Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af BigFooT
#2251
Jeg har gennem mange år haft CRT-skærme men har nu besluttet mig for at købe en fladskærm. Jeg har så det problem at jeg nærmest intet ved om de forskellige produkter der er på markedet. Efter lidt søgen frem og tilbage er jeg dog kommet frem til at en LG Flatron L1780Q måske er det jeg leder efter, men har et par spørgsmål jeg gerne vil have besvaret inden jeg køber noget. Det er jo trods alt halv mange penge det drejer sig om.

1. Er LG Flatron L1780Q et godt bud på en god all-round skærm?
2. Er der nogen grund til at købe 19" frem på 17" når der ingen forskel er i opløsningen de kan klare?
3. Er det dumt at købe skærm nu, er der noget nyt på vej der er værd at vente på?

Og så lige et helt 4. som er lidt off-topic :)
Hvordan kan det være at skærmen på min 3 år gamle bærbare kan gå op i 1400x1050 når de nyeste 17" skærme kun kan klare 1280x1024?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2257
LG 1780Q er et udmærket bud på en mid-range skærm der opfylder de fleste almindelige brugeres behov. Den er desuden køn at se på og har pixelgaranti imod døde lysende pixels i 3 år.

Den primære grund til at købe en 19" frem for en 17" er for at slippe for at tingene bliver for kompakte på skærmen. Jeg selv holder mere af at have en lidt større skærm så jeg slipper for at knibe øjnene sammen, men jeg er jo også en gammel knark :)

Der kommer ALTID noget nyt. Du kan være 100% sikker på at du ikke kan holde pengene hjemme på en fladskærm og at teknologien er kørt bagud om 3-4 måneder, så med den mentalitet så får du aldrig købt noget. Der kommer ikke noget der vil revolutionere verden i den nærmeste fremtid og selvom der gør, så vil det være så dyrt at du ikke kan betale dig fra det - her tænker jeg f.eks. på LED baggrundsbelysning og OLED displays.

Du må ikke sammenligne panelerne i en bærbar med en stationær fladskærm. Det er slet ikke samme kvalitet vi taler om her. Prisen er en helt anden til de bærbare - du kan f.eks. kigge på responstiden for et panel til en bærbar og konstatere at den er håbløs langsom ift. en stationær fladskærm.
Af BigFooT
#2258
Den skærm jeg bruger nu er godt nok en 19" men til gengæld kører den med en opløsning på 1600x1200 så jeg tror ikke at jeg får problemer med ikke at kunne se tingene :) Jeg tror at jeg holder mig til at købe en 17" indtil der kommer nogle 19" der kan tage en højere opløsning. Men jeg siger i hvert fald tak for svarene, jeg tror det bliver en LG 1780Q valget falder på. Jeg venter nok med at købe til om et par dage så hvis der er nogen der har nogen invendinger kan de jo bare skrive i indlægget her..
Af BigFooT
#2261
Jeg har nu kigget lidt rundt på mulighederne og set at mange har valgt Samsung SyncMaster 173P+ frem for LG'en. Jeg fandt så ud af at den også har en andet panel:

LG L1780Q har et 17 tommer 8 ms TN (LG.Philips) panel.
Samsung 173P+ har et 17 tommer 8 ms (g2g) PVA (Samsung LTM170E8-L01) panel.

Da disse skærme jo koster nogenlunde det samme og ser godt ud begge to vil jeg lige høre hvilken der er bedst til allround brug...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2262
173P+ er udmærket så længe du ikke spiller på den. Den vil have bedre farver end LG'en idet PVA panelet kan vise 24 bit imod TN panelets 18 bit, men tests har vist at responstiden ikke er så god i virkeligheden. Du kan læse en test af 173P (uden overdrive) her på siden.
Du får samme pixelgaranti på de to skærme.
Af BigFooT
#2271
Så tror jeg, jeg holder mig til LG'en...
Af Juvic
#2287
Hmm Nu ved jeg ikke lige hvad Yakken mener med det hans siger ang. 173p plus og spil..

Nu er det sådan jeg sidder med en 193+ plus.. Den samme bare på 19" istedet.. Jeg har SLET ingen problmer harft med at spille.. Selv i spil som Need for speed - Most wanted er der ingen problmer.. Heller ej i CS:S, F.E.A.R. eller Call of duty 2.. Så Yakken vil du ikke forklare dig selv nærmere ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2309
Uafhængige tests hos Xbit Labs har vist at 173P+ har problemer med sin overdrive enhed i den forstand at den praktisk talt ikke gør noget som helst. Responstidsmålingerne viste derfor samme responstid som en 173P uden overdrive hvilket var omkring 25 ms for de bedste målinger og over 80 ms for de dårligste (afhængigt af hvilken farve der blev skiftet til).

Off topic:
Jeg er udmærket klar over hvordan 193P+ opfører sig (jeg har den jo selv) og den har nu altså også lidt problemer i spil især i form af overdrive trailing. Hvis du ikke kan se fejlen, så er alt jo i skønneste orden, men faktum er at overdrive trailing KAN ses på denne skærm, hvilket også nævnes i vores test.