Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af relausen
#2306
Hej alle. Jeg står for at skulle købe mig en 19" fladskærm. Efter mange timers læsning, ikke mindst på dette glimrende site, har jeg kogt valgmulighederne ned til Samsung 193p+ og ViewSonic VP930.

Jeg kører Linux, og så er der jo et potentielt problem med 193p+'eren - den har jo kun softwarestyring af indstillingerne !:(

Jeg har fundet et projekt på SourceForge, der skulle muliggøre styring. Se DDCcontrol.

Er der nogle af jer herinde, der har prøvet at bruge dette? Hvis ja, vil jeg mægtig gerne høre om erfaringer!

Jeg kører dual boot på maskinen, så jeg har mulighed for at køre MagicTune fra Windows.

Gemmer MagicTune indstillingerne i noget statisk RAM-agtigt i monitoren, eller bliver disse sat ved opstart af Windows? Hvis de bliver gemt i skærmen kan jeg jo blot gøre det på den måde.

Skulle jeg hellere gå efter ViewSonic'en? Det skal siges, at jeg ikke bruger maskinen til spil, så det er billedkvaliteten, der er afgørende, ikke hastigheden.

Nå, det var en længere smøre. Jeg takker på forhånd for svar :)

Bedste hilsener fra

Rune Lausen
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2311
MagicTune skulle gerne skrive direkte til skærmens hardware - jeg kører ikke magicTune i baggrunden og mine indstillinger bliver husket.
Jeg har desværre ikke erfaringer med omtalte program, men så vidt jeg er orienteret så er det den eneste måde at ændre på farverne direkte i Linux.
Af relausen
#2315
yakken skrev:MagicTune skulle gerne skrive direkte til skærmens hardware - jeg kører ikke magicTune i baggrunden og mine indstillinger bliver husket.
Tak for svaret. Det lyder lovende.

Jeg tillader mig lige et ekstra spørgsmål, som jeg måske burde lave en ny tråd på:

Givet, at skærmen som sagt ikke skal bruges til spil, er den ene skærm så at foretrække for den anden, eller skal jeg kaste en mønt :)?

Jeg spørger fordi testene rundt omkring - og til dels også herinde - forståeligt nok fokuserer forholdsvis meget på egnethed til spil, men det er jeg ligeglad med.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2317
193P+ er en udmærket skærm til andet end spil, hvis man lige skruer lidt på gamma-korrektionen i det medfølgende MagicTune. Den har en anelse for meget gamma som standard, men ved at korrigere (+0.3) i softwaren og sætte lysstyrken ned til 70% så er billedet meget kontrastfyldt og viser nogle gode farver. Læg mærke til at gammakorrektionen på mystisk vis regnes positivt i MagicTune så +0.3 giver et mørkere billede...

Alternativt kan dette også gøres i din grafikkort driver, men så virker det først når denne er loaded.

Eizo har også nogle ret gode skærme, men de er ofte ret pebrede og til almindeligt brug vil 193P+ sikkert være rigeligt. Jeg er i hvert fald tilfreds...
Af relausen
#2351
Jeg tillader mig lige at svare på mit eget indlæg:
relausen skrev:Jeg kører Linux, og så er der jo et potentielt problem med 193p+'eren - den har jo kun softwarestyring af indstillingerne !:(

Jeg har fundet et projekt på SourceForge, der skulle muliggøre styring. Se DDCcontrol.

Er der nogle af jer herinde, der har prøvet at bruge dette? Hvis ja, vil jeg mægtig gerne høre om erfaringer!
Jeg har nu kigget lidt mere rundt omkring og fundet følgende kommentar fra X-bit Labs:
In my previous reviews I also mentioned the DDCcontrol utility that allows controlling these button-less monitors from under Linux. The utility has matured by now, acquiring a graphical interface (GTK+) and an applet for the Gnome Panel. It supports a large list of monitors, including the 173P+ and the 193P+
Det lyder jo rigtig godt, og sammenholdt med de generelt meget rosende omtaler af 193p+ rundt omkring tror jeg, det bliver den jeg køber!

Tak for et super site! Det er en fornøjelse at opleve at "bagmændene" tager det seriøst, ikke mindst i forummet!

Bedste hilsener fra

Rune Lausen
Af relausen
#2352
yakken skrev:193P+ er en udmærket skærm til andet end spil, hvis man lige skruer lidt på gamma-korrektionen i det medfølgende MagicTune. Den har en anelse for meget gamma som standard, men ved at korrigere (+0.3) i softwaren og sætte lysstyrken ned til 70% så er billedet meget kontrastfyldt og viser nogle gode farver.
Endnu en gang tak for svar! Det vil jeg huske, når jeg får den hjem om et par dage :)