Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#2428
Jeg er blevet lidt hug på der skal stå en 20" widescreen på mit skrivebord og derfor kunne jeg godt bruge jeres hjælp til at vælge den rigtige.

Jeg kører normalt 1600x1200 da jeg klart foretrækker massere af plads på skrivebordet til vinduer, men min Sony G400 19" (Trinitron, 1600x1200 85Hz) er ved at blive gammel at se på, så jeg har haft en fladskærm i tankerne hvis de altså de efterhånden kan følge med de bedste Trinitron billederør.
Jeg kunne så godt tænke mig en Widescreen da jeg synes det ser bedre ud end 4:3 - især i spil hvis de understøtter det.

Jeg bruger programmer der bare bliver vist i et normalt vindue og har derfor egentlig ikke brug for et panel der er beregnet til mere end "internet browsing", men jeg har altså store forventninger til farvegengivelsen og er derfor rimelig sikker på at jeg ikke vil være tilfreds med et panel som TN.
Selvom jeg befinder mig mest på skrivebordet spiller jeg også ind imellem og der forventer jeg en skærm som slet ikke laver noget tearing for det gør min CRT ikke og man skal ikke nedgradere eller gå på kompromis med billedkvaliten - skærmen er jo det virkelige redskab - ikke computeren ;)

Så en skærm til spil og flot billedekvalitet på skrivebordet (skal kunne sammenlignes med Sony Trinitron) er hvad der søges.

Jeg kiggede i jeres database og fandt følgende paneler til 20" Widescreen :

- 3 ms (g2g) P-MVA panel
- 8 ms TN (CPT)
- 8 ms P-MVA (AUO M201EW01 V0)
- 8 ms (g2g) P-MVA (AUO M201EW01 V0)
- 16 ms S-IPS (LG.Philips LM201W01)

Dem med fed er vel de interessante - det ene er vel cremen hvis man vil have god farvegengivelse og det andet er tearing i hvert fald helt væk. Så er det bare hvad der er best.
Af Salkcin
#2441
Jeg har læst lidt på siden nu og kan se at P-MVA skulle have en fordel pga. den høje kontrast som skulle hjælpe ved læsning af tekst grundet den bedre kan vise sort. S-IPS kunne vidst også have en gulligt skær...

Jeg tænkte så på hvor at Viewsonic VX2022 bliver af? den skulle jo have P-MVA på 3ms, høj kontrast og kunne vise 24 bit uden at skulle kompensere for noget.
Kan se den har været til salg i tyskland siden August, men er det nu ikke mere. Viewsonic har den heller ikke listet på deres hjemmeside mere!?

Kom nu bare og læs min første post. Så lang er den ikke :(
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2443
Det kan selvfølgelig være, at ViewSonic ikke har valgt at lancere produktet endnu eller der kommer en anden version af den ingen længe, men det lyder underligt at den ikke er til at finde endnu. Man kan eventuelt prøve at tage kontakt til ViewSonic og forhøre sig.

Det er rigtigt at S-IPS panelerne ikke almindeligvis har et så højt kontrastforhold og det ses typisk i de helt mørke nuancer, hvor der mangler lidt dybde.

Det kommer naturligvis lidt an på din prisramme, men den testede Eizo S2110W er virkelig lækker. Det er godt nok en 21 tommer skærm, men den har samme opløsning som 20 tommer skærmene.
Du kunne også kigge på Dells 20 tommer widescreen og håbe på, at du kan få en uden backlight problemerne.

Derudover har Apple jo også deres 20 tommer Cinema Display, som folk generelt er ret begejstrede for.
Af Salkcin
#2445
Hvad kan du sige om Belinea 102035W - 8 ms (g2g) P-MVA panel, 1:800....
- Specificationerne på Belinae 102035W

...og Acer AL2032WA - 8 ms P-MVA (AUO M201EW01 V0), 1:800
- Specificationerne på Acer AL2032WA

Hvad kan du sige generelt om P-MVA ift. S-IPS?

Loftet ligger nok omkring 6500kr - så er vi oppe i rigtig mange penge, men vil da gerne betale for noget ordenligt.

Er der nogen af de Dell skærme som er helt uden backlight problemmet?
Apple's udgave er ikke rigtig aktuel da jeg vil have en sort skærm.
Af caero
#2458
Jeg har haft 102035W i omkring 2 uger nu.

Første indtryk af skærmen var:

+ Ingen ghosting
+ Meget lys
+ Ingen pixelfejl (ikke en eneste)
+ Let opsætning

- Lidt dårlige farver


Efter lidt nørklen og kalibrering (adobe gamma kan gå, men en egentlig hardware calibrator er klart at foretrække) er skærmens farver rigtig gode og kan bruges til fotoredigering.

Så jeg er generelt ret tilfreds med købet taget i betragtning af at den kun koster omkring 3900.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2459
Salkcin: Jeg har descærre ingen erfaring med Acer skærmen og er helle rikke umiddelbart faldet over tests, så jeg kan ikke sige så meget.

Jeg har derimod også hørt flere positive oplevelser med Belinea skærmen, som er tilsvarende til caeros.

Almindeligvis har man jo brugt IPS teknologien, hvis man skulle lave en grafikerskærm, men flere og flere producenter er begyndt at eksperimentere med P-MVA og S-PVA nu. LaCie bruger f.eks. P-MVA i deres nye skærme.

Begge teknologier har nogle fordele og ulemper, men en af grundene til, at man er begyndt mere med VA paneltyperne er den højere kontrast, som typisk er at finde nede i de mørke nuancer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2518
Nu var det jo en test af Acer skærmen der blev efterlyst ;) Man kan desværre ikke direkte overføre erfaringer med et panel fra en model til en anden...
Af ledderlappan
#2521
Nu snakkede han om både den Acer og Belinea'en. Kan godt se at det faktisk er en "ældre" test, men det kunne jo være han ikke havde set den :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2522
sorry... den besked smuttede igennem filteret. Du har ret :p