Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2168
Læg mærke til at der kun er indgang til et enkelt DVI stik og da vi jo alle ved at DVI udgangen kun er certificeret til 1600x1200 ved 165 MHz båndbredde på de bedste kort pt. (måske 1920x1200 med reduceret blanking) så der skal et DualLink kort til før der er billede på skærmen. Med DualLlink menes der altså ikke 2 DVI udgange, men 2 TMDS transmittere pr. DVI udgang så der er 330 MHz at gøre med.

Så før du render ud og køber skærmen, må du hellere lige tjekke at du har fået indkøbt et grafikkort med DualLink DVI udgang - hvilket for resten ikke lige er standardløsningen fra de forskellige grafikkortproducenter...

Lugter den skærm ikke lidt af Mac-wannabe? 3 knapper, en minimalistisk fod og nada ergonomi?
Af Wired
#2544
De skriver dog at Dell er klar over problemet. 2005FPW taget i betragtning, bør de have fået styr på baggrundsbelysningen. Synd at en skærm som 2005FPW skal skæmmes af sådan noget ****. Håber for Dell's skyld ikke at 3007WFP skal skæmmes af noget lignende.
Af steve-lainen
#2619
Jeg er selv en glad ejer af en Dell FPW2005 som også har "problemer" med baggundsbelysningen. Jeg synes det bliver gjort til et aaaaaaaaaaaaaaaalt for stort problem. Bevares det er der, men hvor mange sider egentligt konstant og bander svovler over, at det er der. Vi ved det er der, men det er IMHO ikke så skæmmende, at det totalt ødelægger oplevelsen ,og når musikken spiller så er der sgu ikke en kæft, der lægger mærke til det. Det skal da ihvertfald ikke være noget argument mod at købe skærmen.

Hilsen Peter
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2620
Du har ret steve, men nogle af skærmene _har_ virkelig problemer. Jeg har set mange modeller hvor det kun bemærkes når man kigger efter det, men f.eks. den jeg testede var ret slem - nærmest ulidelig at sidde foran.

På den måde varierer det også meget - men ligeledes er det jo også individuelt hvor meget folk irriteres af det.
Af steve-lainen
#2627
Hej Rasmus.

Du har selvfølgelig fuldstændigt ret i, at folk påvirkes forskelligt. De billeder jeg har set på forskellige hjemmesider, hvor man kan se den ujævne baggrundsbelysning, har lignet det min skærm har på en prik, men okay. Hvis der er nogen der er værre så er det noget skidt.

Er der nogen der ved, om det er panelet der er noget galt med, eller en eller anden form for styreelektronik??

Venlig hilsen
Peter
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2632
Oftest er det den måde selve panelet fæstnes til baggrundsbelysningen der er for hård, så du får panelet klemt for hårdt fast i f.eks. hjørnerne. Du kan således ikke rette på det ved bare at skrue på en parameter i elektronikken - det er nærmere produktionsanlægget der skal omjusteres og det er nok ikke helt billigt...
Af Mikael Hansen
#2640
Det kunne da være super smart tænkt, hvis grafikkortproducenterne lavede en funktion, hvor man automatisk eller i det mindste mauelt kunne kompensere for problemer med uniformiteten i lysstyrken/baggundsbelysningen på ens skærm.
Altså jeg mener at hvis skærmen lyser op i højre hjørne, så kunne alternativet til automatisk justering, som nok ville kræve en fuldskærms kalibrator, være en simpel spraycan funktion som dæmper eller skruer op for lystyrken...
Nå men til den til har skærmproducenterne nok selv fundet en løsning.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2659
Man kan jo ikke styre baggrundsbelysningen rent geografisk. Det er et langt rør som ikke har nogen zoner du kan skrue op eller ned for. Her skal du over i LEDs før det teoretisk er muligt.

At skrue på farverne via grafikkortet giver dig jo ingenting idet du kun kan blænde ned og ikke op for farverne. Normalt er en inhomogen baggrundsbelysning heller ikke skarp, men har en flydende overgang så jeg tror dit forslag er så teoretisk som noget kan blive i den sammenhæng :)