Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#1882
Tak for et godt initiativ med denne hjemmeside. Jeg har ivrigt fulgt flatpanels.dk de sidste 2-3 måneder og er meget begejstret for siden. Det er lækkert med en så god mulighed for udveksling af viden og erfaring på området. Der er nogle virkelig nogle gode produkter imellem, men der er godt nok også meget lort på markedet.

Jeg har lige købt en Samsung 193p+ til en ven, blandt andet ud fra test og erfaringer læst her på siden. Den er uden tvivl rigtig lækker, både billedmæssigt og design, men jeg søger dog en større skærm og med bedre opløsning til mig selv.

Jeg vil meget gerne have mulighed for at køre 1600x1200. Jeg skal bruge skærmen til en del tegning i 3D Studio Max, Bryce og photo shop og derudover diverse spil. Derfor stiller jeg store krav til kontrastfoldet og opdateringshastigheden.

Jeg har set meget på NEC skærmene. De har både et super fedt design og skulle efter sigende levere rigtig gode skærme.

Jeg overvejer følgende skærme:

NEC LCD2070NX
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=170767

NEC LCD2170NX
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=153907

Jeg har læst Rasmus Larsens forslag om 2170NX skærmen til folk, men det er aldrig blevet uddybet nærmere.

Der virker ikke til at være den helt store forskel på skærmene, men panelerne er ret forskellige. 2070NX anvender et 16 ms S-IPS (LG.Philips LM201U04) panel, hvorimod 2170NX anvender et 8 ms (g2g) S-PVA (Samsung LTM213U6) panel.

Under afsnittet "Efter paneltype" her på flatpanels.dk (under IPS), kan det læses at 2070NX er et af de bedste tilfælde for et 16 ms S-IPS. Så jeg håber lidt på Rasmus Larsen har mere erfaring med begge skærme og vil dele lidt ud af den viden.

Jeg vil gerne vide hvad skærmenes fordele er i forhold til hinanden og om samsungs 214T er et bedre bud, i samme kategori. Det er også spændende om der er mange skærme i vente i januar i samme kategori. 2170NX er jo lige faldet godt 500 kr. i pris.

Alle er selvfølgelig velkommen med diverse forslag og kommentarer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1895
Jeg vil så godt lige bidrage med at oplyse at prisen for den første LED skærm ikke bliver på den rigtige side af 10.000 kr. Omtalte model er prissat til 6.600$ og har en responstid på 20 ms, så man skal virkelig være hardcore grafiker før det kan betale sig!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1900
De nye LED baserede skærme er nok lidt ude i horisonten, specielt fordi de bliver dyre i starten.

Jeg tror først de skal slå igennem for Tv, før de bliver rigtig aktuelle for monitors.

Informationen om LCD2070NX har jeg blandt andet herfra: http://www.xbitlabs.com/articles/other/ ... nch_3.html

På forhånd kan jeg dog afsløre, at du nok ikke oånår et så højt kontrastforhold på skærmen. Reelt set måles det faktisk til sølle 161:1 i best case. Det er dog ikke unormalt for et S-IPS panel og hvis du skal bruge en dyb sort og således et højt kontrastforhold, så skal du nok satse på Samsungs PVA paneler, som du f.eks. finder i den LCD2170NX, som du kigger på.

Jeg har ikke selv erfaring med den, men du kan jo prøve at søge lidt på det. Umiddelbart lyder den dog som et godt bud, som jeg tror tilsvarer Samsungs egen 214T meget godt.

Du kan måske også kigge på den nye ViewSonic VP2130b, hvis du da kan finde lidt erfaringer med den.

Du skal dog lige være opmærksom på, at der godt kan forekomme lidt slør på skærmene i hurtige overgange mellem f.eks. sort og grå, men det er lidt det samme, som du kan se på 193p+. Hvis du således finder den hurtig nok, så tror jeg også du finder disse andre hurtige nok.
Af Henrik R-Pedersen
#1904
Tak for hurtig respons.

Min økonomi rækker ikke til NEC MultiSync 2180WG-LED, og derudover mener jeg ikke den passer til mit behov, selvom det uden tivivl er en genial skærm til rigtige grafikere.

Jeg har længe prøvet at finde erfaringer med LCD2170NX, men det er ikke muligt.

Da både Samsung 214T og NEC LCD2170NX anvender det samme panel, S-PVA (Samsung LTM213U6) panel, er det da muligt at konkludere at de erfaringer der er omkring 214T også vil være gældende for LCD2170NX?

Jeg tror jeg dropper 2070NX, da den ikke kan levere en ordentlig sort. Det kan være ret irriterende at se på en gråflade, der burde være sort.

Jeg synes ikke om designet af foden på ViewSonic VP2130b, og derudover er den meget dyrere end både 214T og 2170NX.

Ref: ViewSonic VP2130b
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=171260
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1906
Du kan desværre ikke overføre erfaringer med et panel fra én skærm til en anden idet hver fabrikant har deres egen elektronik til at styre panelerne og det kan være af afgørende betydning.
Af Henrik R-Pedersen
#1964
Der bliver ofte snakket om at man skal have en meget hurtig pc for at trække en skærm der kører 1600x1200, men hvilke krav stiller en sådan skærm egentligt til processor og grafik kort?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1965
Til skrivebordsbrug skal grafikkortet bare kunne levere en opløsning på 1600x1200. Der er jo egentlig ikke så meget der skal beregnes, så hvis det er af nyere dato, så bør det både kunne levere båndbredden og den ønskede billedkvalitet.

Hvilke komponenter har du nu?
Af Henrik R-Pedersen
#2038
Min maskine har følgende data:

Pentium 4 2,8 GHz
ASUS P4P800 Deluxe Motherboard
512 MB RAM
Geforce FX 5600, 256 MB RAM

Men har planer om en investering i en ny PC inden længe, som sagtens vil kunne trække alt hvad der bliver smidt efter den. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2042
Med den hardware skal du være opmærksom på at du ikke vil kunne køre nogen spil i 1600x1200 opløsningen (ja, jeg mener virkeligt INGEN spil), så der vil du nok skulle bruge 800x600 opløsningen som dog stadig vil være 100% "sprød" idet 800x600 går op i 1600x1200 med heltallet 4 - altså går der 4 hele pixels til at generere ét punkt i 800x600 opløsningen.

Du vil muligvis synes at billedet ser lidt grovkornet ud, men hvis du alligevel skifter PC'en ud senere, så vil du nok kunne leve med det. Husk blot at skifte grafikkortet til noget i stil med et nVidia 7800GT hvis du vil have gode resultater i den fulde opløsning.
Af Henrik R-Pedersen
#2054
Jeg havede netop tænkt på det grafik kort.

NVidia 7800 GT
2 GB RAM
Atlhon X2 4400+
og et SLI motherboard, hvad end der er bedst.

Jeg skal lige have læst lidt flere anmeldelser.

Denne PC burde uden problemer kunne klare at køre spil i 1600x1200, ik?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#2058
Ja, der er ingen problemer med den opsætning. Du med stor sandsynlighed også kunne slå ting som FSAA eller anisotropisk filtrering til uden problemer.