Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lars
#3130
Ref Webpage Title

Beklager den yderlige opretter tråd, men ville godt lige have det konkretiseret inden jeg poster penge afsted :D

Jeg har snart gennemlæst jeres site, hvilket har besvaret en del af mine tvivlsspørgsmål. Kan nu godt se, at jeg oprettede med alt for lidt informationer. :(

Jeg har et budget som siger max 3600kr

Skærmen skal bruges til dels arbejde i photoshop (på middel niveau ), spil (krævende), samt allroundbrug af skærmen.

Det skal være en 19" p.g.a jeg arbejder en del med programmering, og her kommer en 19" til gavn :D

Jeg har læst en del om TN palenerne, men er disse en dårlig invistering da jeg efter info på jeres forum, mest henvender sig til spille folket p.g.a en betragtningsvinklen som bliver som regel dårligere jo lavere responstiden?

Vil jeg få mest glæde at PVM panelets p.g.a dens 8bits farvepanel til mine formål, eller er TN nok til mig?

Det jeg frygter mest er GHOSTNING, hvilket jeg har oplevet på mange tidligere og nuværende modeller via mig uddannelse indenfor IT området, samt coating og pixelfejl.

Jeg stiler pt efter 3 modeller

[/B]Samsung 970P
Samsung 193p Plus
Samsung VP930[/B]

Jeg mangler bare det sidste skub i retning af den rigtige skærm til mit brug. :o

Jeg er også interesseret i, om der findes en form for guide til, hvordan jeg indstiller skærmen korrekt omkring farver. Er dette individuelt?

Mit grafikkort er et Lead 6800GT AGP hvis dette spiller ind

På forhånd tak for hjælpen. :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3131
Blot så du ved det i fremtiden, så er det muligt at rette i sine indlæg i tidligere tråde og hvis du laver endnu en postering i tråden, vil den blive vist øverst - dette er også beskrevet i guiden der ligger øverst i dette forum.

Der er desværre ikke nogen universal regler for hvordan du indstiller skærmens farver. Samsung har lagt et program i deres driver der kan hjælpe (eller forvirre) men det er nok det nærmeste du kommer en kalibrering uden en egentlig kalibrator.

Jeg ville tage enten en 970P eller en VP930 - som du nok har læst i vores test, så er der en del mere overdrive slør på 970P, så hvis du ikke vil ha' nogle svage hvide skygger efter ting der bevæger sig på grålige baggrunde så er det VP930 du skal tage.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3133
Ja - det er vist også den eneste du har kigget på der hedder VP930 og den eneste skærm i verden der har det modelnummer, så der burde ikke være så meget at tage fejl af.

Vær blot opmærksom på at der ikke er pixelgaranti på denne skærm.
Senest rettet af Torben Rasmussen 7. feb 2006, 14:11, rettet i alt 1 gang.
Af Lars
#3134
Venligt svar takker
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3135
Hvis det var ironisk ment, var det malplaceret ;) Du har 3 modeller valgt og ingen af dem hedder det samme og kun tallet 9 indgår i alle 3 skærmes modelnummer. Jeg tror ikke mit første indlæg kan fejlfortolkes.
Af marz.dk
#3151
jeg har valgt viewsonic vp930, havde samme ønsker som du, grafisk produktion og gaming... samt video...
de har osse en ok pixel garanti...

får min skærm senere idag og glæder mig enormt...
men jeg må indrømme jeg vaklede lidt mellem 970p og vp930 de er næsten lige gode, men vp930 har ifølge anmeldelser bedre farver efter farve korrektion, samsung er bedst fra fabrikken af, men jeg har ikke noget imod at lægge lidt benarbejde...


[quote]Note on Pixel Defect Policy:
For any sub pixel defect (red or green or blue) ViewSonic LCD display products are warranted in accordance with the ISO standard 13406-2 class II. On pixels ViewSonic exceeds ISO 13406-2 class II requirements not allowing for any defective (permanently dark or bright) complete pixel consisting of red, green, and blue sub pixels (“Zero Pixel Defect Policyâ€
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3156
Det er desværre en lidt sparsomt udvidet garanti de har givet der, idet de jo kun vil dække helt lyse eller sorte pixelfejl og ikke har nogen udvidelser på sub-pixels. Det er trods alt oftere subpixels der smutter et par stykker af, end det er alle 3 subpixels i samme pixel der går i stykker.

Men lidt har selvfølgelig også ret og det er da et skridt i den rigtige retning. Med den mængde pixelfejl der efterhånden er rapporteret omkring VX922 så er de måske bange for at tage skridtet fuldt ud :)
Af marz.dk
#3168
kfc: alle de anmeldelser jeg har set på nette omkring vp930'eren har været meget forskellige og det er enormt svært at finde en fælles opfattelse af skærmen.

Jeg fik min vp930 med posten tidligere...

jeg går fra en pro crt skærm, viewsonic pt775 som har tjent mig fabelagtigt i over 10 år...
og jeg må indrømme at jeg er meget skuffet.

farverne er ikke rigtige og det medfølgende software lever slet ikke op til forventningerne jeg havde efter jeg på viewsonics side så en interaktiv flash præsentation af perfect suite.
indstillings mulighederne er halveret og ikke detaljeret nok.

baglyset slår osse alt for meget igennem i alle 4 hjørner. i mine øjne uacceptabelt.

pixel fejl to stk, en i nederste venstre hjørne (blålig) ikke noget problem, den anden er midt på skærmen en lysende rød en, hvilket er meget trælst.

i spil forfærdeligt... jeg spiller day of defeat og det føles som at gå tilbage til stenalderen.

skærmen ryger tilbage i overmorgen, prøver en samsung 970p istedet.

men aller helst ville jeg ha en crt igen, men de er fandeme svære at opdrive i en rigtig god kvalitet, havde min øjne på viewsonic P227fb og g225fb men kan hverken finde forhandler eller information fra viewsonic af.

marz.dk
Af marz.dk
#3170
hjælp!!!

nu går der rygter om at 970p er en 6bit skærm selv om samsung siger 8bit...

er 193p+ osse kun 6 bit...

det er ikke underligt folk bliver forvirret.

marz.dk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3178
Som jeg skriver en den anden tråd hvor spørgsmålet også stilles, så er det 8 bit pr. subpixel i både VP930, 193P+ og 970P skærmene. Har du ikke et par links til de her påstande?

970P er ikke mere velegnet til spil end VP930 - bare så du er klar over det. Du får nok færre problemer med backlight og pixelfejl, men derudover er der ikke de store forskelle.
Af marz.dk
#3182
link til 'googlet' rygter.
http://www.google.com/search?complete=1 ... gle+Search

mange af mine tidligere observationer var måske lidt hurtige, man vænner sig til nogle af tingene, ligesom forskellene på analog og digital lyd i starten.

efter megen læsning og endnu en laaang nat, tror jeg du har ret i at vp930 er bedre til mig end 970p.

ville bare ønske at lcd monitors idag var bedre allround end crt monitors for 10 år siden...

marz.dk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3186
Jeg er tilbøjelig til at give rygterne ret. Hvis man forstørrer gradienterne med en lup, er der farveforskelle på tværs af gradienten på min 193P+. Måske man skulle rette en henvendelse til Samsung.