så bare skiftet rundt da du fik den nye? Kører du i VGA stikket?

Du må ind i fejlsikret tilstand og lave om på frekvensen (den skal ned på 60 Hz) eller også må du lige kort sætte din CRT skærm til igen og lave det om.
Af Louis
#3717
yakken skrev:Det er straks noget andet - det er fordi du har skiftet fra din CRT skærm til en TFT uden at sætte opdateringsfrekvensen i Windows ned først. Jeg gætter på at du har benyttet 120 Hz på CRT skærmen og så bare skiftet rundt da du fik den nye? Kører du i VGA stikket?

Du må ind i fejlsikret tilstand og lave om på frekvensen (den skal ned på 60 Hz) eller også må du lige kort sætte din CRT skærm til igen og lave det om.
Jamen skærmen står til 60 Hertz, der har aldrig været sat andet til min computer udover den LG skærm jeg har! :o

Skærmen fungere også fint nok, men nogle gange kommer den bare med den fejl der. Det sker cirka hver anden gang man starter op?

Lige nu køre jeg analog fordi jeg ikke kan få det til, at fungere med DVI! :((