Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#2444
Hey

Jeg er ejer af en samsung 913N og efter at læse rundt på siden og i forum har jeg fundet ud af at visse skærme kan have problemer med sort skfrit på hvid baggrund. Jeg mener at have læst at det er microsoft det har udviklet det.

Jeg fandt en tråd for et stykke tid siden, men den er blevet fuldstændig væk for mig. Jeg har prøvet søg funktionen uden held.

Nogen der ved hvor programmet eller tråden er? :)
Og er der evt andre ting man kan gøre for at forbedre det? Og i det hele taget opsætning, her tænker jeg på opsætning, sharpness, Coarse, Fine osv.

Ellers rigtig god side. Jeg har efterhånden brugt en del timer herinde. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2452
Jeg tror ikke lige jeg er helt med? En fladskærm der er korrekt indstillet har ikke problemer med tekst på nogen form for baggrund. Så det du bør fokusere på er blot at få indstillet din skærm så teksten er skarp.

Hvis du tænker på den feature hos microsoft der hedder "forøg læsbarheden af tekst på fladskærme" så gør det blot det at den tilføjer anti-aliasing på teksten så den virker blødere. Det burde ligge i egenskaberne for skrivebordet.

Har du da problemer med tekst af nogen art? Hvis du ikke har problemer kan jeg ikke se nogen grund til at forsøge at "løse dem"...
Af Echo
#2461
Problemer vil jeg ikke kalde det. Men f.eks. overskrifterne inde på www.tweakup.dk, de står lidt mærkeligt.

Det kan godt være det bare er mig der er paranoid, men når jeg køber noget vil jeg gerne have det er perfekt. Altså inden for rimelighedens grænser. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2467
Hvis det kun er en specifikt stykke grafik der ser sjovt ud, så er det nærmere grafikken end skærmen den er gal med. Hvis den tekst du læser her på siden står klar og tydelig uden skygger så fejler skærmen ikke noget.
Af Echo
#2487
Oki. Skriften her på siden står helt perfekt. Og jeg vidste ikke cleartype lå i windows. Jeg har prøvet det, men jeg synes det gør skrifter lidt mere slørede.

Mange tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2492
Ja, cleartype er, som jeg skriver, en form for anti-aliasing hvor de omkringliggende pixels tildeles en overgangsfarve så teksten ser mere rund ud. Jeg finder det personligt hamrende irriterende idet man har betalt for en fladskærm, med ultraskarp tekst og derefter ødelægger man det så med at putte anti-aliasing på det. Sådanne teknikker hører kun til i spil :)