Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sjuls
#2145
Jeg har tænkt mig at købe en ekstra skærm til min pc. Skærmen skal udelukkende bruges til afspilning af film , og da jeg ikke gider sidde ved min arbejdsplads og se film, kræves der et forlængerkabel. Hvor langt kan et DVI- eller VGA-kabel være, uden at billed- og lydkvalitet forringes?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2201
VGA kablerne kan ikke være særlig lange og vi snakker nok om 2-3 meter. De bedst afskærmede DVI kabler rækker 10 meter, men så skal du også give mere end en flad halvtredser for dem.

DVI kablerne er i deres natur for resten dårligere afskærmet for støj end HDMI kablerne. Derfor ser du også typisk længere HDMI kabler.
Af sjuls
#2203
Hej Rasmus.

Tak for svaret. Jeg tog chancen og købte et 5 m langt Sandberg- kabel til 105 kr., og det ser ud til at fungere fint.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2215
Længden af kablet er i høj grad afhængig af dit grafikkort også. Hvis dit grafikkort ikke er fuldt DVI kompatibelt (og det er der MANGE der ikke er) så får du problemer med at holde et stabilt billede. Det er oftest Nvidia kort der har problemer med at holde sig indenfor de specificerede grænseværdier, men de største problemer opstår selvfølgelig når man presser citronen og vil køre på grænsen af hvad der kan klemmes igennem et DVI kabel (dvs. 1600x1200 med 165 MHz overførselsrate)...