Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af karto
#1920
Nu har jeg været rundt og se på en hel del skærme, og har set især et problem adskillige gange (også på en enkelt projektor).
Med nogle cms mellemrum er der lodrette "striber" af slør (blur) ned over skærmen. Jeg har forsøgt at illustrere effekten her:
Billede
I de fleste tilfælde er det ikke så slemt her, men i nogen kan det være meget tæt på (hvordan man så holder ud at lave kontor arbejde hele dagen er mig en gåde).

For mig er det uacceptabelt på en skærm og jeg vil selvfølgelig gerne gardere mig mod det, men jeg har været lidt i tvivl om hvad der forårsagede det. Mit bedste bud er at det skyldes skalering i skærmen og kan klares ved at benytte skærmens "ægte" opløsning - men flere har påstået at deres skærm altså var rigtigt indstillet og jeg har ikke haft mulighed for at tjekke det.
Nogen der kan opklare dette lille mysterie for mig?

Horisontale rettet til lodrette :D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1929
Mon ikke det er fordi skærmen kører en anden opløsning end native? Typisk vil det have samme udseende men det burde dog ikke være begrænset til horisontalt blur.
Af dknia
#1930
Det kan også ske hvis man tilslutter en PC til en skærm og ikke lader den kalibrere sig til signalet. Der er ofte en Auto-knap til formålet, hvor man bringer den til at finde det bedste billede ved at løbe igennem en sekvens af indstillinger internt - man kan se det på at billedet ændrer sig lidt ligesom hvis man fintuner en TV station. Striberne og 'blurriness' bliver værre og bedre i nogle sekunder indtil den selv vælger det den synes er optimalt.

På mange skærme kan man selv kalibrere det også, det er parametrene Fase og Clock man skal have til at gå op i en højere enhed.

Fænomenet findes kun ved analog tilkobling. Bruger du DVI er resultatet i realiteten altid bedre, og dette problem eksisterer slet ikke, da moduleringen er helt anderledes.
Af karto
#1956
Tak for svarene...