Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1934
Burgurne: Det kan jeg til gengæld forholde mig til, altså at du ikke finder dem tilstrækkelige til de krav du stiller :) Men det var jo ikke det samme, som du sagde til start af.

Men hvis du virkelig vil have en gamerskærm, så synes jeg også du skal kigge efter nogle af de hurtige 3 og 4 ms skærme, som er på markedet. Du går en smule på kompromis med farverne, men til spil er det ikke det største problem, og da du alligevel ikke bruger den til lidt mere grafisk brug, så synes jeg ikke det er et problem.
F.eks. Samsungs 930BF og ViewSonics VX924, som xt0m nævner. ViewSonic har også fået en ny 2 ms skærm kaldet VX922. Den får jeg i næste uge.

Der var også lidt problemer med baggrunsbelysningen på VX924, så hvis det er din største hovedpine, så røb evt. Samsung 930BF. Alternativt 17 tommer versionen, som er målt til at være lidt hutigere i praksis.
Af burgurne
#1935
Burgurne: Det kan jeg til gengæld forholde mig til, altså at du ikke finder dem tilstrækkelige til de krav du stiller smil Men det var jo ikke det samme, som du sagde til start af.


Jeg har nu hele tiden sagt, at jeg er FPS-gamer og (lidt)film-kigger. Jeg har sagt, at slør i FPS spil og sort er 2 hovedpunkter for mig. Sløret i denne ViewSonic 930 er ikke værre, end at det fint kan bruges, men den sorte farve er under al kritik. Det er nok mig der har misforstået noget mht farver og kontrast på fladskærme.
Som nævnt i mit lange indlæg troede jeg, at en fladskærm (ligesom min CRT) var lige sort (eller mørk), på en fuldskærms cmd visning uanset om skærmen er tændt eller slukket, og kontrastforholdet så viser hvor meget / lidt der skal til før den begynder at åbne op for lyset (farverne).
Jeg har ellers forstået både på rådet herinde, samt reviews hos TomsHardware, at farver og farvers intensitet og kontrast er væsentlig bedre på paneler son det der sidder i denne viewsonic fremfor de hurtige 4 og 3 ms skærme. Sløret er her (og det har du skrevet at det også er, i mindre grad, på de andre) Det der driller mig mest er baggrundsbelysningen, som har ændret sig i den korte tid jeg har brugt denne skærm. I starten vqar den rimelig god (ensartet, men stadig ikke sort), men nu er den ikke ensartet mere.

xt0m skrev:
Bæ, imHo.. Jeg gik fra en Trinitron CRT (21" Sony F520) til en 19" TN+ TFT (Samsung 930BF) og den flade er bestemt at foretrække.. pwned!
Min mening er ikke (for mig) ydmyg, derfor ikke noget H i IMO, og at du er een gamer ud af de mange jeg spiller sammen med, der heller vil leve med de fejl en TFT har fremfor de fejl en CRT har, kan jeg ikke rigtig bruge til noget, lige som du ikke kan bruge mit til noget, da du er tilfreds med det du har.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1939
Ja det har du sagt fra starten, men det eneste jeg reagerer på er dette:
"Jeg vil fraråde ALLE at købe TFT-skærm uanset mærke, og jeg forbander mig selv fordi jeg også røg på den"

Det har ikke noget at gøre med om du er gamer eller ej.
og kontrastforholdet så viser hvor meget / lidt der skal til før den begynder at åbne op for lyset (farverne).
Hvor har du det fra? Hvert fald ikke her :)

Kontrast betyder modsætning, og derfor må et kontrastforhold nødvendigvis være et modsætningsforhold. Det ligger da lidt i ordets natur, at det er forskellen mellem sort og hvid - det er det skam også på CRT skærme.

