Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af M
#1901
Jeg har købt mig en 193p+ fra Samsung og har haft den nogle få dage. Det er tanken at jeg senere vil anskaffe mig en kalibringsenhed, da 'rigtige' farver er afgørende for mit arbejde med billeder. Det skal dog siges at udgangspunktet ser ud til at være ganske hæderligt og det er tydeligt at se, at der er tale om en skærm med gode egenskaber. Til gengæld er lyset for stærkt i 'default' instillingen, til mine øjne. Og her kommer så problemet:

Når jeg skal justere lys og kontrast på skærmen, har jeg brugt den medfølgende software 'MagicTune', da den jo ikke kan justeres på anden måde. Men så er det desværre at følgende problem opstår: Midt i et punkt i de flydende gradienter opstår der i nogle farver (særligt rød) et område hvor farven bliver meget mørk. Det kan ses som grynet støj i en række billeder. Når jeg bruger jeres hjælpeprogram og ser på den røde farve i de flydende gradienter, ses det som en mørk søjle fra top til bund på skærmen, som er ca ½ cm bred!?
Jeg kan evt sende et billede af det til jer!

Jeg bruger et Matrox G550 (på min Athlon 64 3000+), som ifølge Samsung skulle fungere med MagicTune. Hvis jeg slår MagicTune fra og genstarter computeren (og sørger for at programmet ikke starter med) er problemet væk. Men ligeså er justeringsmulighederne!

Har i nogen ide om hvad det kan skyldes, og vigtigst hvordan jeg får løst problemet?

Med venlig hilsen
Af M
#2089
Jeg håber der er nogen der vil svare på mit indlæg fra 15. december.
Problemet er der stadigt og det er uden tvivl magictune der skaber det! Sålænge jeg ikke loader dette program, ser gradienterne fine ud, men såsnart jeg gør, kommer den omtalte lodrette stribe [eller søjle som jeg kaldte den i mit forrige indlæg] i den mørke del af spekteret. Den ses også tydeligt på den S/H gradient der er på startsiden hjælpeprogrammet. Hvis jeg genstarter computeren er den væk igen!?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2099
MagicTune "programmerer" skærmen og behøver ikke køre i baggrunden for at dine indstillinger er gemt - jeg forstår ikke helt hvorfor der først kommer problemer når du loader programmet? Jeg har det aldrig kørende i baggrunden og mine indstillinger er gemt.

Men det er korrekt at så snart man hiver i kontrast-bjælken så ryger de flydende gradienter og evnen til at skelne tætliggende farver sig en tur. Undlad at hive i dette håndtag hvis du kan!
Jeg selv har valgt et kompromis hvor jeg kører med gamma-korrektion på +0.3 som godt nok også laver omtalte mørke bjælke i gradienterne, men ift. farverne uden korrektion, så er det meget mere behageligt at kigge på billedet når der ER korrektion på. Men hvis alle gradienter osv. skal se sprøde ud, så må man faktisk helst ikke hive i nogen håndtag i MagicTune... Ligeledes med responstiden - så snart du skruer på f.eks. gamma så alt bliver mørkere så ryger responstiden også i vejret.

En måde man kan gå udenom skærmstyringen er selvfølgelig at benytte skærmkortet som kalibrering, hvilket derfor ikke påvirker panelet som MagicTune åbenlyst gør.
Af M
#2104
Mange tak for svar!

Det glæder mig i det mindste at du kender problemet og at det ikke specifikt har med mit skærm-kort/MagicTune at gøre. Ifølge din beskrivelse lyder det til at det opfører sig meget på samme måde i dit og mit setup. (jeg har det heller ikke kørende i baggrunden, men instillingerne virker tilsyneladende som de skal).
Jeg har personligt skruet noget ned for 'brightness' og hvis jeg ønsker at ændre denne indstilling loader jeg MagicTune og straks er 'bjælken' tilbage; en genstart er såvidt jeg er kommet frem til, den eneste løsning. Så er bjælken væk igen.
Jeg selv har valgt et kompromis hvor jeg kører med gamma-korrektion på +0.3 som godt nok også laver omtalte mørke bjælke i gradienterne, men ift. farverne uden korrektion, så er det meget mere behageligt at kigge på billedet når der ER korrektion på.
Skal jeg forstå det således at du ikke ændre på brightness (jeg taler ikke om kontrast) men udelukkende på Gammaen?
Jeg vil så iøvrigt krydse fingre for at Samsung får opdateret deres MagicTune software, så vi ikke skal leve med dumme kompromier!

Venlig hilsen og God Jul
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#2105
Der er vist, så vidt jeg husker, en nyere version end den som følger med til 193p+, men du må ikke hænge mig op på det.

Hvad hvis du prøvede at justere i grafikkort indstillingerne? Kan du så evt. minimere bjælken (når den er til stede)?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2112
Jeg har ændret brightness ned til 70 og gamma korrektionen til +0.3. Jeg skyder den tilbage på 0 vha. mit Nvidia-kort når jeg vil spille for at slippe for alt for meget trailing. Jeg vil lige tilføje at de bjælker jeg ser på mit panel er næsten identiske med det vi så Viewsonic VP930.