Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Andy
#3618
Vilken toppen sida!

Jag har surfat i flera veckor på jakt efter den optimala
TFT-skärmen för mig.

- 60% photoshop
- 30% text-applikationer
- 10% film
(Aldrig spel)

Skärmen ska ha
- Pivot
- DVI ingång

Har kommit fram till att jag inte ska ha någon TN-panel.
Har hittat en Samsung 940T som verkar vara bra men jag
kan inte hitta en enda review av den.
http://www.samsung.com/se/products/moni ... ifications

Skulle gärna vilja veta att den inte är kass innan jag köper den.

Några andra förslag på vad som skulle passa mig?
Review av 940T?

Hälsningar
Andy
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3622
Når du nu alligevel har valgt at se på en skærm med PVA panel, hvorfor så ikke gå hele vejen og få den mest ergonomiske skærm på markedet: Samsung 970P? Der er ikke nogen fordele ved at vælge 940T frem for 970P og ydermere får du pixelgaranti og en responstid på 6 ms.
Af Andy
#3626
Jag kommer på fyra anledningar till att jag inte fastnat för 970p.

1. 970p är ca 500 kr dyrare än 940T.

2. Den har väl bara inställningsmöjligheter via ett Windows-program?
Hur gör man om man inte använder window$? Helt galet!

3. På PCWorl´s hemsida stod det något om "image looks pale" men jag vet inte om jag ska lita på dom för de verkar tycka precis tvärtemot om de flesta skärmar och favoriserar TN. Det är kanske vid grundinställningarna det är svårt att tyda.
http://www.pcworld.com/reviews/sfchart. ... 4=0&hi_p=0

4. Enligt test i månadens nummer av Mikrodatorn (svensk tidning)
så är den treledade armen för klen i lederna och skärmen blir inte där man ställt in den. Det är säkert överdrivet och verkade bara gälla ändlägena.

Men de två första sakerna störde mig så därför hamnade jag på 940T istället.

Hälsningar
Andy
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#3636
3. Jeg giver personligt ikke så meget for tests i sådanne tidninger. De er ofte meget korte, men mest af alt er deres konklusioner tit mærkværdige of varsler lidt om manglende kompetence.

4. Det var ikke noeget jeg oplevede i testen af skærmen, som du også kan finde her på siden. Jeg var inde og snakke med Samsungs presseafdeling umiddelbart før testen og de sagde, at det primært havde været et problem på den første model af 970P, som dog aldrig kom på markedet. Her havde man en arm der var betydelig mere flesksibel, men det ændrede man således i den endelige version. Det er også derfor den ikke kan "foldes" helt ud.
Jeg har heller ikek hørt andre brugere klage over det :)
Af sol_jakobsen
#3637
har ikke oplevet et problem med min fod, har målt om den skulle ryge ned af som jeg også har læst, men har ikke bemærket noget endnu... envidre er der jo også 3 års garenti på det hele hvis det skulle blive tilfældet, dette har jeg fået bekræftet fra samsung... (dog kun hvis der ligger en blanket med i kassen)
Af Andy
#3698
Har kikat runt lite till och hittar en Samsung 940 FN som är identiskt med 940T sånär som att den har 8 ms responstid istället för 20ms och 270 cd/m2 istället för 250.
Kostar inte mer än 100 kr mer än 940T. Är det ett bättre köp?
Jag kommer använda analog kabel men det verkar finnas en adapter med
till DVI-uttaget.
http://www.samsung.com/se/products/moni ... ifications