Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Karsten
#1973
Tak for en god side!

Er 25 ms tilstrækkelig hastighed til video og videoredigering?

Problemet er opstået, fordi jeg gerne vil have optimal kvalitet til halvprofessionelt arbejde med billeder (bl.a. i Photoshop). Det har ført mig på sporet af Eizos 19" L768. Men da jeg også ønsker - lidt mere amatøragtigt, men alligevel - at kunne se video og lave videoredigering, er jeg i tvivl om den opgivne hastighed på 25 ms er tilstrækkelig.

Eizo laver også en 19" S1910 til samme pris (ca. 4.500 kr.). Den er meget hurtigere, men jeg forstår, at billedkvaliteten ikke nødvendigvis er på samme niveau.

Et tillægsspørgsmål: Er der nogen, der har erfaringer med, om man reelt får meget mere kvalitet, hvis man går nogle tusinde kroner opad til f.eks. Eizo 19" L788 (ca. 7.000 kr.) eller Eizo 20" L887 (ca. 10.000 kr.).

Med venlig hilsen
Karsten
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2016
De 25 ms skærme som er på markedet i øjeblikekt kan let komme op på 80-100 ms i nogle overgange, men om det er noget du vil lægge mærke til i videoredigeringen er svært at sige. De er stadig hurtigere i sort-hvid overgange, så det er ikke nødvendigvis sådan at musen trækker slør, men det er en del mere markant end på de hurtigste skærme.

Reelt set er der ikke meget forskel på L768 og L788, så jeg tror ikke du vil opleve en slående forskel. Jeg kan desværre ikke sige så meget om 20 tommeren, da den er blandt de få, som er baseret på Sharps ASV paneler. Dem har jeg endu ikke haft inde, men argumentet for at vælge den frem for de andre skal nok primært ligge i størrelsen på skærmen og derved opløsningen.

S1910 er lidt mere allround.
Af Karsten
#2029
Tak for reaktionen, Rasmus.

Jeg forstår det sådan, at L768 til mit formål vil være et rigtigt godt køb - måske i konkurrence med LaCie319, der er en hel del dyrere, men måske ikke reelt bedre.

Og da jeg aldrig har haft en fladskærm før, har jeg lige et af de helt unørdede spørgsmål: Vil de nævnte skærme kræve et andet skærmkort, end det jeg har til min ViewSonic PT775 ? Har man lov at spørge så dumt?

mvh Karsten
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2031
Jeg ved hvert fald, at Angel her fra siden er rigtig begejstret for LaCie 319 i grafisk sammenhæng, så det er hvert fald intet dårligt valg, hvis du går efter noget af de bedste.

Du vil godt kunne bruge dit gamle grafikkort :) Du vil få mest ud af det, hvis det har en DVI udgang, men du kan nu også bruge den almindelige D-SUB, som du anvender sammen med din ViewSonic nu.

Jeg tror godt du kan satse på L768, så længe du bare er opmærksom på, at den ikke er blandt de hurtigste skærme på markedet, men nærmere i den dårligere ende. Det er dog svært at sige, hvordan det vil påvirke dig - det er meget individuelt.

Men hvis det går helt galt, så har du jo dine 14 dages returret.
Af Karsten
#2305
Tak for reaktionerne! Jeg har nu kastet mig ud i at købe en Eizo L768. Den virker umiddelbart meget overbevisende :) , også selvom jeg endnu ikke har foretaget nogen form for kalibrering. Det virker ret uoverskueligt, så jeg ved ikke, hvornår jeg finder ud af det.

En anden sag er, at jeg har forbundet den med computerens analoge udgang. (NVIDIA GeForce4 MX 420). Og det går fint. Men det anbefales jo ofte - også i "Hvad" her på siden - at satse på DVI, hvis det er muligt. Får jeg et endnu bedre billede, hvis jeg anskaffer et DVI-skærmkort?? Og i givet fald: Hvordan vælger man fornuftigt i junglen af skærmkort?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2314
Generelt set får man et bedre billede ved skift til DVI, idet du fjerner nogle af de potentielle støjkilder og det irriterende DA/AD led mellem grafikkort og skærm. Du kan jo prøve at kigge lidt nærmere på skærmen:
Lav en lodret sort streg på hvid baggrund og læg så mærke til om der er en svag grålig (eller anden farve) i de omkringliggende pixels. Hvis dette er tilfældet vil du vinde noget ved at skifte. Man ser nemlig typisk forskellen mellem VGA og DVI ved at farverne ikke længere "løber ud" og at alt pludseligt bliver helt skarpt.

