Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#2813
Jeg har set at følgende kommer på tilbud i Metro til 2200 og ville høre, om der er nogen der har erfaringer med den:

Fujitsu-Siemens 19 TFT C19-12
19" TFT Model C19-12
Opløsning:1280x1024 - Responstid:8ms
Kontrast:500:1 - Lysstyrke:280cd/m2
Betragtningsvinkel:150/130 Grader

Jeg skal bruge den til at se tv og dvd'er på samt spille spil, internetbrug og tekstbehandling.

Der står ikke om den har dvi-indgang - er dette meget vigtigt?

Hilsen Louise
Brugeravatar
Af hightower
#2853
hej louise, jeg har ikke erfaring med den skærm (men dog fujitsu-siemens), men ja DVI er vigtigt - det er digital indgang fremfor VGA som er analog. Det giver et klart bedre billede, men kræver dog at dit skærmkort har den udgang. Men når du skal bruge din skærm til spil og dvd'er, vil jeg nok anbefale en widescreen som jeg selv har, men den er dog lidt dyrere. Læs evt tråden her i forum og træf din beslutning ;)
Af Louise
#2854
Øøøhm - lige et dumt spørgsmål...
Hvordan ser jeg om mit skærmkort har dvi udgang?

Det med en widescreen véd jeg ikke rigtig - er det ikke ubehageligt i starten, til man vænner sig til det?

Alm. fjernsynsprogrammer bliver vist også stadig mest sendt i det gamle format (4:3 eller hvad det hedder) - gør de ikke?
Brugeravatar
Af hightower
#2857
kig på bagsiden af computeren og sammenlign med et billede af DVI:

http://av-connection.com/Info/Technical/DVI.asp

skærmen har dog også VGA indgang. Det tager et par timer at vænne sig til, men ser du en del DVD og spil er det fedt. Ligesom alle TV idag er widescreen. Det er der en grund til :) De fleste TV udsendelser bliver stadig sendt i 4:3 men det skulle ændre sig i løbet af i år...
Af Louise
#2860
Hov nej, nu kommer jeg jo i tanke om, at skærmen ikke skal kobles direkte til pc'en men gå via min tv-tunerbox. Det ser ud som om ingen er dvi - tak for linket.

Er det sådan at den altid går ud fra "det svageste led" forstået sådan, at hvis nu fx jeg skiftede til et grafikkort med dvi, ville den alligevel kun bruge vga, da tuneren har det stik?

Jeg er vist i øvrigt ved at blive lun på ideen med en widescreen alligevel... Man må jo være lidt fremsynet... :-)
Brugeravatar
Af hightower
#2863
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig mht TV tuner spørgsmålet, da jeg intet aner om det. :(( Men du har ret i at man må være lidt fremsynet, hvilket også var grunden til jeg anbefalede den med dit behov. Det er trodsalt 'kun' 3-400kr mere som den koster og så har den DVI, hvis du senere skulle få brug for det.
Af Louise
#2864
Tak for de hurtige svar - jeg må vist lige i tænkebox :-)