Men igen. Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kontakter ViewSonic og klager din nød. Det er du i din gode ret til. At din skærm har en fejl er jo ærgerligt, men det bliver da ikke bedre af, at du brokker dig andetsteds. Alle produkter kan have fejl fra start af, det har ikke noget at gøre med at markedet generelt set er dårligt. Din fejl er ikke typisk - det sker ikke almindeligvis løbende.
Jeg har ellers forstået både på rådet herinde, samt reviews hos TomsHardware, at farver og farvers intensitet og kontrast er væsentlig bedre på paneler son det der sidder i denne viewsonic fremfor de hurtige 4 og 3 ms skærme.
Det er da også rigtigt, men i en spilsammenhæng er det ikke altafgørende. Hvis du end ikke har set en sådan skærm, så forstår jeg slet ikke dette:
"Jeg vil fraråde ALLE at købe TFT-skærm uanset mærke, og jeg forbander mig selv fordi jeg også røg på den"
Af burgurne
#1940
Hmmmm, jeg har nu snakket med en engelsktalende person hos Viewsonic pr telefon, og han havde faktisk en løsning på mit sorte problem. Ikke at det er 100% løst, men nu er det væsentligt bedre, faktisk så meget, at jeg trækker i land igen mht dårlig sort.
Da han fik at vide, at jeg har et Gainward 7800GTX og bruger DVI, foreslog han først at trykke Memory Recall, derefter at sætte Brightness på skærmen ned til ca 30%, og derefter lave en farveprofil i grafikkortdriveren (ved 30% brightness er de grå "trekanter" næsten helt væk, men farverne er ret kedelige at se på), hvilket han hjalp med over telefonen. Hvis problemet langsomt kommer igen, så siger han, at det er mit grafikkort der forårsager det, og jeg burde kunne "lave det" igen vha memory recall og derefter sænke brightness, nu jeg har fået lavet en farveprofil i grafikkortdriveren der er tilfredsstillende. Han foreslog endvidere at jeg piller DVI-kablet ud, og kører med VGA istedet for, da grafikkortet så ikke kan ændre noget mere. Det synes jeg bare, at folk siger man IKKE skal ?? Jeg har 2 DVI-udgange på mit grafikkort, men har adaptere så jeg kan køre VGA. Kan jeg bruge det VGA-kabel der fulgte med monitoren, eller skal jeg ud og investere i et i bedre kvalitet?
Mit eget gamle (og dyre) kabel har bnc stik i "monitor-enden", så det kan desværre ikke bruges.

Nu ved jeg ikke om det med de 30% brightness er en udløber af, at min monitor er defekt, eller om et Gainward 7800GTX har dette problem, men jeg lagde mærke til, at Rasmus skrev i sin test af denne, at han også startede med at skrue ned for brightness (han skrev desværre ikke hvor meget), så det er måske ikke en fejl alligevel?

En anden lille detalje som er overraskende (for mig i hvert fald) er, at sløringstesten i programmet her på siden (firkant-testen) og den scrollende tekst faktisk også er blevet lidt bedre efter denne justering. Især hvis man kigger (eller "kikker", hvordan staves det egenligt?) på en sort firkant på hvid baggrund ser de slørede kanter til venstre og højre smallere ud.

Der er stadig slør, og den er stadig ikke sort, men den er alt i alt faktisk blevet meget bedre, og farverne er pæne, så det hjalp at ringe til ViewSonic. Tak for dette råd.
Jeg har måske været for hurtig til at skælde ud på skærmen, den er nok bare lidt mere "justeringskrævende" end jeg er vant til. Nu glæder jeg mig til iaften når det er mørkt, så vil jeg prøve at se en film i bredformat, og se om de grå hjørner er blevet svagere (det er jeg næsten 100% sikker på de er)
Af burgurne
#1942
Rasmus, du har nået at skrive dit indlæg mens jeg skrev mit, så her er mit svar til dit indlæg.
Det er da også rigtigt, men i en spilsammenhæng er det ikke altafgørende. Hvis du end ikke har set en sådan skærm, så forstår jeg slet ikke dette:
"Jeg vil fraråde ALLE at købe TFT-skærm uanset mærke, og jeg forbander mig selv fordi jeg også røg på den"
Det har jeg jo også. Jeg ser fladskærme på jobbet, og jeg startede jo min "fladskærms-karriere" med en KTC 8ms skærm af de billigere modeller, men den røg tilbage igen som det er bekendt. Og i min verden, så er sort også en farve som kan vises mere eller mindre godt på linie med alle de andre farver, det er derfor jeg mente, at dette panel ville passe mig bedre end de hurtige.
Citat:
og kontrastforholdet så viser hvor meget / lidt der skal til før den begynder at åbne op for lyset (farverne).


Hvor har du det fra? Hvert fald ikke her smil
Nej, det er korrekt. Det var nok bare en af de ting jeg troede, men som jeg nu ved ikke passer.

Resten henviser jeg til mit indlæg op over, som er skrevet efter kontakt til ViewSonic.

