Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MortenC
#2402
Hej

Skal bruge en 19" fladskærm til hjemmebrug, primært til Officepakke, mail og surfing.
Skal også bruge en til mine børn, som kun er 5 år og derfor ikke spiller nogen form for krævende spil endnu.
Da skærmene skal stå ved siden af hinanden i stuen vil jeg gerne have 2 ens.
Pivotfunktion er et krav, og jeg er dermed nået frem til at Samsung 913V ville være fint til vores brug, men hvad er det man får mere ved at ofre ca. 1200.- mere pr. skærm og købe en 193P+?
Kan godt se at kontrast og opdateringshastighed er forskellig, og manglende DVI på 913V, men er det forskellig teknoglogi der giver den forholdsvis store prisforskel, og er det til mit brug pengene værd at købe 193P+?

Eneste grund til at jeg er endt på Samsung er at jeg kender flere som har Samsung og er godt tilfredse, men forslag er meget velkomne.

Pft
Morten
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2406
193P+ er overkill i et sådant tilfælde. 913V er dog ikke særlig avanceret og manglen på DVI er et helt klart minus. Jeg tror jeg ville satse på en helt 3. skærm.

Hvad er prisrammen? Så billigt som muligt?
Af MortenC
#2414
yakken skrev: Hvad er prisrammen? Så billigt som muligt?
Prisramme meget gerne 2000-2500.-, men giver hellere 3000.- end at fortryde købet efter kort tid, for at spare her og nu.

Morten
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2417
Hmmm... det er ikke muligt at få en ordenlig skærm med DVI til under 2500 kr. men til dit brug kan det næsten ikke forsvares at skyde prisen op på 3K.

Herunder er en liste af skærme til 2.500 kr.
Liste over 19" modeller under 2500 kr.
Der er et par stykker af dem der har DVI, men det er oftest widescreen modellerne. Her bør du gøre op med dig selv om disse opfylder dit behov - en widescreen skærm der ikke har pivot er nok ikke det bedste til office og surfing.

Personligt ville jeg nok satse på en Philips model - også selvom S6 serien ikke er omfattet af Philips pixelgaranti. Har du overvejet at gå ned i en 17" model i stedet? Her vil du kunne få en væsentlig bedre skærm til samme penge uden at give afkald på opløsningen.
Af MortenC
#2422
Hej

Jeg har selv lavet samme søgning med de 2500.- men når man så ønsker pivot, så er der kun Samsung 913V tilbage.
Ellers kommer man som du selv skriver hurtigt op på kr. 3000.- og så ville jeg muligvis gerne ofre de yderligere kr. 500.- for at få 193P+.

Jeg vil dog kigge lidt mere på 17" men lavede et par enkelte check i starten og syntes ikke at prisforskellen mellem 17" & 19" var så stor at det var værd at overveje.

Kan du (eller andre) komme lidt mere ind på hvad det er der gør 913V så meget dårligere end 193P+, udover opdateringhastighed, kontrast og manglende DVI??

Pft
Morten
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2423
913V benytter et TN panel hvor 193P+ har et PVA panel. Der er en markant forskel i farverne på de to skærme. Finishen er også en anden idet 193P+ har fået en kærlig hånd fra designerens side.

Pivot på en 17" eller 19" skærm giver ikke ret meget. Du har trods alt et næsten firkantet billede på 1280x1024 som så bliver til 1024x1280 - dvs. du vinder ca. 250 pixels hvilket ikke er ret meget ift. f.eks. en widescreen model.