Det er ikke så vigtigt hvilken model du vælger, men tests har vist at ATI har en tendens til at levere kort der har en bedre TMDS chip og derved er bedre til at overholde DVI restriktionerne. I høje opløsninger (1600x1200 og højere) er dette helt klart et plus.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2320
Det ville være lækkert, hvis du kunne skrive lidt om skærmen. Det er sjældent man hører om de dyre Eizo produkter, så jeg ville hvert fald finde en lille kort vurdering rigtig spændende :)
Af Karsten
#2403
Det er ikke fordi, jeg kan skrive så forfærdeligt meget om min nye Eizo L768 skærm - bortset fra, at jeg er utroligt glad for den og meget tilfreds!

Den er med sine 19" lige det større end min gamle, som jeg havde brug for. Og så står billedet utroligt klart og med mange smukke farvenuancer - meget overbevisende!

Jeg kan ikke finde en eneste pixelfejl, og efter min smag er den også meget elegant i designet.

Jeg var som udgangspunkt bekymret for, om den med sine opgive 25 ms var for langsom, men det mærker jeg intet til. Hertil skal dog siges, at jeg ikke bruger den til spil. Jeg laver derimod en del photoshop-arbejde på den, og det er en fornøjelse.

Jeg har været (og er) lidt usikker på, om jeg vil kunne få et endnu skarpere billede frem ved at skifte mit analoge skærmkort ud med et digitalt. Men nu har jeg fulgt rådet (og tak for det!) med at se på sorte streger på hvid baggrund. Når jeg laver 'rammer' i Word og forstørrer dem til 500%, står de uden grå 'skygger', så jeg venter i hvert fald nok lidt med at ofre penge på et digitalt kort, selvom jeg er skarphedsnarkoman, og derfor gerne vil ofre noget på det optimale resultat - men måske har jeg det allerede.

Jeg har ét problem, som dog måske mere handler om mig end om skærmen. Der medfølger til skærmen en CD og et USB-kabel. Vejledningen står på CD'en, og jeg har lidt svært ved helt at gennemskue den og har ikke fundet ud af, hvordan jeg kan udskrive den, så jeg kan have den på papir, mens jeg installerer og manøvrerer med kalibrerings-softwaren. Så vidt jeg umiddelbart kan se - og gennemskue - er det hele indstillet korrekt, og det er jo i så fald bare dejligt, men jeg vil gerne være mere sikker, så jeg vil studere det lidt nøjere og måske også håbe på lidt hjælp - og samtidig prøve at finde ud af, hvad USB-kablet egentlig skal bruges til.

Ovennævnte irriterer mig lidt, men det tager ikke glæden fra en fantastisk god skærmoplevelse. Jeg overvejede meget at købe LaCie, og det havde sikkert også været godt, men jeg har svært ved at tro, at det ville have været bedre.

PS: Af en eller anden grund står pdf-filer meget mindre skarpt end andre filer, men det har nok ikke så meget med skærmen at gøre ...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2408
PDF dokumenter benytter ofte anti-aliasing som udjævner skrifttyper. Det kan forklare hvorfor det ser mere "gnidret" ud.

Du skal virkelig gå op i det med farverne for at købe en kalibrator. Jeg tvivler på at du vil se den helt store forskel og så er det mange penge at have givet ud.

Er USB kablet ikke en USB forlænger? Sidder der ikke USB-stik i skærmen? Disse skal i så fald have ført en USB forbindelse fra computeren op til skærmen.
Af Karsten
#2418
Jo, der sidder et USB stik på skærmen, og der står også i vejledningen, at man skal sætte USB kablet i her og i computeren i den anden ende i forbinde med den ScreenManager, der ligger på den medfølgende CD. Det har jeg også forsøgt mig med, men jeg kan ikke se, at det gør nogen forskel.

Tror du i øvrigt, at det vil gøre nogen forskel med et digitalt skærmkort, som alle anbefaler, når de sorte streger står så flot, som jeg omtalte i forrige indlæg?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2419
Umiddelbart vil jeg sige nej - "if it aint broken don't try to fix it" ;)

Du behøver dog ikke lede efter ting der skal stå skarpt: Rammen her på siden (den til venstre) fylder 1 pixel og her burde du tydeligt kunne se om der er misfarvninger på hver side.