Dog er jeg temmelig skuffet over, at flere herinde falder over mig fordi JEG ikke synes en fladskærm er verdens 8. vidunder. At jeg har købt en (og også hvilken) er jo mig selv jeg kan blame for det. Jeg har ikke overfaldet nogle personer, men nogle af jer har haft ret travlt med at overfalde mig. Men det kunne eg vel have sagt mig selv. Man kan ikke fornærme en fladskærm, eller påpege dens mangler i et fladskærmsforum, uden der er nogle der reagerer kraftigt. man skulle næsten tro det var en religion og ikke et stykke hardware. Bare det jeg skriver, at jeg vil fraråde alle (underforstået gamere, da jeg ikke har belæg for at udtale mig om grafikere, programmører osv) at købe en TFT-skærm en gang, så skal det hives frem igen og igen.
Af burgurne
#1943
yakken skrev:
Jeg hænger tit ud på EDB-tidende, hvor det hovedsalig er FPS-spillere, og vi er et folkefærd der lider meget under de begrænsninger en fladskærm idag giver, derfor vil langt de fleste FPS-gamere have en CRT
Sjovt - jeg har faktisk lavet deres logo ;) Det er godt nok længe siden jeg sidst har besøgt siden, men det er et godt koncept, når nu hardware-tidende ikke kører mere... Sorry for OT.
Ja, det var alletiders det Rune fik startet op på hardware-tidende, han er savnet!!
Men jeg synes faktisk, at edb-tidende har taget tråden godt op, selvom de kører det på en lidt anden måde.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1945
Jeg synes da ikke vi angriber dig, men vi fik dig da til at tvivle på dine udsagn, hvilket i sidste ende gav en positiv effekt?

Vi havde en lignende episode med en bruger, som også havde et eller andet problem, og også der måtte vi stille spørgsmålstegn ved det. Ikke for at angribe personen, mere fordi det lød underligt i vores ører.

Hvis du kan se sammenhængen?

I testen af VP930 skruede jeg rigtig nok ned for brightness, både for at gøre sort lidt mere intens, men til dels også fordi jeg simpelthen syntes, at skærmen var for lysstærk. Det faldt hvert fald ikke i min smag og på sigt er det jo heller ikke rart at kigge ind i en kraftig lampe.

Men jeg er egentlig ikke overrasket over udfaldet. ViewSonic har nok oplevet det før. Det som lød mest underligt i mine ører var udsagnet om, at det gradvist var blevet værre. Ja der sker da ændringer over tiden, og vi har da også en 2 år gammel fladskærm stående, som næsten kører i døgndrift. Den har mistet en smule lysintensitet, men da man stadig har mulighed for at sætte brightness højere, er det intet problem.

Jeg ser intet problem i at køre med DVI, hvis du blot får indstillet dit grafikkort korrekt, men igen, der skulle heller ikke være noget problem med at køre med VGA, hvis du ikke bemærker en nævneværdig forskel?

Det omkring sløret oplever jeg også tit. Alt efter indstillinger, kan det godt udforme sig forskelligt. I enkelte tilfælde faktisk meget forskelligt.
Tak for dette råd.
Jeg har måske været for hurtig til at skælde ud på skærmen, den er nok bare lidt mere "justeringskrævende" end jeg er vant til.
Det tror jeg du har ret i. Fladskærmene kræver en del mere indstilling, primært fordi der ikke rigtig er kommet en standard for kvaliteten endnu. Det er primært de dyre produkter, som er indstillet godt fra start af.
Brugeravatar
Af xt0m
#1953
burgurne skrev:Min mening er ikke (for mig) ydmyg, derfor ikke noget H i IMO, og at du er een gamer ud af de mange jeg spiller sammen med, der heller vil leve med de fejl en TFT har fremfor de fejl en CRT har, kan jeg ikke rigtig bruge til noget, lige som du ikke kan bruge mit til noget, da du er tilfreds med det du har.
Min TFT fejler intet ejheller min kvalitetssans - og H'et i IMO er der af rene etikette grunde. Min Trinitron CRT var på både slør og "sorthed" på lige linie med den nye flade TN+.
Brugeravatar
Af xt0m
#1954
burgurne skrev:Dog er jeg temmelig skuffet over, at flere herinde falder over mig fordi JEG ikke synes en fladskærm er verdens 8. vidunder. At jeg har købt en (og også hvilken) er jo mig selv jeg kan blame for det. Jeg har ikke overfaldet nogle personer, men nogle af jer har haft ret travlt med at overfalde mig. Men det kunne eg vel have sagt mig selv. Man kan ikke fornærme en fladskærm, eller påpege dens mangler i et fladskærmsforum, uden der er nogle der reagerer kraftigt. man skulle næsten tro det var en religion og ikke et stykke hardware. Bare det jeg skriver, at jeg vil fraråde alle (underforstået gamere, da jeg ikke har belæg for at udtale mig om grafikere, programmører osv) at købe en TFT-skærm en gang, så skal det hives frem igen og igen.
Jeg vil nok henvise til måden det bliver påpeget på og den valgte formulering, og så stoppe her før tråden udvikler sig i en for negativ retning - vi er jo trods alt alle venskabelige her.
Af burgurne
#1960
xt0m skrev:
Min TFT fejler intet ejheller min kvalitetssans - og H'et i IMO er der af rene etikette grunde. Min Trinitron CRT var på både slør og "sorthed" på lige linie med den nye flade TN+.
Både IMO (In My Opinion) og IMHO (In My Humble Opinion) er fuldt ligegyldige hvad netikette angår.

