Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Rune
#2595
Vil der være stor forskel på Dell 2005FPW og Viewsonic VP930 ydelsen i spil?

Vil helst undgå at skulle køre 1280x1024 på skrivebordet osv. derfor ser Dells Widescreen meget lækker ud men vil den performe mere eller mindre ligeså godt i spil?

Læste engang at 25 ms S-IPS paneler var så gode i spil som TN paneler med lavere responstid. Hvordan ser det ud idag? Kan et 16 MS S-IPS konkurrere med M-PVA panelet med overdrive i spil?

Er det muligt at køre spil der ikke understøtter widescreen opløsninger i f.eks 1280x1024 med sorte kanter i siden uden billedet bliver grimt?
Kunne ikke forestille mig at et strukket billede som ikke kører skærmens native res ser særlig kønt ud :)

på forhånd tak
Rune
Af steve-lainen
#2611
Hej Rune

Jeg kender intet til VP930, men jeg har selv en FPW2005, som jeg er super glad for. Før jeg anskaffede den, så var jeg ret nervøs for, hvordan det ville se når billedet blev blæst op og/eller strukket i spil. Men mine bange anelser blev gjort til skamme. Jeg har kørt mine spil i full screen og selvom deres aspect ratio har været 4:3 og nogen gange, en temmeligt lav opløsning (640x480), så er det ikke noget jeg overhovedet lægger mærke til. Der er selvfølgelig en forskel, og hvis du kigger efter og sammenligner med det oprindelige billede i 4:3, så kan man se en forskel, men når først showet kører, så ser man det ikke (jeg gør ihvertfald ikke).
Og ja, du kan sagtens køre i 1280x1024 med eller uden bjælker. Kørte selv RTCW i 1280x1024, hvor det var blæst op i fuldskærm (dvs også strukket) og det så nydeligt ud. Igen selvfølgelig er der en forskel, hvis du sammenligner, men billedet er ikke grimt og ubrugeligt.

Jeg ville helt klart købe en FPW2005, hvis jeg var dig.

Venlig hilsen

Peter
Af Rune
#2653
Tak for det gode svar :) Nu har jeg bestilt en 2005 FPW hos Dell og håber den vil kunne følge med i Call of Duty. Er lidt bange for at købe en skærm hos Dell da benyttelse af deres 14 dages returret koster over 700 kr! troede ikke det overhovedet var lovligt i DK. Men har bestilt en alligevel og håber selvfølgelig på at få en uden pixel fejl og alt for meget af det berygtede backlight bleeding.
Af ledderlappan
#2664
Er lidt bange for at købe en skærm hos Dell da benyttelse af deres 14 dages returret koster over 700 kr!

De 700kr skulle være et "worst case" scenario. En af mine kammerater har også købt en 2005 FPW hvor han også havde udtrykt bekymring omkring prisen på deres returret og ringede til dem. Ved en alm. returnering skulle prisen ikke være noget særligt.

Det er desuden en god skærm med en masse smarte funktioner :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2671
Jeg tror nu den med de 700 kr. er god nok hvis du ønsker at få pengene retur. Hvis produktet fejler noget så koster det selvfølgelig ikke noget, men deres lager ligger ikke i Danmark, så derfor løber der hurtigt ekstra omkostninger på returfragten.
Brugeravatar
Af hightower
#2719
Man kan ikke aflevere/sende skærmen hos Dell DK på strandlodsvej på amager, men man skal sende den til Irland med Dell's fragtmand - UPS. Så jo, lidt afhængig af størrelse, skal du regne med 4-800kr, hvilket gør en Dell monitor lidt uinteressant i mine øjne... :(( Købte selv en 1905FP for et års tid siden, det gik lige op med at sælge eller sende den retur, så jeg solgte den :o
Af steve-lainen
#2758
Hej Hightower.

Jeg kørte skam også i widescreen opløsning, men kørte også i 1280x1024 for at se, om det kunne bruges. Kender godt widesreengamingforum. En superside :-)

God weekend.

Peter
Af Rune
#2936
Har nu endelig modtaget skærmen fra Dell og den har som skærmen i havde testet her på siden også noget backlight bleeding. Dog ser det ikke så slemt ud som den i havde til test (medmindre kameraet gør effekten mere tydelig). Har læst et par steder om folk der skriver at det går væk af sig selv med tiden, meen kan det nu også passe?

Det der faktisk irriterer mig mest er skriften på skærmen, som jeg syntes ser meget underligt ud. Lidt svært at forklare.
Det er som om at jeg svagt kan ane grønne og rødlige farver i og omkring bogstaverne. Dette er meget tydeligt f.eks på denne side hvor bogstaverne er sorte og baggrundene lyse. Er dette et kendt fænomen, en defekt eller er det bare mine øjne der ser farver? Minder lidt om at have de røde og grønne 3d briller i pap på :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2939
Jeg ville ikke løbe an på at belysningen bliver bedre. Jeg kan ikke se hvad der skulle tale for at den bliver bedre frem for at blive dårligere, men det kan da godt være at der er enkelte brugere der har fået udjævnet deres lysfordeling, men mon ikke der er et ligeså stort segment der har oplevet det modsatte?

Hvis du kører med DVI tilslutningen er der nok ikke noget du kan gøre ved farverne. Jeg har set andre fladskærme hvor det så ud som om der var konvergensfejl (hvilket jo ikke burde være muligt med en TFT LCD skærm) og det kunne ikke justeres væk. Min 193P+ har f.eks. lidt problemer med lodrette lilla linier, hvor der kan anes en smule blå ved siden af dem.

Har du slået ClearType til i windows? Hvis ja, så prøv lige at slå det fra igen og se hvad der sker.
Af steve-lainen
#2942
Hej Rune

Tillykke med din nye skærm :-) Det er da ikke rart at høre, at der er problemer med farverne på din skærm. Er du tilsluttet via DVI eller D-sub (den normale analoge indgang på en skærm). Jeg har set en del anmeldelser af LCD-skærme, hvor billedet via den analoge D-sub indgang ikke var godt, men at problemerne forsvandt så snart man brugte DVI indgangen.

Hilsen Peter
Af Rune
#2944
Jeg har prøvet både med ClearType til og fra og kan desværre se effekten med begge type tekster. Skærmen er tilsluttet via DVI :)

Har lagt mærke til at den lilla/røde farve skærmen har set fra en vinkel, er meget udpræget endda fra få graders vinkel. Er klar over at dette er måden S-IPS fungerer, troede bare ikke dette var så tydeligt. Kunne det have noget at sige omkring tekst farven?

Derudover kan jeg se et sort gitter lignende mønster i skærmen nogen gange når billedet er i bevægelse. Aner ik hvad det er måske det i kalder dårlig coating? Men går ikke ud fra dette er noget der kan have indflydelse på tekst farve?
Af Wired
#2996
Jeg har haft også haft en 2005FPW og med ClearType slået til, var skrift også underlig at se på. Men uden ClearType stod al skrift knivskarpt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#3003
Mon ikke gitteret er det såkaldte pixelborders. Jeg har også oplevet dette på 20" versionen af skærmen - det er vel et mønster da har samme pitch som pixelafstanden?

Det lyder dog ikke helt godt at du har farvede områder omkring f.eks. tekst. Prøv evt. at kontakte Dell og hør om det er noget de tidligere har oplevet - de har trods alt en ret god returservice.