Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Axis Mundi
#1786
Ohøj

Jeg har længe haft et godt øje til 193p+ og hørt at den skulle være rigtig god, men har også hørt at 970p'eren skulle være ganske udmærket.

Jeg kunne godt tænke mig at starte en lille tråd, hvor der var nogen som ville give deres bud på hvad for en der er bedst og hvorfor. Det er et ganske svært valg, og det er sikkert en smagssag, men der må være en form for forskel på de to skærme. ?
På papiret har 970p'eren bedre specs, men er det sådan i virkeligheden..?

Links til begge produkter:

970p
193p+

/Niels
Af Kålle
#1823
Syntes også det kunne være rigtig rart med nogle sammenligninger til trods for de to tests. For selvom 970p skulle være en forbedring, synes jeg ikke at anmeldelsen er så rosende som den for 193p+
Men hvis 970p er bedre end 193p+, ja så kan jeg kun se det eneste minus som værende at den ikke kan vægmonteres, hvis man en dag skulle få lyst til det.

/Thomas
Af Axis Mundi
#1824
Jeps..Tilslutter mig også Kålles holdning!

Jeg har læst begge anmeldelser med stor appetit, men synes ikke rigtig at den giver mig svar på det store spørgsmål:
"Hvad for en er den bedste?"
De to tests lægger jo ikke skjul på at de begge er udmærkede skærme, som henvender sig til et bredt segment, men det fremgår ikke hvad for en der er bedst.


/Niels
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1829
Jeg synes nu ellers det er ret godt beskrevet i begge anmeldelser. I testene gøres det klart at det stort set er den samme skærm og at de begge lider under overdrive-trailing. De er altså nøjagtigt ens når det kommer til spil. Jeg ved ikke helt hvad I ellers vil have ud af sådan en test - vi kan jo ikke bare klaske en karakter på skærmene idet den vil være ugyldig i det sekund der kommer noget nyt og bedre...

Der er en forskel i gradienterne hvor 193P+ har en anelse bedre gengivelse, men det lader til at være symptomatisk for den modelserie - så snart de gør noget ved responstiden taber den lidt på farverne.

970P og 193P+ er jo ikke ment som konkurrenter. 970P skal overtage markedet fra 193P+, så på et givent tidspunkt vil I nok ikke kunne finde en 193P+ i prisdatabaserne længere.

Vi forsøger med vilje at undlade alt for megen direkte sammenligning mellem skærmene, idet det ikke er en konkurrence men en subjektiv vurdering af netop den skærm artiklen omhandler. Derfor refereres der også kun sporadisk til indtryk fra tidligere testede skærme.
Af Kålle
#1831
Jeg spiller sjældent, men kan godt lide at arbejde lidt med photoshop og ellers bruge skærmen til allround kontorbrug, så derfor hæftede jeg mig især ved at der i testen af 970p var noget bøvl med gradienterne, da den jo efter min mening ikke burde være ringere end 193p+ hvis den skal overtage pladsen.
Men det kan da godt være at det er 193p+ man i virkeligheden skal kigge efter....eller er jeg helt gal på den, når det slet ikke er en gamer skærm jeg er ude efter?

/Thomas
Af psychodad
#1834
Jeg har altså ikke oplevet det problem der beskrives med gradienterne med min 970p som beskrevet i anmeldelsen. Jeg har forsøgt at se det i photoshop uden held. Jeg har både set 193p+ og 970p præsentere gradienter, dog ikke side om side.

Enten er jeg ikke kompetent nok til at fremprovokere fejlen, ellers eksisterer den ikke på alle 970p monitors...

Jeg synes personligt at 193p+ er en anelse federe i designet, da foden på 970p er halvstor. Til gengæld er det fedt med de muligheder foden på 970p giver rent ergonomisk.

Til kålle:
Hvis du ikke skal spille, er det så ikke bedre at købe en monitor med 8-bit display?
I øvrigt synes jeg 970p er en anelse for langsom til de hurtigste fps spil (quake4).

Edit: ah ja 8-bit er den jo og jeg må indrømme at jeg godt kan se gradientfejlen nu.
Senest rettet af psychodad 14. dec 2005, 21:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#1840
970P og 193P+ har jo begge et 8-bit panel (altså 24 bit i alt). Fejlene i gradienterne burde du kunne se hvis du tager hjælpeværktøjet her fra siden. Det er den vi har brugt til det.

Jeg bruger selv 193P+ til billedbehandling til hobbybrug og den er udmærket til dette formål.
Af Axis Mundi
#1846
Lyder ganske udmærket..

Lyder som om at de i og for sig er næsten helt ens.
Tror derfor jeg vælger 193p+ pga af prisen og det federe design. :D


/Niels
Af jacobhs
#1850
Jeg vil også rigtig gerne købe en 193p+ og den skal være i sort... men jeg kan ikke finde nogen steder hvor de har den mere? Nogen der kan hjælpe mig? Nogen der ved hvor den kan købes? Vil absolut hellere have den fremfor 970 mest pga design