Hvis din trinitron ikke var mere sort end en TFT der er tændt, så vil jeg vove at påstå, at din trinitron ikke har været indstillet ordentligt. ALLE de trinitroner (og et par Diamontron'er) jeg har set er, når de er indstillet til det, lige sorte hvadenten de er tændt eller ej. Den Sony du har haft er i mine øjne en rigtig god skærm, og der er også flere her der benytter den, og de er alle uden undtagelse mere sorte, end samtlige TFT'ere jeg har set. Nu er det mørkt ... hvis du laver en sort fuldskærm med din TFT, vil du så kunne se forskel på "sort" hvis du slukker og tænder skærmen?
Af burgurne
#1962
Rasmus Larsen skrev:Jeg synes da ikke vi angriber dig, men vi fik dig da til at tvivle på dine udsagn, hvilket i sidste ende gav en positiv effekt?

Vi havde en lignende episode med en bruger, som også havde et eller andet problem, og også der måtte vi stille spørgsmålstegn ved det. Ikke for at angribe personen, mere fordi det lød underligt i vores ører.

Hvis du kan se sammenhængen?
Sagtens. Og alligevel bliver det hevet frem flere gange, at jeg ikke vil anbefale en TFT til andre. hvorfor går I egentligt så højt op i det? Jeg er jo hverken kronprins, statsminister eller Bill Gates, så selvom vi er uenige på dette punkt, er der ikke mange der hører hvad jeg siger. Det er her jeg synes nogle er for fanatiske, når jeg kommer med kritikpunkter af TFT. Dog var løsningen jo noget anderledes (justering af grafikkort) end forventet. Her var ikke nogen der gav udtryk for, at på en TFT ikke kan "finjusteres" på selve skærmen, men at man også bør lave en farveprofil i grafikkortdriveren, i hvert fald hvis man har et Gainward 7800GTX.
Rasmus Larsen skrev: I testen af VP930 skruede jeg rigtig nok ned for brightness, både for at gøre sort lidt mere intens, men til dels også fordi jeg simpelthen syntes, at skærmen var for lysstærk. Det faldt hvert fald ikke i min smag og på sigt er det jo heller ikke rart at kigge ind i en kraftig lampe.
Enig. Skærmen er for lysstærk, også til min smag, men for ikke at få "flade" farver skal brightness helst ikke under ca 60-70% (med default værdier i grafikkortdriveren). Det var det der snød mig til at starte med.
Rasmus Larsen skrev: Men jeg er egentlig ikke overrasket over udfaldet. ViewSonic har nok oplevet det før. Det som lød mest underligt i mine ører var udsagnet om, at det gradvist var blevet værre.
Det ER gradvist blevet værre (dette lod heller ikke til at overraske ViewSonicmanden efter han havde fået serienummeret på skærmen), men det er åbenbart noget den (eller grafikkortet) selv stiller ganske langsomt, for du har helt ret i, at det ikke er selve panelet der ændrer sig. Så ville man vel ikke kunne redde den med en "memory recall"? Eller tager jeg fejl igen?
Rasmus Larsen skrev: Jeg ser intet problem i at køre med DVI, hvis du blot får indstillet dit grafikkort korrekt, men igen, der skulle heller ikke være noget problem med at køre med VGA, hvis du ikke bemærker en nævneværdig forskel?
Hmm . måske jeg skulle afsætte et par timer her til aften og så prøve med det VGA kabel der fulgte med skærmen. Hvad vil jeg evt miste, udover måske skarphed? Mangler der noget kommunikation mellem PC og skærm? Er der andet end skarphed jeg skal kigge efter? Nu må jeg jo hellere spørge, fremfor at tro :)
Det medfølgende program vil miste nogle muligheder står der, men det gør ikke mig noget.
Rasmus Larsen skrev:
Tak for dette råd.
Jeg har måske været for hurtig til at skælde ud på skærmen, den er nok bare lidt mere "justeringskrævende" end jeg er vant til.
Det tror jeg du har ret i. Fladskærmene kræver en del mere indstilling, primært fordi der ikke rigtig er kommet en standard for kvaliteten endnu. Det er primært de dyre produkter, som er indstillet godt fra start af.
Det som rigtig har snydt mig er, at man tilsyneladende ikke kan indstille en TFT-skærm korrekt med de indstillingsmuligheder der er i selve skærmen, men at man må tage grafikkortdriveren til hjælp. Ikke at det er et problem, jeg havde bare ikke tænkt den tanke, sammenholdt med den "grundindstilling" jeg plejer at lave på en CRT. Den laves med skærmens indstillinger.

Når nu alt dette er ved at falde på plads kunne jeg godt tænke mig at spørge jer om det er normalt at brightness sættes så langt ned på skærmen, og farver, intensitet mv derefter indstilles i grafikkortdriveren? Eller er det bare en dårlig kombination jeg har (ViewSonic og Gainward 7800GTX Golden Sample)? I har jo prøvet en hel del forskellige skærme og paneler, så I her en meget større erfaring med indstillinger.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#1966
Sagtens. Og alligevel bliver det hevet frem flere gange, at jeg ikke vil anbefale en TFT til andre. hvorfor går I egentligt så højt op i det?
Jeg tror aldrig det var hensigten at træde på dig eller få dig over på vores side, men der er jo argumenter hver vej og det kan være vi også bare misforstod hinanden med de lidt stærke argumenter, som blev lagt på bordet i starten.
Men lad os da lægge det på hylden. Løsningen er jo fundet =)
Her var ikke nogen der gav udtryk for, at på en TFT ikke kan "finjusteres" på selve skærmen, men at man også bør lave en farveprofil i grafikkortdriveren, i hvert fald hvis man har et Gainward 7800GTX.
Det er også kun sjældent man gør det og jeg gør det f.eks. aldrig på mine Radeon kort. Jeg slår bare farveprofilerne fra og skaber nogle nye indstillinger ud fra skærmens indstillinger. Hvis man ikke har mulighed for at indstille så meget på skærmen, så kan man jo prøve med grafikkortet, men det er lidt en lappeløsning synes jeg. De resultater jeg får ved kalibrering med LaCie udstyret er jo f.eks. aflæst fra kilden (altså grafikkortet), og hvis skærmen så ikke kan vise dem korrekt, så ligger fejlen jo et sted fra kablet til skærmen.
men det er åbenbart noget den (eller grafikkortet) selv stiller ganske langsomt, for du har helt ret i, at det ikke er selve panelet der ændrer sig. Så ville man vel ikke kunne redde den med en "memory recall"? Eller tager jeg fejl igen?
Nej så tror jeg ikke der var så meget at gøre end at bytte skærmen. Hvis fejlen opstår sporadisk eller periodisk, så tyder noget jo på, at der er en fejl på produktet. Det var egentlig også det jeg regnede med var tilfældet for din skærm, men det så det ikke ud til at være :)
Hvad vil jeg evt miste, udover måske skarphed? Mangler der noget kommunikation mellem PC og skærm? Er der andet end skarphed jeg skal kigge efter? Nu må jeg jo hellere spørge, fremfor at tro
Muligvis lidt skarphed ja, men det er ikke sikkert det overhovedet kan spottes med det blotte øje. Men ellers kan du jo vente og se om fejlen opstår igen og evt. deaktivere et eller andet ved grafikkortet når du kører DVI.
Det du blandt andet mister er en del af den kommunikation, som DVI kablet kan synkronisere, så billedet ikke automatisk stilles ind i "rammen"
. Du skal så prøve at trykke på auto knappen og så kommer billedet indenfor rammen.
Du vil muligvis miste lidt farvepræcission, men igen; jeg tror ikke det er noget du vil lægge mærke til. D-SUB ingangen er faktisk også af fornuftig kvalitet på VP930.
Når nu alt dette er ved at falde på plads kunne jeg godt tænke mig at spørge jer om det er normalt at brightness sættes så langt ned på skærmen, og farver, intensitet mv derefter indstilles i grafikkortdriveren?
Det kommer lidt an på udgangspunktet. På nogle af TN panelerne sætter jeg tit brightness ret meget ned fordi de næsten fungerer, som 500 Watts pærer (for sjov), men det varierer meget fra skærm til skærm. Men du kan muligvis også hæve farvegengivelsen ved efterfølgende at gå ind og lege lidt med kontrast og RGB værdiene i stedet for at tage turen forbi grafikkortet.
Brugeravatar
Af xt0m
#1967
burgurne skrev:så vil jeg vove at påstå
EOD, som sagt..
Af burgurne
#1969
xt0m skrev:
burgurne skrev:så vil jeg vove at påstå
EOD, som sagt..
Ja, det er jo dejlig nemt, når man er oppe i et hjørne :)